Gå til innhold

Så mye piratkopierer vi i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke tilstrekkelig, lisensen gjeler kun for den kopien som du lovlig har ervervet deg. Blir det skade på media kan du få ny kopi mot å dekke fraktkostnader.

 

Hvis man har et spill på cartridge kan man ikke laste ned et image av et tilsvarende spill og bruke det i en emulator.

 

Les lisensen neste gang, altså EULA. Ved å ta i bruk programvaren samtykker dere til EULA.

 

Her har vi svaret folkens. Det er nøyaktig denne tankegangen som gjør at vi fortsatt driver med piratkopiering, og det med god samvittighet. Det er nøyaktig samme tankesett som driver toppene i filmbransjen, en tankegang som begynner å bli rimelig gammeldags. 

 

Jeg har både økonomi og vilje til å betale for meg (noe jeg også gjør), men finnes det ikke lovlig alternativ tyr jeg til torrent. Hva som står i EULAen kunne like gjerne stått på toalettpapiret, ihvertfall med denne ordlyden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk som kopierer har ikke økonomi til å kjøpe alt de ser av filmer og serier. Produsentene taper ikke noe, faktisk får de gratis reklame over jungeltelegrafen dersom produktene holder en viss kvalitet.

 

Nå må bransjen heller konsentrere seg om å styrke kvaliteten på utgivelser og fremme muligheter for nedlasting mot betalingtil rettighetshaver fremfor å legge skylden og ansvaret hos andre. Hvis det er enklere å laste ned en uautorisert kopi av en film fremfor å laste ned en mot betaling til rettighetshaver så er noe riv ruskende galt et helt annet sted enn hos de som kopierer.

 

Den første delen her er det vanlige bullshit svaret man ser i nesten alle disse diskusjonene. Det er klart at de fleste "piratene" som er i full jobb har råd til det meste av det de piratkopierer. Om det betyr en større kanalpakke, flere streaming tjenester, kjøpe filmer på butikken eller gå mer på kino. Det er ikke bare 14 åringer som piratkopierer. Med dette mener jeg på ingen måte at jeg er noe bedre, men at ikke selskapene taper penger er en myte som ikke stemmer.

 

Jeg lagde en liste over nye og eksisterende serier jeg kunne tenke meg å se. Listen ble på noe over 30 serier. Streaming tjenestene jeg sjekket kunne dekke ca 2/3 av disse. For å få det til måtte jeg abonnere på Hulu som i utgangspunktet ikke er mulig i Norge, men som betalende kunde ser jeg ikke på det som ulovlig. Jeg kunne helt sikkert begrenset meg til den delen av seriene som var tilgjengelig for pr i dag har jeg kun sett en brøkdel av disse seriene og det er ikke som om noen går konk av å måtte abonnere på f.eks. 3 streaming tjenester.

 

Det siste du skriver er jeg enig i, spesielt for filmer, da serier kommer på flere tjenester dagen etter de er live på tv, det burde være lettere å laste ned en ny film lovlig, men det er flere tjenester som tilbyr dette også, som f.eks. iTunes, spørsmålet er vel heller når de blir tilgjengelige på tjenesten.

Lenke til kommentar

Tror jeg sier det under hver eneste pirat artikkel, men det er fremdeles for vanskelig å være lovlydig når det kommer til filmer og serier. Det er så hinsides mange serier jeg vil se (og helst betale for), men fordi jeg er norsk og har norsk Visa kort ikke får lov å se.

 

Ingen norske tilbydere har seriene, og hvis de skulle ha de, så henger de ofte flere år bak.

 

Når jeg bruker mangfoldige timer på å lete etter lovlige måter å se innhold på, men ikke en gang kan kaste penger på tilbyderne så får de f*** meg ha det så godt!

 

Helt enig! Er i samme situasjon som deg, at jeg har veldig lyst til å se noe lovlig, men får ikke gjort det... Og hvis det først er tilgjengelig lovlig da, så er det så er det så helsikes dyrt at det er billigere å ta en tur til New York og kjøpe det fysisk der...Er en stor fan av flere serier som The Goldbergs, Friday Night Dinner+++ Må derfor se dette gratis på amerikanske nettsider ved hjelp av VPN. Mot i Brøstet er jeg også veldig glad i og du kan bare gjette hvordan jeg fikk tak i alle sesongene ;)

Lenke til kommentar

Ja, de kan kjøpe alle middelmådige filmer og serier som er gitt ut fordi de skal bo i kjelleren til mor hele livet og aldri kjøpe egen bolig. Ikke skal de bruke tid heller på å skape innhold i eget liv.

Om du er en middelmådig arbeidstaker betyr det at du like greit kan la være å få lønn?

Skjønner ikke argumentasjonen din her, eller om det i det hele tatt er et svar til meg.

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Tror jeg sier det under hver eneste pirat artikkel, men det er fremdeles for vanskelig å være lovlydig når det kommer til filmer og serier. Det er så hinsides mange serier jeg vil se (og helst betale for), men fordi jeg er norsk og har norsk Visa kort ikke får lov å se.

 

Ingen norske tilbydere har seriene, og hvis de skulle ha de, så henger de ofte flere år bak.

 

Når jeg bruker mangfoldige timer på å lete etter lovlige måter å se innhold på, men ikke en gang kan kaste penger på tilbyderne så får de f*** meg ha det så godt!

Helt enig! Er i samme situasjon som deg, at jeg har veldig lyst til å se noe lovlig, men får ikke gjort det... Og hvis det først er tilgjengelig lovlig da, så er det så er det så helsikes dyrt at det er billigere å ta en tur til New York og kjøpe det fysisk der...Er en stor fan av flere serier som The Goldbergs, Friday Night Dinner+++ Må derfor se dette gratis på amerikanske nettsider ved hjelp av VPN. Mot i Brøstet er jeg også veldig glad i og du kan bare gjette hvordan jeg fikk tak i alle sesongene ;)

 

Dette er jeg enig i :)

 

Men man trenger ikke være datageni for å få tilgang på de amerikanske sidene OG betale for det.

Er selv betalende medlem på Hulu, det var litt stress å få til i starten da man kun kan bli medlem via en amerikansk iTunes konto, har også amerikansk Netflix. Jeg betaler for disse tjenestene så selv om det sikkert bryter med lisensene deres så blir man ikke straffet om det oppdages.

Lenke til kommentar

Selv har jeg lastet ned mye programmer jeg har lisens på. I stedet for å lete fram DVD med Office, Windows m.m. Har brukt piratebay som et backupsted for slikt. Har også lastet ned freewareprogram m.m.

Kort sagt har 80% av min nedlasting fra piratebay vært av noe jeg har lisens på eller på annet medium (CD/DVD) og ikke giddet å rippe.

 

Er jeg da en såkalt nettpirat?

I dag er det vel få som har fysiske media av nyere dato fra MS?

Fra Windows 7 har jeg kun lisensnummer på mail. I utgangspunktet burde Microsoft kontoen din som du logger inn på i W10 inneholde alle lisensene dine du har kjøpt online. Sånn skal det i utgangspunktet fungere med W10. Office 2013 og 2016 kjøpte jeg på nett. Pr i dag kan du laste ned Windows image fra MS så legger du inn nøkkelen din etter installasjon. Om dette fungerer på Office vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Folk som kopierer har ikke økonomi til å kjøpe alt de ser av filmer og serier. Produsentene taper ikke noe, faktisk får de gratis reklame over jungeltelegrafen dersom produktene holder en viss kvalitet.

 

Nå må bransjen heller konsentrere seg om å styrke kvaliteten på utgivelser og fremme muligheter for nedlasting mot betalingtil rettighetshaver fremfor å legge skylden og ansvaret hos andre. Hvis det er enklere å laste ned en uautorisert kopi av en film fremfor å laste ned en mot betaling til rettighetshaver så er noe riv ruskende galt et helt annet sted enn hos de som kopierer.

 

Det er ikke sant, mange av die "Proffe Piratene" bruker seedboxs, som koster rundt 100 kr.. sirka samme som netflix.. så og si at grunnen til at folk pirat kopierer er for at de ikke har økonomien til og kjøpe filmene/seriene er IKKE SANT! folk som piratkopierer støtter faktisk mer Media Prudusenter mer en Gjennomsnittet...

 

https://torrentfreak.com/pirates-spend-much-more-money-on-music-study-shows-160226/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Folk som kopierer har ikke økonomi til å kjøpe alt de ser av filmer og serier. Produsentene taper ikke noe, faktisk får de gratis reklame over jungeltelegrafen dersom produktene holder en viss kvalitet.

 

Nå må bransjen heller konsentrere seg om å styrke kvaliteten på utgivelser og fremme muligheter for nedlasting mot betalingtil rettighetshaver fremfor å legge skylden og ansvaret hos andre. Hvis det er enklere å laste ned en uautorisert kopi av en film fremfor å laste ned en mot betaling til rettighetshaver så er noe riv ruskende galt et helt annet sted enn hos de som kopierer.

Folk piratkopierer fordi det er gratis. Samme som at hvis jeg går på en butikk og det er smaksprøve så tar jeg det fordi det er gratis, hadde jeg måtte betalt for det hadde jeg holdt meg unna. Økonomien i Norge er ikke så dårlig at folk ikke har råd til å betale for en film. Det er mange ting distributørene burde fikse for at piratkopiering forsvinner, men å si at vi er for fattig til å kjøpe deres produkter er en spøk. 

Lenke til kommentar

Jo, økonomien i Norge er svært dårlig, kjøpekrafta er kraftig redusert, kommende generasjoner får problemer med å skaffe seg bolig og fremtidige samfunnskostnader er stigende. Enkelte steder er boligprisene økt med 600% på 15 år. Lykke til med å kjøpe bolig når lønningene i løpet av samme periode ikke en gang er steget 1/12 av prisstigninga på boliger.

 

Dagens 20-åringer sløser penger de ikke har og får lide for det tiår senere. Ikke kapital til å bo, etablere seg eller starte forretningsvirksomet. Etter hvert som sentraliseringen eskalerer og automatiseringen slår til med en eksponentiell kurve så er det svært mange som kommer til å gå på en smell.

 

Jeg har heller ikke sagt at folk ikke har råd til å kjøpe noe som helst. Jeg har sagt at folk ikke har råd til å kjøpe alt de ser slik at 1 nedlasting ikke tilsvarer 1 tapt salg. Hvis produsentene taper salg så er det fordi det er total mangel på salgskanaler som er ajour med hva som kan forventes i 2016.

 

Filmer tjener gjerne inn mange ganger kostnadene etter visning på kino. Da skal det ikke være mulig å tilby en såppas god pris på nedlastning senere at folk foretrekker legitime nedlastninger samtidig som selskapene tjener greit. Det er heller snakk om ekstrem fokus på maksimal profitt enn at bransjen lider noen nød.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Dagens 20-åringer sløser penger de ikke har og får lide for det tiår senere. Ikke kapital til å bo, etablere seg eller starte forretningsvirksomet. Etter hvert som sentraliseringen eskalerer og automatiseringen slår til med en eksponentiell kurve så er det svært mange som kommer til å gå på en smell.

 

Slik har det alltid vært. 

 

Du kan gjerne ta frem alle dommedagsprofetier, men jeg er fullstendig uenig i at norske borgere har for lav kjøpskraft til å betale for seg innen underholdning. Det er mer tilbudet på serier/filmer som er problemet. Underholdning er ikke en rettighet, har du ikke råd så har du ikke råd. Det gjør ikke at piratkopiering er riktige løsningen, det er bare for enkelt derfor gjør alle det. Uansett om 1 nedlastning ikke tilsvarer 1 salg så er det forsatt usmakelig for skaperen av produktet at folk bruker produktet uten å betale for seg. 

 

Jeg er ikke for hvordan distributørene operer på verdensbasis med region lock og alt annet piss, men å blindt forsvare piratkopiering fordi noen ikke har råd til underholdning som de ikke har en direkte rettighet på blir for meg idiotisk. 

 

For å si det enkelt, jeg piratkopierer filmer osv. Jeg vet det er feil, jeg vet også at jeg kunne betalt for det, men det er så latterlig enkelt å få det gratis at jeg tar heller den fristelsen.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Nei, norske borgere kan betale for seg, men ikke uendelig store summer tilsvarende det som lastes ned.

 

Unge og uerfarne  mennesker med hjerne som ikke er ferdig utviklet har nok siden tidenes morgen tatt dårlige avgjørelser, men i motsetning til nå gjorde folk mer flid i at lærdom skulle gå i arv. I dag ser vi ungdom som har fått med svært lite ballast fra foreldre som i mange tilfeller heller ikke har tatt gode valg i livet.

 

Først presenterer du ei holdning og så sier du at du selv går mot denne holdninga, da er du en hykler og det er hull i baugen på skuta du styrer slik at integriteten din renner ut. (altså, du er ikke prinsippfast).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Nei, norske borgere kan betale for seg, men ikke uendelig store summer tilsvarende det som lastes ned.

 

Unge og uerfarne  mennesker med hjerne som ikke er ferdig utviklet har nok siden tidenes morgen tatt dårlige avgjørelser, men i motsetning til nå gjorde folk mer flid i at lærdom skulle gå i arv. I dag ser vi ungdom som har fått med svært lite ballast fra foreldre som i mange tilfeller heller ikke har tatt gode valg i livet.

 

Først presenterer du ei holdning og så sier du at du selv går mot denne holdninga, da er du en hykler og det er hull i baugen på skuta du styrer slik at integriteten din renner ut. (altså, du er ikke prinsippfast).

Du kan gjerne kalle meg en hykler for å tilfredstille deg, men faktum er noe helt annet. Holdningen jeg har vist i denne tråden er at jeg forstår situasjonen fra begge sider, og forklart hvorfor jeg piratkopierer og hva som må gjøres for å fjerne det. Fjerner de det gjør det meg ingenting, fikser de skikkelige tilbud på utvalg av serier filmer så slutter jeg å laste ned med engang. Jeg har aldri tatt noen ordentlig side i denne diskusjonen, jeg har sagt at pris ikke er hovedpunktet i striden.

Lenke til kommentar

Ok, så din fremtid går ut på å se på filmer og serier og du håper at det blir bedre tilrettelagt. Hva med å skape mer innhold utvikling/innhold i eget liv, så spiller det ingen rolle hva bransjen gjør fremover? Kun når det mangler fremdrift og innhold i eget liv at det er behov for å stirre inn i en skjerm i form av ustanselig konsumering av innhold. De fleste har ett eller annet de ser på, men selv å følge med på 3 serier tar ikke mer enn 50 timer i året. Samtlige kan strømmes for små summer. Kanskje det også passer seg med noen kinobesøk i løpet av et år.

 

Ser ikke helt behovet for uautorisert nedlastning med mindre man sitter på en stol mens livet og tiden seiler retningsløst utover fjorden.

 

Poenget mitt er hvor mange timer bransjen tror at folk har til å laste ned og konsumere innhold og samtidig få til noe i eget liv. Bransjen burde ikke klage på piratene men ha bot for å være en meningsmøs tidstyv.

 

Jeg har selv kastet bort årevis på underholdning, men så sa jeg at nok var nok. Jeg har sett det meste som er verd å se av filmer og serier, men livet ble ikke bedre av den grunn. Dey eneste som nytter er å skape noe i eget liv, ikke å bry seg om hva kjendiser sier og gjør eller det å drømme seg bort i fiksjon.

 

Har du hørt om han som glemte at han hadde et liv for der kom altid en ny film eller serie å følge med på?

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...