Gå til innhold

Linksys endrer operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel ... skulle nesten tro at det de sparte på dette gikk opp i spinninga ved å måtte distribuere en ekstra modell, - så det skulle ikke overraske meg om denne forsvinner ganske raskt...

5089381[/snapback]

 

Vanlige brukere har ikke behov for Linux-utgaven, derfor vil den sannsynligvis være bestselgeren, mens Linux utgaven vil bli solgt til de som virkelig ønsker det.

Lenke til kommentar
Vel ... skulle nesten tro at det de sparte på dette gikk opp i spinninga ved å måtte distribuere en ekstra modell, - så det skulle ikke overraske meg om denne forsvinner ganske raskt...

5089381[/snapback]

 

Vanlige brukere har ikke behov for Linux-utgaven, derfor vil den sannsynligvis være bestselgeren, mens Linux utgaven vil bli solgt til de som virkelig ønsker det.

5089393[/snapback]

 

Enig med knut her ja. Det er mange "entusiastbrukere" som glemmer at de kundene produsentene tjener penger på er massene, og ikke de som velger å tweake produktene med uoffisiell programmvare osv. MEN, nå er jo dette faktisk en nyhet som går i favør Linksys uansett. Med tanke på at entusiastbrukere ofte sprer sin viten/erfaring til "de uvitne"/massene.

 

Linksys opprettholder jo nå både entusiastene, samt øker fortjenesten til massene. Det beste fra to verdener skal man ikke klage på.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig erstatningen VXWorks? Er det også åpen kildekode?

 

Det lavere kravet til minnmengde utgjør en del penger med tanke på antall enheter som blir solgt i måneden.

Jeg mener det er bedre å se på relative forskjeller (prosentvis prisforskjell). Man kan få alt til å høres mye ut ved å gange med antall enheter. F.eks hvor mange tyggiser spiser norges befolkning hver uke? 1,3 millioner til sammen (høres veldig mye ut). 2 stk hver (høres lite ut). (NB. Dette er kun eksempeltall. Jeg aner ikke hvor mye tyggis som egentlig spises)

 

Hvor mye minne var det egentlig i disse boksene fra før? Og hvor mye minne får den nye versjonen? Hva er markedsprisen på differansen av minnet?

 

(Markedsprisen på DDR400-brikker er ca 80 kr per Gib og markedsprisen på flash-brikker er ca 50kr per Gib)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

i Versjon 4 boksen var det 8 MB rom og 32 MB ram om jeg husker riktig.

 

Den nye versjonen har etter min kjennskap halvparten av begge. VXWorks er et mye brukt operativsystem i nettverksenheter og er ikke Open Source. De lavere kravene med minne kan også føre til flere funksjoner i fremtiden.

Lenke til kommentar
i Versjon 4 boksen var det 8 MB rom og 32 MB ram om jeg husker riktig. Den nye versjonen har etter min kjennskap halvparten av begge.

5089993[/snapback]

Det er altså snakk om en innsparing i størrelseorden 11-12 kroner per enhet, eller omlag 2% på produktprisen. Jeg synes innsparingen høres relativt bortkastet ut med tanke på at det muligens kan gå ut over salgstallene med mer enn 2%. Men de har vel sikkert gjort grundige (og kostare) analyser av markedet for å se om det lønner seg, samt brukt en del kroner på omskriving av programvaren, testing og PR.

Lenke til kommentar

VxWorks er også operativsystemet til WRT54GC, som er kanskje første Linksys boks som fikk det. Det er også grunnen til at salget av den boksen har vært så labbert.

 

Hadde den boksen hat mulighet til Linux hadde nok mange kjøpt den. Håper Linksys lanserer en WRTGCL da. Men det tviler jeg på.

 

Skjønner ikke poenget selv med å gå over til VxWorks. Det de sparer på minne kan vel ikke dekke utgiftene til å kjøpe inn VxWorks en gang?

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Linksys hadde "noe problemer" med Linux-miljøet en periode. Dette kan være medvirkende årsak. Linksys fulgte ikke lisensreglene så de fikk Free Software Foundation på nakken. Det kan være en litt lettere slitsom ting å bli utsatt for ;-).

Endte med at Cisco og Linksys måtte bite i støvet og oppføre seg pent.

 

Lurer på om de vurderte OpenBSD når de skulle bytte OS. OpenBSD er godt egnet til denne typen oppgaver.

 

OpenBSD 3.8 kom ut i dag den 2005-11-01.. http://bsd.slashdot.org/bsd/05/11/01/12582...l?tid=190&tid=7

http://www.openbsd.org/38.html

 

Ellers er VxWorks kjent som et solid OS, men ikke open source.

http://en.wikipedia.org/wiki/VxWorks

Lenke til kommentar

hm... litt dårlige og litt bra nyheiter.

 

hmm... kjem nok til og velge linux versjonen om eg treng fleire routere. Har WRT54G (hovedrouter i huset) og wrt54gs som eg tester og mekker litt på.... (må jo ALTID ha internet oppe og gå, så rører ikkje WRT54G så masse...)

 

Alt i alt var det bra synes eg, kun overskrifta var hardtslående

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de spare på minne tenker jeg. Er det ikke bedre å ha litt å gå på for framtidige oppdateringer? Er det dimensjonert nøye etter størrelsen på firmware'n, og hvor mye er det å gå på? Hvis det er veldig "tight" så må det jo gjøre jobben enda vanskeliger for programmererne, og de skal jo også ha betalt for jobben sin.

Endret av G
Lenke til kommentar

Som temmelig newbie på nettverksfronten, men litt oppegåande på PCfronten, vil eg be om at nokon kort kan fortelle meg kva muligheter en linuxversjon gir en litt viderekommen bruker?

Programmering av ny kode er uaktuelt for meg, men er der tilleggsprogram etc. tilgjengelige på internett? Eg antar at i ny tilstand gir begge versjonane den samme funksjonaliteten?

 

Skal kjøpe router no, og vil grave meg litt ned i materien først...

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar
Som temmelig newbie på nettverksfronten, men litt oppegåande på PCfronten, vil eg be om at nokon kort kan fortelle meg kva muligheter en linuxversjon gir en litt viderekommen bruker?

Programmering av ny kode er uaktuelt for meg, men er der tilleggsprogram etc. tilgjengelige på internett? Eg antar at i ny tilstand gir begge versjonane den samme funksjonaliteten?

 

Skal kjøpe router no, og vil grave meg litt ned i materien først...

5098231[/snapback]

 

En av de programvarene som finnes til WRT54G(L) er sveasoft, de har en god oversikt over hvilke ekstra funksjoner man har i forhold til programvaren fra linksys her: http://www.sveasoft.com/content/view/3/1/

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...