Gå til innhold

Snart slutt på "sonefri" netthandel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har mine tvil om at EU kommer til og sette en stopper for dette (særlig dvd saken).

så lenge selskapene setter hele europa som en sone blir det fri handel innenfor EU.

Det kan til og med hende at EU kommer til og støtte dette siden det vil værne om bedrifter innenfor EU.

 

Så det ser ut som om det er oss forbrukerene mot røkla i denne saken.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om noen ny trend. Strømadaptere som kun fungerer i USA er typisk, og har alltid vært typisk. Unntaket har vært adaptere som fungerer både med 110 og 220 V.

 

Produsenter av skikkelige maskiner ( Sun f.eks. )

har i mange år laget strømforsyninger som virker

på alle aktuelle spenninger/frekvenser uten at man

trenger å slå av eller på noen bryter. De kan f.eks.

være merket 100-240V 47-63Hz.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at en del produsenter prøver å legge hindre i veien for at folk med letthet kan kjøpe deres produkter i andre markeder til lavere pris, men to av produktene (Mac'en og Nintendo'en) i artikkelen er ikke egnet til å illustrere det.

Hvis man ikke sjekker om spesifikt det produktet man kjøper er tilpasset hjemlig strøm-nett, eller krever trafo/omformer, får man skylde seg selv og ikke produsent (og prise seg lykkelig over at det ikke skjer mer alvorlige ting enn at produktet går i stykker).

Når det gjelder Nintendo GB A SP blir det for dumt å klage over at den i motsetning til tidligere modeller ikke går på vanlige batterier, men må lades, siden manglende oppladbarhet hadde vært et ankepunkt mot forgjengeren. Man trenger heller ikke gå til tredjeparts-leverandører for å skaffe en lokal omformer til en importert GB A SP; Det er bare mye billigere enn å kjøpe en lokal original. At laderen ikke er en multivoltage/multiplugg omformer faller naturlig siden den også skal være noenlunde bærbar. Hadde Nintendo virkelig villet hindre folk i å kjøpe/bruke i forskjellige områder hadde de også laget forskjell på cart'ene (det er lite å tjene på hardware i spillbransjen; Pengene ligger i spillene, som på GB A SP er like over hele verden).

Lenke til kommentar
Får håpe EU domstolene kommer fram til at dette bryter med fri handel eller noe slikt og med å gi selskaper milliard bøter.

Dette er noe som vil gagne europeiske avdelinger av amerikanske (USAske) firmaer, noe EU sikkert ønsker. Apple og Microsoft er f.eks. godt "utbygd" i Irland. Det er mye politikk i dette, som med DVD-sonene som er innført. For tiden er det en konflikt mellom USA/Boeing og EU rundt ulovlige subsidier til Airbus i forbindelse med A380. USA ønsker å beskytte sine firmaer og sin industri, det samme ønsker EU. Tror ikke tilfellene nevnt i artikkelen (var nå egentlig HP som var "verste" tilfellet) vil bli behandlet i en EU-domstol med det første.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å kjøpe apple produkter fra USA, men det går ikke fordi du må betale med VISA/Master så apple sjekker hvor kontoen er oprettet. Er den opprettet i USA går det fint å handle apple produkter på apple.com men er den oprettet i Norge er det umulig å handle derifra. Jeg er da heldig som har endel familie i USA så jeg kan bruke deres konto, men jeg er abselutt enig, det er jo helt sinnsykt kjipt.

 

Se på powermacen som jeg sterkt vurderrer å kjøpe i USA, den kan brukes i alle land fordi den har en autoswitch på strømforsyningen. Mens iMacen ikke har dette. Men skal du kjøpe en dyr maskin, så er det billigere kjøpe seg en USA tur stikke innom en apple butikk og kjøpe den og ta den med hjem. Da sparer man liksom et par tusen kroner. Det er helt vilt!

Lenke til kommentar
Usa har alltid hatt ett annet strømnett en europa. Ingen som har lurt på hva den røde knappen bak på strømforsyninga er til ? ( Borsett fra å grille elektronikken i den )

er det noe annet den er til da?

 

OnTopic: dette er rett og slett for dumt av produsentene.. :no:

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
Hm, ser for meg at vi deler oljeprisene inn i soner. USA kan få betale dollaren ekstra fatet, siden de er "Sone1" :tease:

 

Haha... den er jeg med på, selv om det kanskje ikke er helt gjennomførbart.. :D

 

Men alvorlig talt.. dette er tull.. Nå som det globale markedet er et faktum som kommer til å bli større og større finnes det ingen grunn til idiot-segmentering. Skader alle parter, både produsent og forbruker.

 

Aahh.. men la oss tenke på hvordan norge as styres så ser man jo at det er mange mennesker som ikke burde sitte med så mye makt her i verden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...