Gå til innhold

Så mye piratkopierer vi i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv har jeg lastet ned mye programmer jeg har lisens på. I stedet for å lete fram DVD med Office, Windows m.m. Har brukt piratebay som et backupsted for slikt. Har også lastet ned freewareprogram m.m.

Kort sagt har 80% av min nedlasting fra piratebay vært av noe jeg har lisens på eller på annet medium (CD/DVD) og ikke giddet å rippe.

 

Er jeg da en såkalt nettpirat?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, fordi lisensen ikke dekker anskaffelse av uatoriserte kopier. Moralsk sett er det i gråsonen, men juridisk er du en kjeltring. Selv om du forleden dag kjøpte en bolle hos bakeren, kan du ikke påfølgende dag forsyne deg med en ny bolle.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg lastet ned mye programmer jeg har lisens på. I stedet for å lete fram DVD med Office, Windows m.m. Har brukt piratebay som et backupsted for slikt. Har også lastet ned freewareprogram m.m.

Kort sagt har 80% av min nedlasting fra piratebay vært av noe jeg har lisens på eller på annet medium (CD/DVD) og ikke giddet å rippe.

 

Er jeg da en såkalt nettpirat?

 

Ja, vanskelig å lage en iso av sine egne dvd'er som man lagrer på harddisken....

Lenke til kommentar

Har faktisk lastet ned både Microsoft Office 2016, Proofting Tools og Language Packs via torrent. Ikke via vanlige sider, men det er magnetlinks som har blitt benyttet åkkesom så ifølge logikken her så regnes det vel som "ulovlig". Samme har jeg gjort med en bunke med Windows 10 ISO'er til forskjellige builds som Microsoft ikke legger ut selv osv..

 

Har jo både Office 365 Home og Office 365 Small Business Premium, samt en bunke med digitale lisenser for Windows 10 men det regnes vel som like mye "piratvirksomhet" åkkesom.

Lenke til kommentar

 

Selv har jeg lastet ned mye programmer jeg har lisens på. I stedet for å lete fram DVD med Office, Windows m.m. Har brukt piratebay som et backupsted for slikt. Har også lastet ned freewareprogram m.m.

Kort sagt har 80% av min nedlasting fra piratebay vært av noe jeg har lisens på eller på annet medium (CD/DVD) og ikke giddet å rippe.

 

Er jeg da en såkalt nettpirat?

 

Ja, vanskelig å lage en iso av sine egne dvd'er som man lagrer på harddisken....

 

 

Syns jeg leste en gang på norsk side at det var greit så lenge man eier produktet/lisensen fra før?

 

Har selv lasta ned sw/spill pga kosmetiske skader e.l. og bruker selvfølgelig lisensen jeg har

Lenke til kommentar

 

Selv har jeg lastet ned mye programmer jeg har lisens på. I stedet for å lete fram DVD med Office, Windows m.m. Har brukt piratebay som et backupsted for slikt. Har også lastet ned freewareprogram m.m.

Kort sagt har 80% av min nedlasting fra piratebay vært av noe jeg har lisens på eller på annet medium (CD/DVD) og ikke giddet å rippe.

 

Er jeg da en såkalt nettpirat?

Ja, vanskelig å lage en iso av sine egne dvd'er som man lagrer på harddisken....
Latskap er det. Vet det er i gråsonen. Bare ikke giddet å lage iso på eksterne harddisker.

Noen lisenser er på gamle programversjoner, da er piratebay stedet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tilstrekkelig, lisensen gjeler kun for den kopien som du lovlig har ervervet deg. Blir det skade på media kan du få ny kopi mot å dekke fraktkostnader.

 

Hvis man har et spill på cartridge kan man ikke laste ned et image av et tilsvarende spill og bruke det i en emulator.

 

Les lisensen neste gang, altså EULA. Ved å ta i bruk programvaren samtykker dere til EULA.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Er svært skeptisk til at disse tallene i det hele tatt blir gitt oppmerksomhet. Her kan man jo stille relativt store spørsmål angående både kontekst og metode. 

 

Hva defineres som en "pirat"-nettside, som dere/de så fint skriver? Organisasjonen sier heller ikke stort om dette på egne nettsider. Ser derimot at "milliarder av piratkopieringsfokuserte sider" analyseres, og man kan da kanskje sette spørsmålstegn ved hvordan algoritmen som klassifiserer dette fungerer. Torrentfreak er en piratkopieringsfokusert nettside. Er den da en "pirat"-nettside? Hvorfor vil man ikke publisere den fullstendige listen over disse nettsidene? 

 

Dette "analyseselskapet" (som dere kaller det) driver ikke uavhengig forskning, slik tallene kan misforstås som, men har beskyttelse mot, og analyse av piratkopiering som kommersielt kjerneområde. Dette burde forøvrig vært opplyst om i artikkelen, da "rapporten" i bunn og grunn er en eneste stor annonse for selskapets tjenester, noe som kan ha påvirket tallene og konteksten (eller fraværet av dette) som publiseres. Det er selvsagt ikke noe galt i å skrive om kommersielle produkter og tjenester, men personlig mener jeg det i dette tilfellet bør opplyses eksplisitt om dette, da man når det snakkes om rapporter og slikt omfattende tallmateriale ofte er snakk om forskning eller uavhengig analyse (som det stilles langt høyere krav til), og ikke en kommersielt utviklet annonse i rapportformat. 

 

Hvordan spores faktisk disse sidevisningene? Det er jo ikke snakk om sporing nettsidene selv har implementert eller godtatt, og de kommer dermed fra andre kilder enn fra nettsidene som tallene faktisk omhandler. Hva gjør dette med nøyaktigheten? Er det store mørketall eller feilklassifiseringer? For eksempel kan proxy- VPN- og TLS-teknologi være vesentlige feilkilder. Og hva er egentlig en sidevisning i dag? Her har vi ytterpunktene "ensidesnettsider", som kan defineres som en sidevisning, og sider som gjennomfører hundrevis av forespørsler for det de fleste av oss vil oppfatte som én sidevisning, der hver og en av disse forespørslene kan oppfattes som en sidevisning av en ekstern aktør som verken er sender eller mottaker. 

 

Til syvende og sist er det, etter min mening, ikke stort vi kan lese av disse tallene. Selv trenden som vises i grafen kan jo forklares av uavhengige trender som vi ikke engang vet om blir fanget opp av selskapets ukjente metode.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Europa og Australia prisdiskrimineres hardest og tynes av industriene.

Synes ikke noen burde ha dårlig samvittighet så lenge det er tilfelle. Når det er sagt så har jeg faktisk blitt lovlydig pga. tjenester som Steam, Netflix og Spotify.

Undersøkelse etter undersøkelse viser at nedlastere også er de beste kundene. Og når land i Øst-Europa laster ned mest så er det pga. lisensieringsforhold, eller mangel derav, og stive priser for folk med lav disponibel inntekt. De fleste som laster ned i Norge er unge, ofte tenåringer, studenter, eller folk med svært dårlig økonomi. Hvorfor skal de betale dobbel pris ift. amerikanere med langt mer disponibel inntekt f.eks?

Lenke til kommentar

Ja, fordi lisensen ikke dekker anskaffelse av uatoriserte kopier. Moralsk sett er det i gråsonen, men juridisk er du en kjeltring. Selv om du forleden dag kjøpte en bolle hos bakeren, kan du ikke påfølgende dag forsyne deg med en ny bolle.

Lisensen betaler for bollen

Bakern får ta det opp med levrandør

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror jeg sier det under hver eneste pirat artikkel, men det er fremdeles for vanskelig å være lovlydig når det kommer til filmer og serier. Det er så hinsides mange serier jeg vil se (og helst betale for), men fordi jeg er norsk og har norsk Visa kort ikke får lov å se.

 

Ingen norske tilbydere har seriene, og hvis de skulle ha de, så henger de ofte flere år bak.

 

Når jeg bruker mangfoldige timer på å lete etter lovlige måter å se innhold på, men ikke en gang kan kaste penger på tilbyderne så får de f*** meg ha det så godt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, fordi lisensen ikke dekker anskaffelse av uatoriserte kopier. Moralsk sett er det i gråsonen, men juridisk er du en kjeltring. Selv om du forleden dag kjøpte en bolle hos bakeren, kan du ikke påfølgende dag forsyne deg med en ny bolle.

 

moralsk sett kan man også si at kapitalisme i seg selv er veldig i gråsonen. der du ikke kan gå eller gjøre omtrent noe som helst uten å få markedsføring og reklame kastet etter en, der alle er ute etter å selge noe, uten særlig bekymring for om dette produktet virkelig kommer konsumerne til gode eller ei, eller andre betenkeligheter når det kommer til sløseri av ressurser.

 

filmbransjen tjener mer enn noensinne, og eierne av disse selskapene får utbetalt lønn og bonuser som er større enn noensinne. det er også de samme folkene som har makt, kapital og ressurser til å kjøpe seg frem til advokater og lobbyisme som presser frem lover som bare de tjener på.

 

juridisk eller ei gir jeg blaffen i når det kommer til slike saker, og NEI det er langt ifra det samme som å stjele ei bolle ifra nabo-bakern som prøver å tjene til livets brød(no pun intended). det er stor forskjell på mega korporasjoner og de som sitter som eiere i disse, og vanlige folk på gata som er gjelds slaver livet igjennom, bare for å få nok til en utdannelse og et hjem og bo i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg lastet ned mye programmer jeg har lisens på. I stedet for å lete fram DVD med Office, Windows m.m. Har brukt piratebay som et backupsted for slikt. Har også lastet ned freewareprogram m.m.

Kort sagt har 80% av min nedlasting fra piratebay vært av noe jeg har lisens på eller på annet medium (CD/DVD) og ikke giddet å rippe.

 

Er jeg da en såkalt nettpirat?

 

Ikke så lurt å laste ned Windows iso på TPB, flere har inntømmet at det er måten de skaffer seg zombier på til ddos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...