Gå til innhold

100 GB HVD i løpet av året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Both companies are relying on holographic information storage technology to achieve their goals. According to ECMA, an industry association group spearheading the development of a standard for holographic information storage, one HVD can store more than 200G of data, or the equivalent of more than 40 of today's DVDs, and eventually will be able to store more than 1.3TB.

 

Tror nok at prisen på disse platene kommer til å sprenge grenser.. :hmm:

Lenke til kommentar
Tror nok at prisen på disse platene kommer til å sprenge grenser.. :hmm:

Oppad eller nedad?

 

Hvis det bare er en vanlig plastplate med enkel produksjonsteknikk så bør vel platene i teorien kunne koste bare noen kroner?

 

Hvis industrien skal ta seg betalt i forhold til lagringsplassen på dagens brennbare DVD-plater så vil det bli fantasipriser som ingen gidder å betale for.

 

De gjør det nok mest fornuftig å prise platene og brennerene til noe i mellom disse ytterpunktene og da lurer jeg fortsatt på om prisen blir konkurransedyktig med harddisker..

Lenke til kommentar

Den som har hvert "greia" med slike plater og brikker som bruker holgrafisk lagring, er at selve plastchippen ikke koster mye, og er heller ikke komplisert, men selve "brenner'n" er enormt stor fysisk og ofte svært komplisert. Dette har hvert opplegget før, men det kan jo hende de har fått dreisen på det nå ;)

Endret av F-r-e-d-r-i-k
Lenke til kommentar

 

De gjør det nok mest fornuftig å prise platene og brennerene til noe i mellom disse ytterpunktene og da lurer jeg fortsatt på om prisen blir konkurransedyktig med harddisker..

Men dette er vel bare HVD-ROM da? Det må vel en annen type teknologi til for å gjøre disse skrivbare så vi kan bruke dem som harddisk?

Lenke til kommentar
Hvis det bare er en vanlig plastplate med enkel produksjonsteknikk så bør vel platene i teorien kunne koste bare noen kroner?

Platene bør bare koste et par kroner å produsere, men det har nok gått med en del kroner i forskning til denne teknologien samt. at utviklerne vil ha sin del av kaka.

 

Men slik er det jo egentlig over alt. Etter hvert som "skaperne" begynner å bli fornøyd med fortjenesten (eller utsatt for konkurranse), kan jeg tro at prisen vil falle ytterligere ;)

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
Er det noen som tror prisen kan bli konkurransedyktig i forhold til harddisk?

Tja, prisen kan bli konkuranse dyktig, og som midlertidlig lagring/til bruk som overføring av filer, vil dette sikkert være genialt.

 

Men, er det en risiko vi vil ta å stole på en plastplate til å holde vår viktige data som er opparbeidet over tid? Jeg vil nok aldri stole på plastplater til å holde min data, vil heller holde meg til en fin harddisk:)

 

Det burde lages noen Hotswap lignende løsninger for privatparkedet til en ikke alt for gal penge, kan brukes om igjen, imotsettning til en plastplate, mm det er en RW CD som blir fort slitt og ubruklig.

Lenke til kommentar

jeg stoler mer på en fast og fin plate, som jeg kan legge i ett støtsikkert cover og gjemme vekk fra all ytre påvirking, og så ta backup av med gjevne mellomrom enn noe som har 4-6 lesehoder som svever ett par mikrometer over en/to/tre metall plate® som roterer med en hastighet på 7200-10000 rotasjoner per minutt... men det er bare meg :)

Lenke til kommentar

Spennende å se hva fremtiden bringer oss av nye lagringskapasiteter.

 

Tror også at man om få tiår vil være forundret over hvor mye dårlig lagringsdrit man bruker i dag, med tanke på holdbarhet.

Tenk bare på all den private bildesamling og video som sikkert vil gå dukken på dårlige lagringsmedia (CD/DVD) fra dette tiåret! Sitter selv på 7 år gamle brente CDer som er blitt uleslige i dag.

Kvaliteten på brennbare CD/DVD media er ennå ekstremt varierende fra søppel til grei kvalitet. -Greit til bruk og kast, ikke langtidslagring over flere år.

Få er nok bevisst på regelmessig backup.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...