Gå til innhold

Skype-protokollen knekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal folk på død og liv basere handlingene sine på Tommy og Tigern prinsipper som å ødelegge noe for å forstå hvordan det fungerer? Synes det er dumt at noen prøver å stjele teknologien til gode programmer som Skype.

Endret av Pazman
Lenke til kommentar

Både positivt og negativt. Nå vet jeg ikke om msn-protokollen er avslørt eller gitt ut fritt av MS, men hadde det ikke vært for det hadde vi ikke kunne benytte oss av geniale programmer som Trillian, og msn-klienter til linux. Ser ikke helt det negative i det, ettersom man fortsatt må betale for Skype sine tjenester til Skype? Eller betaler man til utvikleren av kopiene?

Lenke til kommentar
Både positivt og negativt. Nå vet jeg ikke om msn-protokollen er avslørt eller gitt ut fritt av MS, men hadde det ikke vært for det hadde vi ikke kunne benytte oss av geniale programmer som Trillian, og msn-klienter til linux. Ser ikke helt det negative i det, ettersom man fortsatt må betale for Skype sine tjenester til Skype? Eller betaler man til utvikleren av kopiene?

6504491[/snapback]

Protokollen er knekket eller gitt ut ja...

Ellers hadde det kun vært msn messenger i dag...

Men tror ikke denne har vært hemmelig heller...

Lenke til kommentar
Hvorfor skal folk på død og liv basere handlingene sine på Tommy og Tigern prinsipper som å ødelegge noe for å forstå hvordan det fungerer? Synes det er dumt at noen prøver å stjele teknologien til gode programmer som Skype.

6504466[/snapback]

Vel, uansett er det bra med valgfrihet. Frihet til å velge hvilket program du vil bruke, frihet til å kommunisere på tvers av protokoller, etc.

 

Selvsagt er det trist at folk er nødt til å reverse-engineere, men når Skype baserer seg på propritære protokoller, er det ikke annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Både positivt og negativt. Nå vet jeg ikke om msn-protokollen er avslørt eller gitt ut fritt av MS, men hadde det ikke vært for det hadde vi ikke kunne benytte oss av geniale programmer som Trillian, og msn-klienter til linux. Ser ikke helt det negative i det, ettersom man fortsatt må betale for Skype sine tjenester til Skype? Eller betaler man til utvikleren av kopiene?

6504491[/snapback]

Protokollen er knekket eller gitt ut ja...

Ellers hadde det kun vært msn messenger i dag...

Men tror ikke denne har vært hemmelig heller...

6504558[/snapback]

Tror han mente OM den var avslørt, eller gitt ut ;)

 

Forøvrig var de første versjonene av protokollen gitt ut, resten (versjon 8-14), er blitt reverse-engineeret.

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Håper dette fører til at andre programmer som Trillian kan få støtte for Skype. Det beste hadde selfølgelig vært om alt hadde vært åpne standarder. Men det ser ut som politikkerne ikke bryr seg (de har vel nok med å finne e-en på skrivebordet) er det bra noen sørger for at man ikke er helt låst til programvarer.

Lenke til kommentar
Bra saker! Håper dokumentasjon på protokollen blir lagt ut!

6504813[/snapback]

Ja. Men håper ikke Skype tar en "ICQ", og obskurerer neste versjon av protokollen.

6504857[/snapback]

Jeg vet ikke hva ICQ gjorde, men jeg bruker ICQ helt fint med kopete så de kan ikke ha klart det så veldig bra.

Det forrundrer meg ikke om Skype endrer protokoll senere, men det hjelper som regel ikke i lengden.

Lenke til kommentar
Bra saker! Håper dokumentasjon på protokollen blir lagt ut!

6504813[/snapback]

Ja. Men håper ikke Skype tar en "ICQ", og obskurerer neste versjon av protokollen.

6504857[/snapback]

Jeg vet ikke hva ICQ gjorde, men jeg bruker ICQ helt fint med kopete så de kan ikke ha klart det så veldig bra.

Det forrundrer meg ikke om Skype endrer protokoll senere, men det hjelper som regel ikke i lengden.

6504904[/snapback]

Jeg vet ikke hvordan det er nå, men jeg mener å huske at ICQ desperat endret protokollen sin ofte, for å unngå tredjepartsprogrammer.

 

Edit: og da mener jeg fundamentalt store endringer

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Glimrende at protokollen er knukket. Protokollen burde vært åpen kildekode i utgangspunktet slik at det lar seg gjøre å lage kompatible programmer. Men det spørs hvor lenge dette varer. Skype kan jo lett omkode protokollen slik at de som knakk den står på bar bakke igjen.

 

Videre mener talsmenn fra Skype at selv om protokollen er blitt knekket, skal det mer til for å utvikle en Skype-kopi som er like bra som originalen.

Det kan godt hende, men i det lange løp er det trolig best for utviklingstakta (for orginalen også) at det er flere konkurrerende programmer. Man kan gjerne trekke paralleller til utviklingstakta på nettlesere. Tenk hvor vi ville vært i dag om ikke netscape, firefox, opera eller noen andre konkurrenter hadde eksistert. Da ville I.E. trolig vært flere år bak det I.E. er nå.

 

PS. Verbet knekke

Lenke til kommentar
Glimrende at protokollen er knukket. Protokollen burde vært åpen kildekode i utgangspunktet slik at det lar seg gjøre å lage kompatible programmer. Men det spørs hvor lenge dette varer. Skype kan jo lett omkode protokollen slik at de som knakk den står på bar bakke igjen.

 

Videre mener talsmenn fra Skype at selv om protokollen er blitt knekket, skal det mer til for å utvikle en Skype-kopi som er like bra som originalen.

Det kan godt hende, men i det lange løp er det trolig best for utviklingstakta (for orginalen også) at det er flere konkurrerende programmer. Man kan gjerne trekke paralleller til utviklingstakta på nettlesere. Tenk hvor vi ville vært i dag om ikke netscape, firefox, opera eller noen andre konkurrenter hadde eksistert. Da ville I.E. trolig vært flere år bak det I.E. er nå.

 

PS. Verbet knekke

6505134[/snapback]

Dette er jeg enig i, utviklingen går både raskere, og bedre, med åpne standarder.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal folk på død og liv basere handlingene sine på Tommy og Tigern prinsipper som å ødelegge noe for å forstå hvordan det fungerer? Synes det er dumt at noen prøver å stjele teknologien til gode programmer som Skype.

6504466[/snapback]

 

 

Når skype insisterer på å ikke bruke åpne protokoller, så burde de finne seg i at det gjøres slikt, egentlig burde protokollen vært åpen fra dag 1.

 

AtW

Lenke til kommentar

Håper ikke de legger til sterkere kryptering, fordi det kreves mer datakraft for å behandle den. Håper også at dette ikke går ut over lydkvaliteten på fremtidige Skype versjoner.

 

Brainstorming:

Hva skal vi forbrukere gjøre nå da? Holde igjen med en gammel Skype versjon så lenge vi kan? Skype kan vel alltids gjøre grep som tvinger oss over i en ny versjon. Ihvertfall på protokollnivå. Det er også litt kinkig om de stenger tidligere Skype brukere ute med diverse grep. Dårlig omtale med mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...