Gå til innhold

GUIDE: Over tre tusenlapper prisforskjell – men det merker du mest sannsynlig ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Over tre tusenlapper prisforskjell – men det merker du mest sannsynlig ikke

Merker det godt økonomisk hvis noe annet er feil på telefonen og leverer den inn som en reklamasjonssak. Med den dyre bytteenheten blir det sansynligvis fikset gratis, men med uorginal skjerm blir den avvist og man må kjøpe ny telefon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Over tre tusenlapper prisforskjell – men det merker du mest sannsynlig ikke

Merker det godt økonomisk hvis noe annet er feil på telefonen og leverer den inn som en reklamasjonssak. Med den dyre bytteenheten blir det sansynligvis fikset gratis, men med uorginal skjerm blir den avvist og man må kjøpe ny telefon.

For å beholde garantien/reklamasjonsretten må man vel uansett benytte ett autorisert verksted..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lett og tenke litt feil da varene blir behandlet av tollvesenet og ved manglendende eller uflustendig deklerasjonen blir de liggende hos tollen på tollkontoret. Du har alikevel helt rett at det ikke er toll på elektronik :)

 

Er ikke så veldig mye som er aktuelt og handle på nettet som har toll men alt godteri og enkelte typer klær er eksempler på varer du i untangspunktet må betale toll for hvis verdiene er over 350,- inkludert frakt. Dette mener jeg kun gjelder hvis varen har opprinnelse utenfor EØS.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på kvalitet på iPhone 6 skjermar. Det viktigaste er ikkje biletkvaliteten, men heller problema dom kan oppstå i ettertid. Ofte er det svakt glas som knuser nesten av seg sjølv, glaset kan lett løsne frå plastramma og det er omtrent umogleg å lime det skikkeleg på plass igjen. Også er det høg feilprosent på skjermar frå ebay og det kan oppstå feil etter få dagar. Styr unna ebay på Apple deler.

Lenke til kommentar

^ så ikke posten din, men da er vi flere med samme erfaring :) *edit*

Gå for OEM, det er mye høyere feilrate på 2A, A og dårligere kvalitet. Feilene kan oppstå i ettertid selv om det ser ut til å fungere der og da, en grunn for at de mer useriøse billige reparatørene kjører bare 3mnd garanti.

Endret av Ravusy
Lenke til kommentar

Dette fremstår som en fryktelig lite gjennomtenkt, ja rett og slett en syltynn test. Som flere andre her påpeker, så tilsier vel all statistikk at de rimeligste alternativene fort skaper en hel del krøll kort tid etter at skjermen har blitt installert. Da hjelper det vel fint lite om de er noe rimeligere?

 

Og artikkelen gjør en fryktelig dårlig jobb med å understreke det faktum at ved innlevering til autorisert verksted hvor telefonen blir byttet, så har du fremdeles alt av garantier og reklamasjonsrett inntakt. Så fort du belager deg ut på å bytte skjermen selv, eller via et uautorisert verksted så forsvinner alt av garanti og reklamasjon rett ut av vinduet og den er fort verdt en hel del, spesielt her i Norge hvor vi har så gode reklamasjonsrett som vi tross alt har som varer i hele fem år på mobiltelefoner.

 

På enheter som koster så mye som dette så er det fort noe man må ta med i regnestykket. Da er det fryktelig dårlig når artikelen ikke ser ut til å nevne dette i det hele og store.

 

 

Jo eldre enheten er, jo mindre attraktivt blir det jo å ta den dyre løsningen via autoriserte verksteder. Men så frem til telefonen din ikke er mer enn to år gammel så vil jeg vel si det er vell verdt det bare for å ha garanti og reklamasjonsgrunnlaget i behold.

 

 

Nå er jeg litt usikker på hvordan reklamasjonsretten stiller seg ved ombyttet som dette? Normalt så skal du jo få nytt reklamasjonsgrunnlag om enheten byttes i ny så man har vel fort krav om nye fem år fra datoen den eventuelt byttes av et autorisert verksted?

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket så tok Eplehuset 1999,- for bytte av skjerm på iPhone 6 og 6s. Original skjerm, kalibrert skjerm, og garanti i behold.

De har også swap-enhet om skjermbytte ikke er mulig eller enheten er ødelagt, men da riktignok til 3699,- eller mer avhengig av lagringsplass

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette fremstår som en fryktelig lite gjennomtenkt, ja rett og slett en syltynn test. Som flere andre her påpeker, så tilsier vel all statistikk at de rimeligste alternativene fort skaper en hel del krøll kort tid etter at skjermen har blitt installert. Da hjelper det vel fint lite om de er noe rimeligere?

 

 

Har du en lenke til denne statistikken?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket så tok Eplehuset 1999,- for bytte av skjerm på iPhone 6 og 6s. Original skjerm, kalibrert skjerm, og garanti i behold.

 

 

 

Det gjør de fortsatt, jeg søkte og fant den informasjonen på ca 10 sekunder, før jeg leste diskusjonstråden...

https://eplehuset.no/vi-hjelper-deg/ofte-stilte-sporsmal/ios/knust-glass-pa-iphone/

 

Nesten sjokkerende dårlig at artikkelen ikke nevner dette, og dermed er basert på helt feil premisser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra de la til moms på varene, men kunne like greit nevnt at det pleier å komme på fortollingsgebyr også, som ihvertfall på den billigste skjermen vil være ca like mye som momsen, om ikke litt mer, alt ettersom hvilken transportør som tar seg av jobben.

 

Men mest sannsynlig så glir den igjennom ufortollet fra Ebay.

Lenke til kommentar

Litt slett arbeid i denne artikkelen.. Som flere har nevnt koster det langt mindre enn skrevet å bytte ORGINAL skjerm på iPhone6, og der jeg jobber kan man velge om man ønsker kun skjermbytte til ca 1500,- eller ny enhet til ca 3000.

Når man i tillegg "glemmer" å ta med at all garanti og reklamasjon forsvinner med den billige skjermen man bytter selv er ganske slett, og jeg tror mange vil få seg en ubehagelig overaskelse over tid om de følger rådene i artikkelen.

Ellers kan det nevnes at garanti og reklamasjon gjelder fra kjøpsdato på produktet, ikke sist noe ble byttet -der gjelder egne regler på 90 dagers garanti/reklamasjon på byttede komponenter.

Lenke til kommentar

"Du har alikevel helt rett at det ikke er toll på elektronik. :)"

 

Er ikke toll når du kjøper fra Kina ja! Da Kina er et "U-land". F.eks. USA,England må du betale toll. Jeg har importert elektronikk i 30 år så det vet jeg! :-D

 

Hvis du har importert elektronikk i 30 år så har du sannelig ikke fått med deg mye i løpet av disse årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt så får man reparert/erstattet telefonen mye billigere enn det som nevnes i artikkelen. Apple selv, f.eks.:

 

https://support.apple.com/no-no/iphone/repair/service/pricing

 

Hva menes med avgift utenom garantien?

Skadet skjerm går generelt ikke under garanti uansett.

Nærmeste tolkning jeg kan lese er at du leverer en telefon for reparasjon av skjerm til 1190, så finner de andre skader som innvendig skade eller den berømte fukt skaden og trekker deg 3390.

Virker ikke som du har ikke mulighet til å trekke deg og heller kjøpe ny telefon.

Merkelig praksis i såfall, bilverksteder ringer alltid i slike tilfeller

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...