Gå til innhold

Nvidia-driver støtter H.264


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
H.264 er en videokodek som er en del av MPEG-4-standarden, og benyttes blant annet av Blu-ray og HD DVD.
Alle kort i GeForce 6- og 7-seriene får støtte for hardware-akselerasjon av H.264 gjennom den nye betadriveren, Forceware 84.12.

Det hjelper lite med driverstøtte når selve skjermkortene ikke har den riktige nøkkelbrikken for å kunne spille av HD-film fra HD-DVD og blueray på grunn av manglende støtte for HDCP.

Lenke til kommentar
H.264 er en videokodek som er en del av MPEG-4-standarden, og benyttes blant annet av Blu-ray og HD DVD.
Alle kort i GeForce 6- og 7-seriene får støtte for hardware-akselerasjon av H.264 gjennom den nye betadriveren, Forceware 84.12.

Det hjelper lite med driverstøtte når selve skjermkortene ikke har den riktige nøkkelbrikken for å kunne spille av HD-film fra HD-DVD og blueray på grunn av manglende støtte for HDCP.

5693251[/snapback]

 

 

Helt enig Simen1.

Rart Howard ikke har tatt tak i denne linke :)

Kåre Hansen ser ut til å være en svært kunnskapsrik person :)

Lenke til kommentar
Er H.264 den beste codecen til nå?

5693798[/snapback]

 

Ja, det vil jeg si.. man får et merkbart skarpere bilde med x264 (h.264 implementasjon) enn f.eks XviD, som tidligere har vært regnet som den beste mpeg4 codec'en. Dette skyldes først og fremst at den implementerer en god del nye ting i forhold til forrige generasjon. For tekniske spesifikasjoner kan du sjekke wikipedia :)

 

Har noen klipp encodet med x264 i 720p, og det er rett og slett vakkert :)

Lenke til kommentar
Det er vel ikke kun blueray og HD-DVD som man kan spille av HD-materiale fra?

5693325[/snapback]

Nei, og ellers kan man jo håpe opplegget blir cracket, så man kan dra ut dataene på en ukryptert og fin form.

 

AtW

5694191[/snapback]

I USA, Japan, UK og flere andre steder selges det allerede HD-filmer på vanlige DVD-plater. Slik jeg har forstått det, så får du filmen i alle formatene, altså 720p (1-2plater), 1080i(2-3 plater) og 1080p(3 plater) når du kjøper disse. Er ikke sikker på om filmen ligger i TS eller WMV format på platene.

 

Men jeg har bare sett folk på andre forum snakke om disse platene og ikke sett de selv.

 

Uansett, så er det synd om H264 blir standard codec. Dette er en av de mindre gode MPEG4 codecene og den er heller ikke fullt MPEG4-kompatibel... WMV, RealVideo og Xvid er mye bedre alternativer.

 

Men det er ekstremt flott at nVidia og ATI vil støtte codecen gjennom driverne, fordi den offisielle dekoderen er også ekstremt dårlig optimalisert for PC og krever ekstremt mye av systemet for å spille rent (i forhold til andre codecs).

Lenke til kommentar

 

Men det er ekstremt flott at nVidia og ATI vil støtte codecen gjennom driverne, fordi den offisielle dekoderen er også ekstremt dårlig optimalisert for PC og krever ekstremt mye av systemet for å spille rent (i forhold til andre codecs).

5694575[/snapback]

 

Ok, så grunnen til de veldig maskinkravene er dårlig optimalisering?

 

AtW

Lenke til kommentar

pifler: Jeg stoler mye på wikipedia, men følgende sistat tar jeg med en klype salt inntil jeg ser noe mer dokumentasjon på hvordan de skal klare å holde samme kvalitet med halvparten av bitraten som MPEG4:

The intent of H.264/AVC project has been to create a standard that would be capable of providing good video quality at bit rates that are substantially lower (e.g., half or less) than what previous standards would need (e.g., relative to MPEG-2, H.263, or MPEG-4 Part 2), and to do so without so much of an increase in complexity as to make the design impractical (excessively expensive) to implement.

Jeg ser de sier det bare er en intensjon og ikke et faktum, men jeg skulle gjerne likt å se en god og uavhengig test av kvalitet vs. bitrate på de forskjellige formatene.

Lenke til kommentar
pifler: Jeg stoler mye på wikipedia, men følgende sistat tar jeg med en klype salt inntil jeg ser noe mer dokumentasjon på hvordan de skal klare å holde samme kvalitet med halvparten av bitraten som MPEG4:
The intent of H.264/AVC project has been to create a standard that would be capable of providing good video quality at bit rates that are substantially lower (e.g., half or less) than what previous standards would need (e.g., relative to MPEG-2, H.263, or MPEG-4 Part 2), and to do so without so much of an increase in complexity as to make the design impractical (excessively expensive) to implement.

Jeg ser de sier det bare er en intensjon og ikke et faktum, men jeg skulle gjerne likt å se en god og uavhengig test av kvalitet vs. bitrate på de forskjellige formatene.

5694618[/snapback]

 

doom9 codec comparison

 

Her har du en god og uavhengig test.. linket rett til final test konklusjonen, men hvis du vil lese grundigere er det bare å søke litt på siden :)

 

x264 stakk av med seieren denne gangen, og det er vel bare et spørsmål om tid før h264 tar over for de eldre mpeg4 codec'ene..

 

.. og her er noen WMV HD klipp for de som vil se.. WMV HD er forresten h264 :)

 

Som sagt har jeg noen klipp i x264 720p fra .ts kilde, og det er utrolig skarpt.. ser klart forbedringer fra xvid, spesielt på detaljer som skjegg etc, og den sliter ikke like mye med "flekkete" gradients som eldre mpeg4 codec'er...

Lenke til kommentar

 

Men det er ekstremt flott at nVidia og ATI vil støtte codecen gjennom driverne, fordi den offisielle dekoderen er også ekstremt dårlig optimalisert for PC og krever ekstremt mye av systemet for å spille rent (i forhold til andre codecs).

5694575[/snapback]

 

Ok, så grunnen til de veldig maskinkravene er dårlig optimalisering?

 

AtW

5694612[/snapback]

 

Det stemmer at det krever mye CPU-ressurser for å decode HD-materiale, men det mest pga bitrate og oppløsning. WMV HD er vel den som krever minst, men Core har laget en dekoder til h264 (CoreAVCDecoder.ax) som er veldig god og senker kravene en del.. dessverre ser det ut til at de kommer til å ta betalt for den :\

 

Man bør vel likevel ha et nyere system om man skal ha noe håp om å spille 720p, og 1080p er uaktuelt for min AMD 64 3200+ :)

Lenke til kommentar
Uansett, så er det synd om H264 blir standard codec. Dette er en av de mindre gode MPEG4 codecene og den er heller ikke fullt MPEG4-kompatibel... WMV, RealVideo og Xvid er mye bedre alternativer.

 

Hvor i alle dager tar du dette fra? For det første ER WMV HD h264, (RealVideo har jeg ikke sett på leenge) og XviD er kvalitetsmessig underlegen x264 (h264 implementasjon).

 

Nero Digital er også h264, og bedre enn XviD :)

Lenke til kommentar
Man bør vel likevel ha et nyere system om man skal ha noe håp om å spille 720p, og 1080p er uaktuelt for min AMD 64 3200+ :)
Hvilken dekoder har du prøvd? libavcodec er opp til mange ganger raskere enn de mest utbredte komersielle alternativene (typisk fra Apple og Cyberlink). Det er derfor litt synd at alle sammenlikninger jeg har sett er gjort mot Quicktime. Med en nyere 'nightly' av FFDShow kan 720P spilles i meget god kvalitet på noe så gammelt og tregt som en XP2200+.
Lenke til kommentar
Man bør vel likevel ha et nyere system om man skal ha noe håp om å spille 720p, og 1080p er uaktuelt for min AMD 64 3200+ :)
Hvilken dekoder har du prøvd? libavcodec er opp til mange ganger raskere enn de mest utbredte komersielle alternativene (typisk fra Apple og Cyberlink). Det er derfor litt synd at alle sammenlikninger jeg har sett er gjort mot Quicktime. Med en nyere 'nightly' av FFDShow kan 720P spilles i meget god kvalitet på noe så gammelt og tregt som en XP2200+.

5695607[/snapback]

 

Jeg bruker CoreAVCDecoder, som er ganske mye raskere enn libavcodec til avspilling av h264. Sikker på at du ikke mener XviD nå? (h.263/Mpeg4)

Lenke til kommentar
Jeg bruker CoreAVCDecoder, som er ganske mye raskere enn libavcodec til avspilling av h264. Sikker på at du ikke mener XviD nå? (h.263/Mpeg4)
Nope. Prøvde en alpha av CoreAVC, men den var ikke noe raskere på eldre prosessorer. Dette var vel og merke uten noen av FFDShows egne postprosesseringsfiltere og 'skip h264 deblocking when safe' haket på. Jeg ser ærlig talt ikke forskjell uten å detaljstudere stillbilder når oppløsningen og bitraten er såpass høy.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...