Gå til innhold

Slik kan du enkelt lage proff lyssetting for en billig penge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker led strips som har tape på baksiden og har da tapet disse tett på en plate, bruker bakepapir som defuser. Er ca 300 led til sammens på maks 12v men jeg har en liten regulerbar psu for å justere lyset:) funker utmerket. Er så lett at jeg kan legge den på toppen av foto teltet, får perfekt belysning. Koster nærmest ingen ting å lage.

Lenke til kommentar

Jeg bruker led strips som har tape på baksiden og har da tapet disse tett på en plate, bruker bakepapir som defuser. Er ca 300 led til sammens på maks 12v men jeg har en liten regulerbar psu for å justere lyset:) funker utmerket. Er så lett at jeg kan legge den på toppen av foto teltet, får perfekt belysning. Koster nærmest ingen ting å lage.

Hvor kjøpte du de LED stripsene?

Lenke til kommentar

Man kan også bruke en gammel skjerm som ikke er i bruk, fjerne LCD-panelet og man har da ett diffust og kraftig lys. Bruker det til diverse annen belysnig, som stemningslys f.eks med fargefilter foran :)

Om man ikke har en skjerm til overs selv så kan man sikkert få/finne en skjerm/TV med knust glass, glasset skal jo uansett fjernes. Selv laget jeg til stort lysbord for lysbilder på denne måten.

Man kan eksperimentere med hvilke filterfolier mellom plexiglass-lyslederen for baklyset og glasset man vil beholde. Noen sprer lyser horisontalt og andre vertikalt, andre er diffusere eller polariserende.

 

Lyset er ikke varmt, men med digitalkamera er det likevel lett å få korrekt hvitbalanse.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Hvem selger det mest hvite bakepapiret?  :)

Finnes det noe annet enn brunt bakepapir?

 

Er resirkulert papir mulig å få hvitt?

 

Det er da vitterligen hvitt (eller i det minste gråhvitt) bakepapir å få kjøpt på Rema. Du får jo kjøpt bake- og pizzapapir som i størrelse er tilpasset standard komfyrovner. Hva gjelder resirkulert papir, så fant jeg dette i farten:

 

"Det finnes også rent trykktekniske kvalitetsaspekter på returpapir. Som regel er returpapir ikke like hvitt som et papir produsert av ferske fibrer. Det betyr at kontrasten i trykket blir mindre. Jevnheten i returpapir er derimot bra, men ettersom fibrene er blitt sønderrevet taper returpapiret styrke og stivhet og det oppstår lettere sprekker i falsen.

 

I dag finnes også helt hvite kvaliteter, både ubestrøket og bestrøket, pga god sortering av råvarer, samt helt ny teknologi. Disse har tilnærmet samme egenskaper som nytt papir.

 

Opasiteten, eller ugjennomskinneligheten, er bedre i de fleste returfiberbaserte papirer, siden papiret som regel har en grunnyanse og ikke er helt hvitt. Returpapir kan være treholdig eller trefritt. De treholdige har dårligere aldringsbestandighet enn de trefrie."

 

 

https://www.antalis.no/business/hjem/miljo/infosenter-miljo/resirkulert-papir.html

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...