Gå til innhold

Snart slutt på "sonefri" netthandel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fy F.

 

Det at produsentene stikker kjepper i hjulene for fri handel har kun til hensikt å suge hver region for maksimalt med penger ut fra forutsetninger som personlig økonomi i området. Dette er virkelig et slag under beltestedet for fri konkurranse. Virkelig skuffende !!! Håper produsentene får bøter i størrelseorden større enn de samlede kundegruppene vil betale ekstra for den manglende konkurransen. Håper virkelig EU setter ned foten for slik konkurransehemmende oppførsel.

Lenke til kommentar

Dette kopmmer de bare til å tape på, for det første koster det mer å konfigy\urer maskiner og utstyr for bruk i kun en region. for andre har dette vært delvis slik i mange år på noen produkter og det er ingen problemer å omgå dem da firmaer fra kina utvikler meget billige løsninger for å unngå slikt.

 

Blekkprodusentene skyter seg selv i foten ved å introdusere chip baserte blekkpatroner og dette er noe asia har tjent penger på ved å produsere billige kopi patroner som også er like gode som orginale.. Dette region tullent har ordnet større markedet for asiatiske fabrikker og bedrifter til å tjene mer penger.

 

Rscue

Lenke til kommentar
Blekkprodusentene skyter seg selv i foten ved å introdusere chip baserte blekkpatroner og dette er noe asia har tjent penger på ved å produsere billige kopi patroner som også er like gode som orginale.. Dette region tullent har ordnet større markedet for asiatiske fabrikker og bedrifter til å tjene mer penger.

Globalt sett så er det jo bedre at folk som tjener svært lite (kina) får pengene fra oss kunder enn at produsenter i høykostland skal få pengene våre. Konkurranse er bare en fordel for oss kunder og derfor vil ikke taktikken til vestlige produsenter slå an.

 

NB. Husk at kina-varer ikke er synonymt med dårlig kvalitet, men er synonymt med lav pris. For den oppvakte så henger ikke nødvendigvis pris og kvalitet så godt sammen som mange tror. Det gjelder å luke ut de som gir lite for pengene og sammenligne de som gir mye for pengene.

Lenke til kommentar

blir det slik no at hvis du kjøper feks en bærbar her hjemme i europa så kan du ikke bruke den i usa pga denne sonegreien.

risikerer at laptoppen eksploderer

 

må jeg ha 1 bærebar for hver sone hvis jeg reiser mye

hva hvis jeg flytter fra 1 sone til en annen

må jeg skifte ut alle elapparater jeg har da pga dette.

 

snakk om bruk og kast samfunn

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om noen ny trend. Strømadaptere som kun fungerer i USA er typisk, og har alltid vært typisk. Unntaket har vært adaptere som fungerer både med 110 og 220 V.

 

I tillegg så har det alltid være ulovlig å bruke adaptere som er godkjent til bruk her i landet, selv om de fleste av oss driter i det da det er ganske tullete likevel.

 

Men ærlig talt, hvem tar en kostbar datamaskin fra USA å bare plugger rett inn i veggen uten å sjekke dette likevel?!? Ganske fortjent synes jeg. Det at kontakten ikke passer skal få man til å tenke litt nærmere.

Lenke til kommentar

Dette kan de da ikke mene? Hva hvis produktet ikke er tilgjengelig i Norge?

 

F.eks jeg klarte å trø på min K700i og måtte bytte display. Jeg fant ingen nettbutikker i Norge som solgte et slikt display, men fant riktig nok 3-4 butikker i england. Hvis de innfører "soner" på netthandel så måtte jeg sendt telefonen til et SE verksted og betalt 3 ganger så mye for å få byttet display. :ermm:

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Vips skyter piratkopiering (tenker på dvd f.eks) i været igjen :nei: Dette er i hvertfall ikke et gjennomtenkt tiltak med tanke på å hindre piratkopiering. Fatter ikke hvorfor i HEL**** de bare ikke fjærner hele sone griene på dvd'r? Å låse det slik er ikke mye forrukerne liker tror jeg :hmm:

 

Får håpe dette var en veldig tidlig aprilsnarr :yes:

Lenke til kommentar

Det er vel på plass med et par små kommentarer her:

 

F.eks jeg klarte å trø på min K700i og måtte bytte display. Jeg fant ingen nettbutikker i Norge som solgte et slikt display, men fant riktig nok 3-4 butikker i england. Hvis de innfører "soner" på netthandel så måtte jeg sendt telefonen til et SE verksted og betalt 3 ganger så mye for å få byttet display.

 

 

Det blir ikke slik at det blir soner på netthandel per se, men at det er en økende (men som påpekt ikke ny) trend som går i retning av at produsentene lager "særere" produkter som kun er ment å fungere i visse regioner.

 

 

Disse regionene kan være definert ut i fra ting som:

- Strømspenning (iMac G5-tilfellet) Og, ja: Fyren kunne ha sjekket litt nøyere, men som sagt var han vant til at dette gikk helt strålende (i motsetning til rykende...).

- Konkrete soner basert på land eller verdensdeler (DVD).

- Chiper i for eksempel blekkpatroner som må stemme med programvaren i skriverne (HP).

 

Dette går hånd i hånd med en generell kamp mot piratkopier og uoriginale deler/produkter (som Lexmarks forsøk på å chip-beskytte tonerkassetter til laserskrivere).

 

Vi får håpe at dette ikke er en aksellererende trend - for som mange har påpekt kommer vi forbrukere dårligere ut av det. Et konkret eksempel på dette er HL2, der mange ikke fikk installert spillet på grunn av problemer med Steam.

 

At mange selskaper skyter seg selv i foten, som noen påpekte, det er nok også en konsekvens av å bli for arrogante og opptatt av å beskytte seg selv.

Lenke til kommentar

dette blir dyrere for produsentene => dyrere for forbrukerene = noe vi ikke har bruk for. håper folk boikotter slike produkter så lenge det lar seg gjøre. å handle fra land der myntenheten står lavt i kurs gjør det ikke akkurat verre for det bestemte landet vel?

 

produsenter som allerede tjener bra med penger, og som mener de kan tjene enda mer penger på sonesetting av produkter (noe de også da har råd til) har det rett og slett for godt:)

Lenke til kommentar
Fy F.

 

Det at produsentene stikker kjepper i hjulene for fri handel har kun til hensikt å suge hver region for maksimalt med penger ut fra forutsetninger som personlig økonomi i området. Dette er virkelig et slag under beltestedet for fri konkurranse. Virkelig skuffende !!! Håper produsentene får bøter i størrelseorden større enn de samlede kundegruppene vil betale ekstra for den manglende konkurransen. Håper virkelig EU setter ned foten for slik konkurransehemmende oppførsel.

Jeg er ikke overrasket i det hele tatt, akkurat det samme som for soneinndeling av DVD (noe overraskende mange ikke trodde var av inntjeningshensyn, men kjøpte filmselskapenes prpaganda rått). Er enig med deg om at de bør sette en stopp for slik søppel, det er for dumt. Men sånn vil det vel alltid være "fri handel må innføres, sålenge det gavner meg selv da". Skulle gjerne sagt at det var at typisk amerikansk fenomen ;), men nesten alle selskaper og regjeringer prøver å mele sin egen kake på denne måten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...