Gå til innhold

Filmskapere vil stanse lanseringen av alle filmer for å få has på piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først trodde jeg det var noen av våre egne filmfolk som følte at de trengte litt mediaomtale, men der to jeg feil!

 

Problemet skyldes uærlighet. Dere vil gjerne se film, men vil gjøre det gratis. Hvis dere slutter å spare penger på piratkopierte greier - så løser problemet seg selv. Alternativet er å regulere Internet, og det er det siste jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Dette er myntet på "profesjonelle" pirater som har piratkopiering nermest som levebrød. Dette er det lite av i Norge men det er et mye større problem i asia. Ikke bare for filmer men også alt mulig av andre produkter.

 

Men jeg tviler sterkt på at det vil funke. :p

 

Det er vel dette som er poenget. Det de sliter med i Asia er ikkje at noen laster ned fra piratebay, men at det eksisterer en stor industri som produserer og selger CD/DVD/BluRay.

 

For oss virker utspillet helt fjollete, i India ser de nok helt annerledes på saken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Dette er myntet på "profesjonelle" pirater som har piratkopiering nermest som levebrød. Dette er det lite av i Norge men det er et mye større problem i asia. Ikke bare for filmer men også alt mulig av andre produkter.

 

Men jeg tviler sterkt på at det vil funke. :p

Det er vel dette som er poenget. Det de sliter med i Asia er ikkje at noen laster ned fra piratebay, men at det eksisterer en stor industri som produserer og selger CD/DVD/BluRay.

 

For oss virker utspillet helt fjollete, i India ser de nok helt annerledes på saken.

Jup, piratkopiert materiale selges overalt. Kjenner en som glad hadde kjøpt svinbillig Windows 7 i Thailand, han var ikke så glad når han skulle aktivere.

Pakka så nesten original ut.

 

Problemet er at denne virksomheten har lave kostnader og vanligvis andre inntektskilder også. Hadde vært mer effektivt og billigere å få politiet til å reagere mot utsalgs stedene.

Lenke til kommentar

Først trodde jeg det var noen av våre egne filmfolk som følte at de trengte litt mediaomtale, men der to jeg feil!

 

Problemet skyldes uærlighet. Dere vil gjerne se film, men vil gjøre det gratis. Hvis dere slutter å spare penger på piratkopierte greier - så løser problemet seg selv. Alternativet er å regulere Internet, og det er det siste jeg ønsker.

 

Problemet skyldes tilbakestående tankegang hos filmbransjen. Jeg betaler gjerne for underholdning, men ikke for 15 forskjellige abb. i måneden for å se en komplett serie. Kom med en like komplett løsning som PopcornTime og jeg blir den første til å punche inn kortnr. på VISA'n. Inntil den dag så må nok filmskapere og skuespillere nøye seg med 1 boblebad per rom og stakkarslige 2000kvm....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har en enda bedre ide: hvis alle som er med i denne støttegruppen for filmprodusenter med manglende forretningsevner (aka TFPC) sier opp og slutter å publisere filmer, så blir man kvitt problemet - eller rettere sagt filmprodusenter. Drastisk - ja. Absurd - absolutt. På samme tilbakestående nivå som TFPCs forslag - så det holder!

 

Eller hvis det finnes noen med flere enn to hjerneceller der ute som vil faktisk tjene penger på filmene sine, her en den enkle oppskriften:

 

1) Global lansering av alle filmer, ingen diskriminering av seere basert på geografiske områder/landgrenser.

2) Lansering på alle medier samtidig - Kino, fysiske medier, streaming, støtt alle formater. La seere bestemme selv når og hvordan de skal se filmen.

3) Fornuftig pris. At man tjener mindre per film, vil fort kompenseres med kvantitet.

4) Ikke bruke DRM e.l. Det koster penger for dere, og det ødelegger for seere.

 

Men dere kan og selvfølgelig fortsette med alle slags "sultestreik", udugelige anti-piratkopieringstiltat, og annet svada som historisk sett har ikke bidratt til noe som helst positivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Enn så lenge er det altså bare den indiske filmindustrien som vurderer dette drastiske tiltaket, og det er nok heller tvilsomt at den vestlige filmindustrien vil følge etter med det første.

 

Så...når var sist jeg lastet ned en indisk film istedenfor å se den på kino?

 

*tenke tenke*

 

 

Streik i vei ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har aldri brukt så mye penger på underholdning som de to-tre siste årene. Etter at jeg kjøpte en Smart-tv ifjor vår har det tatt helt av. Netflix, HBO-nordic, Tv2-sumo, Spotify, Viaplay og film leie direkte på tven. Netflix og Spotify kjøres hver måned, mens de andre aboene stoppes og startes etter hvilket innhold som er interessant. Det eneste som irritere meg er det elendige utvalget av nyere filmer på Video-on-demand tjenestene. Jeg har ingen interesse av å betale langt over det dobbelte for å bli forstyrret på kino når jeg ser film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

En annen sak, men muligens relevant: Jeg hørte et intervju på BBC World Service om en filmskaper fra det såkalte Nollywood, filmer fra Nigeria. Der er det mye piratkopiering, men filmskaperen fokuserte på at problemet er at spesielt i utkantstrøkene finnes det ikke kino, så det er ikke mulig for folk å se filmene utenom å piratkopiere. Er det kanskje et moment i India også, at det rett og slett ikke er gode nok muligheter for filmfremvisning?

Endret av Slettet-Z9Cy2AAy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...