Gå til innhold

ICH8-detaljer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-3851-1140169884_thumb.jpg

Hvor skal vi koble til DVD-brenneren nå da? Egentlig synes jeg det er bra de fjerner gamle og plasskrevende tilkoblinger men jeg synes det er alt for få SATA DVD-brennere ennå til å kunne fjerne PATA allerede. (Dog, det vil nok få DVD-brenner-produsentene til å få ut fingeren og skynde seg å få ut noen SATA DVD-brennere på markedet)

 

Ellers ser jeg "USB Port disable" står der. Greit nok at det er en egenskap men er det virkelig så mye å skryte av at USB-portene kan slåes av? Altså at det sliksom skal være på linje med de andre egenskapene som 1Gbit nettverk og 6 SATA-porter.

 

Også er det litt dumt at Wireless USB ser ut til å la vente på seg ennå lengre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor har man ikke 802.11b/g på nye hovedkort? I dag sitter mange med trådløse internett routere som gjør det praktisk med trådløst mot internett ot trådnettverk kun der det trengs.

 

Hva skal vi med trådløs USB når man har 3-4 greie trådløse standarder allerede? WiFi, Bluetooth, og denne saken med upnp som ikke benyttet ethernet(husker ikke navnet).

 

Var det ikke noe problemer med å få brennere til å fungere godt på SATA?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Var det ikke noe problemer med å få brennere til å fungere godt på SATA?

5619158[/snapback]

Rettere sagt: Det var noen problemer med å lage SATA-kontrollere med støtte for DVD-brennere (og andre optiske enheter). Hittil er det vel bare Intel som har klart å lage chipsett som støtter optiske SATA-enheter bra, men utvalget av slike enheter er fortsatt svært begrenset. (to overprisede modeller fra Plextor og en overpriset modell fra Benq så vidt jeg husker)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I den gamle maskinen jeg har nå, har jeg et SATA-kort for å koble til mine nye SATA disker. Når jeg oppgraderer til sommeren må jeg kanskje ha et PATA-kort for å koble til DVD-brennerne som jeg nettopp har kjøpt. HUFF! :no:

 

Det er jo ingen ting i veien for at produsentene putter en ekstra IDE-kontroller på hovedkortene. Men, så vidt jeg har sett så er det ikke alle disse IDE-kontrollerne som støtter ATAPI, eller? :hmm:

Lenke til kommentar
Var det ikke noe problemer med å få brennere til å fungere godt på SATA?

5619158[/snapback]

Rettere sagt: Det var noen problemer med å lage SATA-kontrollere med støtte for DVD-brennere (og andre optiske enheter). Hittil er det vel bare Intel som har klart å lage chipsett som støtter optiske SATA-enheter bra, men utvalget av slike enheter er fortsatt svært begrenset. (to overprisede modeller fra Plextor og en overpriset modell fra Benq så vidt jeg husker)

5619231[/snapback]

 

Samsung har kommet med en rimelig SATA brenner nå. Sjekk Komplett etc.

Lenke til kommentar
Hvorfor bare 6 SATA? Greit nok at jeg skal være fornøyd med at det endelig kommer, men hvorfor ikke slå til med 8?

5619668[/snapback]

 

Eller enda bedre, 12 :)

 

AtW

5620423[/snapback]

 

Ja, hvorfor ikke smekke til med 12 stk liksom,,, da holder det ei stund ;)

5620881[/snapback]

 

Jess, drømmer stadig om et "filserver-kort". Så slipper man å bruke så mye penger på overprisede kontroller-kort....

 

AtW

Lenke til kommentar
post-3851-1140169884_thumb.jpg

Hvor skal vi koble til DVD-brenneren nå da? Egentlig synes jeg det er bra de fjerner gamle og plasskrevende tilkoblinger men jeg synes det er alt for få SATA DVD-brennere ennå til å kunne fjerne PATA allerede. (Dog, det vil nok få DVD-brenner-produsentene til å få ut fingeren og skynde seg å få ut noen SATA DVD-brennere på markedet)

 

Ellers ser jeg "USB Port disable" står der. Greit nok at det er en egenskap men er det virkelig så mye å skryte av at USB-portene kan slåes av? Altså at det sliksom skal være på linje med de andre egenskapene som 1Gbit nettverk og 6 SATA-porter.

 

Også er det litt dumt at Wireless USB ser ut til å la vente på seg ennå lengre.

5619150[/snapback]

Synes det er ålreit at de fjerner dette med P-ATA og AC'97 "lydkortet". Da får en gjerne plass til mye flere andre ting på de berørte områdene på hovedkortet. P-ATA finnes det overganger for. Noen overganger er dårligere enn andre, men om markedet forandrer seg til hovedkort uten P-ATA vil det vel straks vokse opp et større potensiale for de som produserer og utviklere slike "overgangdingser".

Lenke til kommentar

Plextor har jo hatt S-ATA dvd brennere hele tiden... ANBEFALES!

Aldri mere flatkabeler, ikke engang feite runde beist.

 

Angrer ikke. Ikke noe rot med jumpere, driverne er bedre, og ytelsen minst like god. Og det ser penere ut.

 

 

Spår at en slik samsung brenner vil dekke de fleste behovene til vanlige brukere, og så har man andre merker til high-end segmentet. (plextor)

Lenke til kommentar

At de kun støtter 6 S-ATA porter er greit, så lenge hovedkort produsentene putter inn en ekstra kontroller slik at vi får fler.

 

At de fjerner P-ATA tror jeg er en generasjon for tidlig. De fleste tar med seg de optiske drevene når man oppgraderer uansett, de blir ikke noe særlig bedre enn det de er i dag, så behovet for S-ATA der er ikke helt tilstede enda. Det kommer med HD-DVD og Blue-Ray

 

 

Lyden var på tide, får håpe AMD følger etter

Lenke til kommentar
At de fjerner P-ATA tror jeg er en generasjon for tidlig. De fleste tar med seg de optiske drevene når man oppgraderer uansett, de blir ikke noe særlig bedre enn det de er i dag, så behovet for S-ATA der er ikke helt tilstede enda. Det kommer med HD-DVD og Blue-Ray

 

 

Lyden var på tide, får håpe AMD følger etter

5621990[/snapback]

 

Jess, tar nok litt tid før jeg gir opp min Plextor Premium :)

 

Ellers lager vel ikke AMD chipsett?

 

AtW

Lenke til kommentar

Så ut som en helt kurrant southbridge. Ikke noe spesielt med den egentlig. forøvrig bra at de kaster ut litt legacy på southbridge. Det vil uansett være en smal sak for HK produsent å sette på ekstra pata kontroller. At den fjernes fra Intels southbridge vil nok medføre at utfasingen av pata akselereres noe. Det er vel strengt tatt bare bra og jeg tviler på at mange av de første ICH8 baserte hovedkortene vil komme uten pata uansett.

Lenke til kommentar
At de kun støtter 6 S-ATA porter er greit, så lenge hovedkort produsentene putter inn en ekstra kontroller slik at vi får fler.

 

At de fjerner P-ATA tror jeg er en generasjon for tidlig. De fleste tar med seg de optiske drevene når man oppgraderer uansett, de blir ikke noe særlig bedre enn det de er i dag, så behovet for S-ATA der er ikke helt tilstede enda. Det kommer med HD-DVD og Blue-Ray

 

 

Lyden var på tide, får håpe AMD følger etter

5621990[/snapback]

 

Problemet med at de putter inn en ekstra kontroller er at de ofte putter inn RAID kontrollere, og ikke vanlige SATA kontrollere. Så vi som ikke vil kjøre RAID får et helvete med å få diskene til å fungere (eller ikke fungere i det hele tatt, som på Sil3114R som er på de fleste NF4 kort). De som VIL kjøre RAID gjør det uansett på native kontrollern, som oftest er best på det... Så situasjonen blir bare absurd :roll:

 

Når det gjelder PATA er jeg fullstendig enig. Om ikke annet så er det mange som har eldre disker liggende som de trenger å få tilgang til. Jeg tipper at til og med her inne på forumet så har 70%+ en PATA disk i maskinen.

Lenke til kommentar
At de kun støtter 6 S-ATA porter er greit, så lenge hovedkort produsentene putter inn en ekstra kontroller slik at vi får fler.

 

At de fjerner P-ATA tror jeg er en generasjon for tidlig. De fleste tar med seg de optiske drevene når man oppgraderer uansett, de blir ikke noe særlig bedre enn det de er i dag, så behovet for S-ATA der er ikke helt tilstede enda. Det kommer med HD-DVD og Blue-Ray

 

 

Lyden var på tide, får håpe AMD følger etter

5621990[/snapback]

 

Problemet med at de putter inn en ekstra kontroller er at de ofte putter inn RAID kontrollere, og ikke vanlige SATA kontrollere. Så vi som ikke vil kjøre RAID får et helvete med å få diskene til å fungere (eller ikke fungere i det hele tatt, som på Sil3114R som er på de fleste NF4 kort). De som VIL kjøre RAID gjør det uansett på native kontrollern, som oftest er best på det... Så situasjonen blir bare absurd :roll:

 

Når det gjelder PATA er jeg fullstendig enig. Om ikke annet så er det mange som har eldre disker liggende som de trenger å få tilgang til. Jeg tipper at til og med her inne på forumet så har 70%+ en PATA disk i maskinen.

5622597[/snapback]

 

Det er da ikke noe problem å kjøre disker "vanlig" på raidkontrollere? Aldri hatt noe problemer med det ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...