Gå til innhold

Akselererer DirectSound i Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha , så alle kort som er eldre en X-FI serien til creative vil ikke gi økt ytelse i vista?

Wow, Microsoft greide altså ikke å lage en operativsystem som kunne benytte seg av akselerasjonen til creative selv om det fungerte bra på tidligere os.

 

Hmmm, det er fryktelig dårlig av MS at de ikke greide å få til bakoverkompatibilitet på denne siden...

Lenke til kommentar

Audio stacken in Vista er meget forbedret fra tidligere versjoner av Windows.

All miksing foregaar med flyttalsberegniner, volum kan justeres per applikasjon, osv.

 

Med dagens datakraft er det ingen god grunn til aa beholde akselerasjon av lyd i hardware. Software er mer fleksibelt, og prosessorkraften mer enn god nok.

 

En PC som er kraftig nok til aa kjoere Vista, er kraftig nok til aa kjoere lyd for spill som ikke stoetter OpenAL i software uten problemer.

 

Det kan ogsaa nevnes at hverken Playstation 3 eller XBOX 360 har hardware akselerasjon av lyd.

Lenke til kommentar
Audio stacken in Vista er meget forbedret fra tidligere versjoner av Windows.

All miksing foregaar med flyttalsberegniner, volum kan justeres per applikasjon, osv.

 

Med dagens datakraft er det ingen god grunn til aa beholde akselerasjon av lyd i hardware. Software er mer fleksibelt, og prosessorkraften mer enn god nok.

 

En PC som er kraftig nok til aa kjoere Vista, er kraftig nok til aa kjoere lyd for spill som ikke stoetter OpenAL i software uten problemer.

 

Det kan ogsaa nevnes at hverken Playstation 3 eller XBOX 360 har hardware akselerasjon av lyd.

7781783[/snapback]

 

Tja, delte meninger om dette egentlig, hovedårsaken til at man i det hele tatt har HW akselerasjon er jo nettop fordi dette er veldig cpu krevende når man ønsker høy kvalitet og surround støtte, samtidlig så krever spill sitt og alt dette hopper seg opp og gjør til at man sitter med noe som neppe er spillbart.

Lenke til kommentar

Det er positivt at Microsoft vil ha støtte for åpne standarder i Vista. OpenAL vil føre til et mindre hinder for programvare for mange platformer. Selvsagt vil problem oppstå ved overgang til ny standard, og jeg håper Microsoft kommer med en elegant løsning på det.

 

Det blir ikke like enkelt å dra nytte av hardware-akselerasjon av lyd i Windows Vista som i tidligere OS.
Tvert imot, det blir da mye enklere? Men gammel programvare vil nok få problem.
Lenke til kommentar

Altså... for å få alt på det tørre (artikkelen er kanskje litt misvisende skrevet?) Alle lydkort som støtter OpenAL i hardware vil kunne hardwareaksellerere programmer som støtter denne standarden (unreal 2 f.eks)? Men Spill som ikke støtter openAL, men som baserer sin hardwareaksellerering på EAX osv, vil ikke få glede av hardware akselerering i vista?

 

Men for å få til en mellomløsning lager nå creative en wrapper som "oversetter" direct x harware calls (altså eax f.eks) over til OpenAL språk som da muliggjør hardware aksellerering for programmer som ikke støtter OpenAL på lydkort som har OpenAL hardware støtte?

Lenke til kommentar
HÆ? Vista støtter ikke Directsound i HW? Dro Directx-teamet på ferie etter at de ble ferdig med D3D? "æh, hvem bryr seg vel om lyden." bø-bø-bø-bø-bullshit!

7782649[/snapback]

Lydstøtten i Vista er aldeles ikke nedprioritert. Channel9 - Vista Audio Stack.

 

DirectX derimot fases ut til fordel for Vista's egen APIer. Allerede på Windows XP har de sluttet å videreutvikle teknologier some DirectInput, DirectPlay, etc, og anbefaler utviklere å migrere fra disse APIene. Det vil til slutt bare være Direct3D igjen av det vi nå kjenner som DirectX (Dette skulle opprinelig også fases ut til fordel for Windows Graphics Foundation).

 

Det vil riktignok forstatt være bakoverstøtte for disse teknologiene i mange år framover, slik at du kan bruke dine gamle spill og applikasjoner. Dette er et område Microsoft er relativt god på, og også en av grunnene til at det er så utrolig vanskelig å vedlikeholde Windows.

Endret av c2_0
Lenke til kommentar

Synes det er litt rart at det vil bruke OpenAL. For en stund tilbake ønsket dem jo å drope OpenGL støtte.

 

Ganske bra at Microsoft endeling bestemmer seg for å bruke noe som er åpent og plattformuavhengig. Ikke minst blir det lettere å porte ting til andre plattformer, men det blir også lettere å utvikle programmer.

 

OpenAL får jo også større brukermasse som igjen gjør at utviklingen øker og at det blir enda bedre.

Lenke til kommentar
Det vil riktignok forstatt være bakoverstøtte for disse teknologiene i mange år framover, slik at du kan bruke dine gamle spill og applikasjoner. Dette er et område Microsoft er relativt god på, og også en av grunnene til at det er så utrolig vanskelig å vedlikeholde Windows.

7783325[/snapback]

Jeg tror du forbinder bakoverkompatibilitet for programvare med maskinvare. Å støtte gammel programvare i nye versjoner av windows er langt fra vanskelig. Det er så enkelt at det går av seg selv dersom man ikke gjør noe... ;)

 

Det burde ikke være så veldig vanskelig for gammel maksinvare heller... siden all utdatert hardware har drivere til egne operativsystemer.

Lenke til kommentar
Altså... for å få alt på det tørre (artikkelen er kanskje litt misvisende skrevet?) Alle lydkort som støtter OpenAL i hardware vil kunne hardwareaksellerere programmer som støtter denne standarden (unreal 2 f.eks)? Men Spill som ikke støtter openAL, men som baserer sin hardwareaksellerering på EAX osv, vil ikke få glede av hardware akselerering i vista?

 

Men for å få til en mellomløsning lager nå creative en wrapper som "oversetter" direct x harware calls (altså eax f.eks) over til OpenAL språk som da muliggjør hardware aksellerering for programmer som ikke støtter OpenAL på lydkort som har OpenAL hardware støtte?

7781971[/snapback]

 

Lydkortene trenger ikke hw støtte OpenAL for å støtte OAL, det er allerede en opensource wrapper "gjør om" windows kompatible kort til OAL kompatible kort.

 

DX er en pakke med mange (ikke så mange nå da) APIer som har forskjellige felter de arbeider på.

Creative lager en bra og sannsynligvis den eneste løsningen på problemet, men de tenker jo penger og tar seg av sine egene.

For de som husker 3dfx så kom det jo også wrappere fra 3dfx til OGL.

 

EAX har ingenting med OpenAL eller DirectSound standardene å gjøre, det er kun en utvidelse som creative har laget til OAL og DS.

 

OAL er et utrolig mye renere og oversiktlig API enn DS, DS er også utdatert (som nevnt tidligere) og navner og definisjoner gir ikke alltid like mye mening lengere.

 

OpenAL® and Windows Vista™

 

....

Det burde ikke være så veldig vanskelig for gammel maksinvare heller... siden all utdatert hardware har drivere til egne operativsystemer.

7783660[/snapback]

 

Jeg har lest litt om årsakene til OGL sitt planlagte splitt med bakoverkompatibilitet og det er ikke snakk om hvor vanskelig det er, men hvor mye tregere og mer komplisert optimaliseringen av drivere. Det er så utrolig mye gamle ting som var kjekt da, men som ikke gir mye mening nå. Nvidia kjører eks. sw simulering på mange utdaterte OGL funksjoner som rett og slett hadde gjort hwen tregere hvis man skulle tatt de med.

Men vi snakker jo om lyd og ikke grafikk så det blir jo ikke helt det sammen men.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
....

Det burde ikke være så veldig vanskelig for gammel maksinvare heller... siden all utdatert hardware har drivere til egne operativsystemer.

7783660[/snapback]

 

Jeg har lest litt om årsakene til OGL sitt planlagte splitt med bakoverkompatibilitet og det er ikke snakk om hvor vanskelig det er, men hvor mye tregere og mer komplisert optimaliseringen av drivere. Det er så utrolig mye gamle ting som var kjekt da, men som ikke gir mye mening nå. Nvidia kjører eks. sw simulering på mange utdaterte OGL funksjoner som rett og slett hadde gjort hwen tregere hvis man skulle tatt de med.

Men vi snakker jo om lyd og ikke grafikk så det blir jo ikke helt det sammen men.

7784048[/snapback]

Her snakker vi om to helt forskjellige ting. Jeg snakket om å fortsatt støtte gamle driverstandarder... slik at man fortsatt kan bruke gammel maskinvare hvor produsentene har sluttet å videreutvikle driverne på nye operativsystemer. - Kanskje litt off-topic men.
Lenke til kommentar
Aha , så alle kort som er eldre en X-FI serien til creative vil ikke gi økt ytelse i vista?

Wow, Microsoft greide altså ikke å lage en operativsystem som kunne benytte seg av akselerasjonen til creative selv om det fungerte bra på tidligere os.

 

Hmmm, det er fryktelig dårlig av MS at de ikke greide å få til bakoverkompatibilitet på denne siden...

7781360[/snapback]

 

Jeg sjekket litt, og ser at ikke bare X-Fi har native støtte for OpenAL. Også Audigy4 og Audigy2 har støtte for dette, med unntak av value-modellene.

 

Vil det si at man vil få HW-akselerasjon også med f.eks. Audigy4 i spill som støtter OpenAL (f.eks. Battlefield2, WOW osv)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...