Gå til innhold

Det perfekte spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig godt skrevet artikkel, du dro fram en del av anmeldelse som for mange har ligget begravet i flaming og kritisering.

Dette er en artikkel alle burde lese før leser en hvilkensomhelst anmeldelse.

 

Anmeldere burde forøvrig også skrive (som et lite rødt bånd rundt fingeren på at du skal huske noe lurt) at dette er anmelderens personlige mening, og at han bare sier det til dere for at dere skal ha noe å sammenligne dere selv med.

 

Godt skrevet!

Lenke til kommentar

Dette var en spennende artikkel. Nyere forskning fra Howard Gaardner viser til 9 forskjellige intelligenser. Mer om det på f.eks. http://www.langebjergskolen.dk/Intro.htm. Spill tiltaler oss på forskjellige måter og kan kanskje deles inn på samme måte. Noen eksempler: sportsspill i kroppslig intelligens (jeg kan ikke fordra sportsspill), strategi i matematisk-logisk intelligens (liker ikke det heller), singelplayer action i personlig intelligens (Half-life er topp), rpg i sosial intelligens (Morrowind er flott), mmorpg i alle fall sosial. I forhold til verdivalg kommer også den eksistensielle til uttrykk i rpg. Vi mennesker har flere intelligenser å spille på. Ofte er vi sterke på tre-fire. Myst er et kjempespill for de som har matamatisk-logisk, språklig og eksistensiell intelligens. World of warcraft er kanskje mer for de som har visuell, språklig og sosial intelligens. Det gode spillet avhenger altså av mennesketype, verdisyn og intelligens. Vi er forskjellige. Flott at det kommer frem i den velskrevne artikkelen. Bernt E

Lenke til kommentar

En skal likevel ha en meget sterk personlig opplevelse når man makter å gi feks GTA San Andreas en 10/10, da spesielt med tanke på at spillet svikter på åpenbare gameplay-elementer som kunstig intelligens og siktesystem. Men anmelder kan for all del ha sett en åpenbaring i dette spillet som overskygger disse negative sidene.

 

Ingen spill er perfekte, men man må uansett forvente veldig mye av et spill når man deler ut toppkarakter.

Lenke til kommentar

Knallgod artikkel!

 

"er det legitimt å beskrive et spill som perfekt?"

 

Tja, i en objektiv annmeldelse bør jo dette være legitimt, men i og med at ingen er like, så vil alltid noen være "mot" at spillet kalles perfekt.

 

Om en annmeldelse skal være "godkjent" av alle, så må mange skrive annmeldelser/konklusjoner. En CS-gamer har helt andre tanker om f.eks. Half-life, enn en som digger Sims/rpg-spill.

 

Slik er et nå, og slik vil det for alltid være.

 

"kloke ord fra en som liker mange sjangere" :p

Lenke til kommentar

Er helt enig i at enkelte spill gir deg massiv underholdning selv om det kanskje ikke er det beste i sin sjanger teknisk eller gameplay messig sett, men dere er omtalere . Hvis dere skal gi score etter hva dere mener er underholdningsmessig, så blir det mer ett personlig synspunkt noe jeg mener en omtaler ikke burde ha.

 

Jeg er en veldig erfaren spiller innen MMORPG sjangeren og når jeg da leser at World of Warcraft får nesten toppscore blir jeg litt oppgitt. Det spillet har fått massiv hype og hører flere venner av meg si "Spiller du wow eller ? Har hørt det skal være dødsbra ". Helt til de faktisk prøver det da !

 

Syns det burde blitt fokusert mer på hva spillet dreier seg om og at det passer til en viss type spillere og ikke den andre type spillere.

 

Som dere skrev at så lenge det tilfredstiller målgruppen så fortjener det sin karakter.

 

Hva med MGS3: Snake Eater ? Er stor fan av Metal Gear serien men jeg er ikke blind heller. Gameplay messig er det mangfoldige år tilbake i utvikling og det er flere aspekter som gjør det rett og slett bare irritabelt dårlig. Men det har en historie og fmv sekvenser som sikkert har fått mange til å spille det gjennom. Men det er langtifra en god terningkast i mine øyne.

 

WoW er for warcraft fans men siden du er introdusert til en MMORPG verden så hvor er rollespill aspektet med spillet ? Du kan nesten ikke customize figuren din i det hele tatt og historiene du spiller gjennom er jo ekstremt lineære hvis man sammenligner med andre MMORPGS. Det heller burde ikke få så høy score siden det har ekstremt store mangler som ett MMORPG.

Endret av Tahiro
Lenke til kommentar
Er helt enig i at enkelte spill gir deg massiv underholdning selv om det kanskje ikke er det beste i sin sjanger teknisk eller gameplay messig sett, men dere er omtalere . Hvis dere skal gi score etter hva dere mener er underholdningsmessig, så blir det mer ett personlig synspunkt noe jeg mener en omtaler ikke burde ha.

 

Jeg er en veldig erfaren spiller innen MMORPG sjangeren og når jeg da leser at World of Warcraft får nesten toppscore blir jeg litt oppgitt. Det spillet har fått massiv hype og hører flere venner av meg si "Spiller du wow eller ? Har hørt det skal være dødsbra ". Helt til de faktisk prøver det da !

 

Syns det burde blitt fokusert mer på hva spillet dreier seg om og at det passer til en viss type spillere og ikke den andre type spillere.

 

Som dere skrev at så lenge det tilfredstiller målgruppen så fortjener det sin karakter.

 

Hva med MGS3: Snake Eater ? Er stor fan av Metal Gear serien men jeg er ikke blind heller. Gameplay messig er det mangfoldige år tilbake i utvikling og det er flere aspekter som gjør det rett og slett bare irritabelt dårlig. Men det har en historie og fmv sekvenser som sikkert har fått mange til å spille det gjennom. Men det er langtifra en god terningkast i mine øyne.

 

WoW er for warcraft fans men siden du er introdusert til en MMORPG verden så hvor er rollespill aspektet med spillet ? Du kan nesten ikke customize figuren din i det hele tatt og historiene du spiller gjennom er jo ekstremt lineære hvis man sammenligner med andre MMORPGS.  Det heller burde ikke få så høy score siden det har ekstremt store mangler som ett MMORPG.

 

Hei.

 

Jeg kan kommentere det du skriver angående underholdningsverdien i et spill, og hvordan dette er en personlig og subjektiv faktor. Hvis jeg forstår deg rett bør omtaler ikke ha noen form for subjektivitet, der må jeg si meg uenig.

 

Hvis man kun skulle ha ramset opp fakta, ville ikke da litt av verdien forsvunnet fra en omtale? Når man skal rette et kritisk søkelys på noe, hva enn det er, så er det vel en forutsetning at man har personlige meninger. Hva tenker du om det? :)

Lenke til kommentar
Jeg må bare pirkelirke litt! =) Bildet på siste side som skal se ut som Arena, er faktisk fra The Elder Scrolls II: Daggerfall. For øvrig et av mine absolutte favorittspill gjennom tidene.

Åjsann! Beklager, har rettet opp den dumme feilen nå. Takk for at du gjorde oss oppmerksomme på det.

Lenke til kommentar
Hvis man kun skulle ha ramset opp fakta, ville ikke da litt av verdien forsvunnet fra en omtale? Når man skal rette et kritisk søkelys på noe, hva enn det er, så er det vel en forutsetning at man har personlige meninger. Hva tenker du om det? :)

Joda, men til en viss grad blir jo det litt feil å ha mye subjektivitet da. :p

Feks: Man setter ikke en som absolutt HATER fotball til å anmelde Fifa.

Men jeg skjønner hva du mener.

Personlig synes jeg at subjektivitet skal være med, men den må "merkes"!

Man må passe på at folk ikke får feil inntrykk av spillet, fordi anmelder uttrykker sine følelser (for mye).

Subjektivitet skal være med, men det må aldri være MER subjektivitet enn objektivitet. Da blir det helt feil.

 

EDIT:

Nei hva hadde vel anmeldelser vært uten litt personlige meninger, nokså umulig å være 100% objektiv, heller ikke et leksikon klarer ikke det.

Hva mener du med det? Leksikon ER jo 100% objektiv!

 

BTW: Beklager for at jeg skrev så mye sørpe i denne posten. Er veldig trøtt. :hm:

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
Man setter ikke en som absolutt HATER fotball til å anmelde Fifa.

Her i Gamer.no har vi i hvert fall kvalifiserte personer innenfor de ulike sjangerne. RTS-elskere anmelder RTS-spill, og fotballelskere anmelder fotballspill osv. Akkurat sånn det bør være.

 

Personlig synes jeg at subjektivitet skal være med, men den må "merkes"!

Er ikke "jeg synes ..." eller "jeg mener ..." en god nok merking?

 

(Beklager at jeg quoter deg med feil navn, men forumet er vanskelig pga. ][-tegnene dine)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...