Gå til innhold

Så mye piratkopierer vi i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg synser ikke. Snakker realiteter.

"Ok, så din fremtid går ut på å se på filmer og serier og du håper at det blir bedre tilrettelagt. Hva med å skape mer innhold utvikling/innhold i eget liv, så spiller det ingen rolle hva bransjen gjør fremover?"

 

Ingen synsing å finne nei, artig type du.

Lenke til kommentar

Først så skrev dere om at i Litauen (eller var det Latvia?) var HALVPARTEN av befolkningen pirater - basert på sidevisningene - og nå bruker dere samme "statistikken" for å sakke om Norge?

For det første er sidevisninger =/= faktiske nedlastinger.

For det andre er sidevisninger =/= faktiske visninger fra dette landet. Man MÅ analysere hvor trafikken kommer fra, pga VPN.

Og når noen skriver at HALVPARTEN av befolkningen piratkopierer da forsvinner egentlig hele artikkelen renn ned i kloakken av elendig journalistikk.

 

Er det mulig å synke så lavt med så ukritisk journalistikk og så dårlig kildemateriell, Niklas Plikk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, fordi lisensen ikke dekker anskaffelse av uatoriserte kopier. Moralsk sett er det i gråsonen, men juridisk er du en kjeltring. Selv om du forleden dag kjøpte en bolle hos bakeren, kan du ikke påfølgende dag forsyne deg med en ny bolle.

 

...kopi av bolle - vel å merke!

Lenke til kommentar

 

Selv har jeg lastet ned mye programmer jeg har lisens på. I stedet for å lete fram DVD med Office, Windows m.m. Har brukt piratebay som et backupsted for slikt. Har også lastet ned freewareprogram m.m.

Kort sagt har 80% av min nedlasting fra piratebay vært av noe jeg har lisens på eller på annet medium (CD/DVD) og ikke giddet å rippe.

 

Er jeg da en såkalt nettpirat?

Ikke så lurt å laste ned Windows iso på TPB, flere har inntømmet at det er måten de skaffer seg zombier på til ddos

 

Hvem er som laster ned piratkopi av windows?

 

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10ISO

 

Det er bare å laste ned herfra en skjelden gang må man oppgi produktnøkkel for å laste ned men som regel ikke særlig hvis maskinen som man laster ned ikke er aktivert.

 

Så fleste pirater gjør det på den måten, slipper virus\spyware.

Tror ikke microsoft finner ut av det med tanke på personvernet.

 

Nå har jeg ikke brukt piratebay på 10 år.

Mest fordi torrent gir dårlig hastighet hos meg  og riskoen er større nå en før å bli tatt.

Filmer\spill er ikke så dyrt nå som elkjøp\lefdal og http://www.allkeyshop.com/blog/ finnes.

Sistnevnte kan si nøkkelen kan være stjålet men man slipper virus\spyware.

 

https://www.giveawayoftheday.com/

 

Det finnes flere slike som gir bort programvare\spill gjerne mindre populære.

Så vil si piratkopiering er mindre nødvendig.

 

Særlig fordi youtube ofte har musikk\filmer etc så man slipper piratebay.

Men kan jo alltid diskutere hva grensen for piratkopiering er, youtube betaler vel ikke for filmer\musikk med mindre reklamen gjøre det. Wimp\sportify betaler lite for produsentene men bedre en ingenting.

Lenke til kommentar

isohunt.com var vel brukt mye før, men tror de måtte legge ned på grunn av søksmål, http://creativityworks.eu/facts-figures/access-creative-works-legally/ kommer man til i dag.

 

Google begynner vel å fjerne en del treff, så muligens man må finne andre måter f.eks dele med en venn.

 

Kanskje mest vanligste piratkopiering er kopi med harddisker fra venner\kjente?

Da slike piratnettstedene vet jeg fra tider hadde mye cracp som måtte ha tjedjepart programvare særlig filmer for å åpne.

Lenke til kommentar

Thomas Edison hadde fra 1891 med sine patenter lovlig monopol på hele filmindustrien. Filmhovedstaden var opprinnelig på amerikas øst-kyst ved New York, men flere filmskapere rømte til amerikas vest-kyst California for å drive ulovlig filmproduksjon og distribusjon, og for å unnslipppe Edisons trakassering av patentbrytere. I 1917 kom amerikas supreme court med en kjennelse som opphevet Edisons filmmonopol, fordi de oppfattet filmmonopolet i strid med flertallets interesser.

 

Ironien i historien er at disse lovbryterne som en gang rømte til Hollywood for å blant annet bedrive ulovlig filmdistribusjon, er mange av de samme filmselskapene som i dag ønsker å saksøke alle og enhver for ulovlig fildeling.

 

Nå er jeg ikke for ulovlig fildeling, men når det finnes lover som gjør en stor del av Norges befolkning under 30 år til lovbrytere, så er det på tide at våre politikere tar en grundig gjennomgang av lovverket og om det fungerer som tilsiktet. Anbefaler boken "Free Culture" av jussprofessor Lawrence Lessig som god innføring i temaet opphavsrett.

 

http://www.digi.no/artikler/vil-apne-politikernes-oyne-for-creative-commons/320404

 

"Disney som pirat - Han peker på at for eksempel Walt Disney i sin tid kunne lage historier basert på tidligere historier. I dag tjener Walt Disney Company enorme beløp på lisensiering av innhold beskyttet av den stadig forlengede opphavsretten.

– Hvis Walt Disney gjorde i dag det han gjorde på 1930-tallet, så ville han ha blitt ansett som en pirat, sier Reinholdtsen, som tok initiativ til den norske oversettelsen av boken til Lessig for omtrent tre år siden.

Han forteller videre at boken også går gjennom hvordan vi skaper en kultur til å bli kontrollert av noen få, fra et kreativt samfunn til et samfunn hvor man må søke om å få lov til å skape.

– I boken lanseres Creative Commons som en av mange biter for å komme ut av denne problematiske sitasjonen, forteller Reinholdtsen."

 

Et annet moment er at opphavsrett går hånd i hånd med kreativitet og oppfinnelser. I disse tider hvor regjeringen oppfordrer til grunderaktivitet og ny-oppstart, så er det helt feil at opphavsrett regelverket blir ytterligere innstrammet. En ting er å si at man er for grundervirksomhet, men ord er fattig og hjelper ingen hvis ikke systemet legger til rette for det.

Endret av MatsG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...