Gå til innhold

Talegjenkjennelse i Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet i Beta 2 har vært at det ofte oppstår en minnelekasje, noe som vises på filmen, som igjen gjør at programmet låser seg. Programmet er dog blitt bedre i nyere versjoner av Vista.

 

Det skal faktisk være mulig å spille av musikk på PCen mens man bruker dette, da dette programmet bruker en teknologi som også analyserer hvilken støy som kommer ut fra høyttalerne på PCen.

Lenke til kommentar

Husker jeg prøvde talegjenkjenningen for WMP som var med Windows XP Plus pakken, det fungerte veldig greit under ideele forhold. Problemet var selvsagt at talegjenkjenningsprogrammet også reagerte på andre ting enn min stemme, dvs musikk(!), film, TV, etc etc, så resultatet var selvsagt at det skjedde utrolig mye rart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hvorfor bruke dette når det finnes programmer på markedet som er 99,7% nøyaktige under vanlig bruk? :)

 

Da ville jeg heller ønsket at MS droppet denne formen for funksjonalitet, slik at jeg slapp å betale for drit jeg ikke trenger...

 

Er dog MakkFantast, så er jo forsåvidt ikke skikkelig relevant for meg ¨^

Lenke til kommentar
Hvorfor bruke dette når det finnes programmer på markedet som er 99,7% nøyaktige under vanlig bruk? :)

 

Da ville jeg heller ønsket at MS droppet denne formen for funksjonalitet, slik at jeg slapp å betale for drit jeg ikke trenger...

 

Er dog MakkFantast, så er jo forsåvidt ikke skikkelig relevant for meg ¨^

6640014[/snapback]

Nå er jo det sånn at de programmene du beskriver koster sikkert flere titalls-tusen kroner, og det er ikke bare å skrive brev man kan bruke dette til. Visste jo nesten at du var mac-fantast da, når du klassifiserer en slik funksjon som nytteløs.

 

"Spill av Led Zeppelin på anlegg".

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kunne skrevet det brevet raskere med tastatur enn med VR, men for kommandoer og slikt er det sikkert supert. Snarveier og slikt er jo kjekt og ha ved hjelp av prating.

 

Var også litt overrasket over at han kunne si "hope you liked the new DVD" i en setning og få det skrevet ut. Som regel må en si ett og ett ord.

Lenke til kommentar
Så ut som det fungerte bra det der.

 

Men finnes det programmer som gjør samme nytten dags dato? Lenge til Vista kommer, skulle gjerne hatt et slikt program før den tid, da min bestefar ikke lenger klarer å skrive ordentlig på tastaturet.

6640283[/snapback]

 

Jada, det finnes. Bare få tak i en kopi av OS/2 Warp fra 1994, så fungerer det rimelig bra, integrert i operativsystemet slik som Microsoft nå omsider har fått til. Nå er det jo lenge siden jeg har sett på det, men jeg mener å huske det var de samme språkene. Med dagens maskinvare (hvis driverne finnes) burde OS/2 fra 1994 gå som et olja lyn.

 

Tøft er det kanskje, men noen stor nyhet i teknologisk forstand er det knapt. Til nøds kan det vel kalles en Windows-nyhet.

 

Før noen går av hengslene: nei IBM var ikke de første som leverte talegjenkjenning og jeg tror de kjøpte teknologien. Imidlertid tror jeg de var de første som leverte en løsning skikkelig integrert i operativsystemet. Absolutt alle programmer kunne ta imot tale, du kunne velge menyer, flytte vinduer, minimalisere vinduer og selvsagt diktere tekst.

Lenke til kommentar

Dette så ikke så alt for verst ut, men jeg tror at for å få talegjenkjennelse til å fungere godt så må man tenke litt nytt, i hvert fall hvis man ønsker at det skal "konkurrere" mot tastaturet. Som nevnt allerede ville jeg skrevet dette brevet mange ganger fortere med tastatur enn jeg ville brukt på å lese det opp for PC-en min, selv om PC-en hadde forstått meg helt korrekt.

 

Grunnen til dette er at å si ting som "punktum", "utropstegn", "komma", "nytt avsnitt" o.l. tar mye lenger tid enn å trykke tilsvarende tast på tastaturet. Å si et ord tar stort sett like lang tid for meg som å skrive det, men stort sett alt annet vil ta lenger tid å si enn å fysisk gjøre på tastaturet. Derfor har jeg ingen tro på talegjenkjenning for denne typen bruksområder.

Lenke til kommentar
Grunnen til dette er at å si ting som "punktum", "utropstegn", "komma", "nytt avsnitt" o.l. tar mye lenger tid enn å trykke tilsvarende tast på tastaturet. Å si et ord tar stort sett like lang tid for meg som å skrive det, men stort sett alt annet vil ta lenger tid å si enn å fysisk gjøre på tastaturet. Derfor har jeg ingen tro på talegjenkjenning for denne typen bruksområder.

6641096[/snapback]

Greit at du argumenterer med at det ikke vil lønne seg for ultra-nerder, som skriver fortere enn de snakker, men tenk på gamle. Tenk på hvor mange som bruker data en del i sammenheng med jobb f.eks, men som ikke (nesten ihvertfall) har rørt en data i hele sitt liv. Tenk på gamle. De har ikke vokst opp med data slik som vi yngre har gjort. Data er noe helt nytt for dem. Tenk på de som er lam, eller har fått slag. Kan ikke røre armene eller beina, men snakker helt fint.

 

Målgruppen til Windows er selvfølgelig ikke ultra-1337-nerdene, men personer som har vanskeligheter med å skrive i en grei fart på tastaturet.

 

Personlig vil jeg nok aldri bruke dette programmet "fysisk" da jeg også skriver fort på tastaturet. Jeg vil nok prøve mulighetene og se hvordan de fungerer, men jeg vil nok holde meg til tastaturet i praksis ihvertfall.

 

Dette er revolusjerende når det gjelder å innvolvere funskjonshemmede innen IT og data, synes nå jeg ihvretfall. De bør jo få bruke data de også.

 

Noen som er uenig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...