Gå til innhold

Google førerløse bil er ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når en bil ikke trenger plass til bagasjerom eller store mekaniske styresystemer er det lite poeng i å lage den like stor som en alminnelig bil. Hele protoype-konseptet baserer seg rundt et shuttle-prinsipp. Når konseptet er helt fedigutviklet blir det bare å kjøre et "OK Google" og spør om en bil fra A til B. Så kommer det en og tar deg dit du skal.

 

Synes at konseptet har potensiale for en positiv innvirkning på trafikken og kollektiv transport og potensiale for uhorvelige vedlikeholdskostnader pga vandalisme. I utgangspunkt har jeg ikke noe imot å være overvåket når jeg blir transportert (alt kollektivt her i norge er jo allerede overvåket, både buss, tog og taxi slik jeg har sett). Slik jeg ser det er det ikke noen annen måte å forhindre kjeltringer til å benytte seg av systemet, de som ødelegger får G+ kontoen sin utestengt. Det kommer likevel alltid til å være noen som skriker ut mot "Big Brother".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feilen med de bilene du har bilde av der er jo ikke at de er skrøpelige i kollisjoner. Problemet er mennesket som kjører de feil. De er aldri ment å kollidere med, men sjåføren bruker de feil. Da dør folk.

Ta vekk feilkilden, så trenger ikke bilene være 2-tonns metallklosser.

 

Det fungerer bare hvis ALLE biler er slike Google-lekebiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

neeeeei, hvorfor måtte den se sånn ut. Hvorfor ikke lage den slik at den lignet en normal bil?

Ta det helt med ro, det er fortsatt bare en prototype som ikke er ment for kommersielt salg. Designen kan endre seg drastisk frem til kommersielt salg, eventuelt kan Google velge å ikke produsere bilen selv, men lisensiere ut teknologien til tradisjonelle bilprodusenter. I så fall vil det være hensiktsmessig at prototypen ser ut som et leketøy så det ikke ser truende ut og gir stort potensiale for designforbedringer. Jeg ser ikke bort fra at den originale designen kan være ment for barn og kvinnelige pensjonister.

Lenke til kommentar

Diskuterte akkurat dette med en kompis at den typiske nordmann sikkert er for tilbakestående til å forstå hvilken teknologisk banebrytende revolusjon denne bilen representerer, men isteden vil kommentere utseende eller farge.

 

Så det var bare med et resignert sukk at jeg leste din kommentar som den første.

 

Nordmenn er ikke så veldig smarte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Diskuterte akkurat dette med en kompis at den typiske nordmann sikkert er for tilbakestående til å forstå hvilken teknologisk banebrytende revolusjon denne bilen representerer, men isteden vil kommentere utseende eller farge.

 

Så det var bare med et resignert sukk at jeg leste din kommentar som den første.

 

Nordmenn er ikke så veldig smarte.

 

For et uintelligent synspunkt. Mennesker er ikke så utrolig intelligente, men det er neppe grunnlag for å hevde at nordmenn representerer en gruppe mennesker som er mindre smarte enn andre, totalt sett. Da måtte man legge til grunn enorm genetisk entydighet både i Norge og ellers.

 

Du er selv neppe smartere enn gjennomsnittsmennesket, statistisk sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskuterte akkurat dette med en kompis at den typiske nordmann sikkert er for tilbakestående til å forstå hvilken teknologisk banebrytende revolusjon denne bilen representerer, men isteden vil kommentere utseende eller farge.

 

Så det var bare med et resignert sukk at jeg leste din kommentar som den første.

 

Nordmenn er ikke så veldig smarte.

 

At bilen er et stort teknlogisk framskritt er uvesentlig, den er fremdeles stygg som natten er lang. På samme måte som man kan si at en Ferrari er pen eller tøff, men aldri spesielt fornuftig.

 

At man sier den er stygg betyr ikke at man er dum eller ikke forstår. Det betyr kun at man ikke liker designet.

 

Jeg kan ikke huske å ha hørt noen si Leaf er pen, inklusive meg selv. Fremdeles har mange kjøpt bilen, inklusive meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Diskuterte akkurat dette med en kompis at den typiske nordmann sikkert er for tilbakestående til å forstå hvilken teknologisk banebrytende revolusjon denne bilen representerer, men isteden vil kommentere utseende eller farge.

 

Så det var bare med et resignert sukk at jeg leste din kommentar som den første.

 

Nordmenn er ikke så veldig smarte.

At bilen er et stort teknlogisk framskritt er uvesentlig, den er fremdeles stygg som natten er lang. På samme måte som man kan si at en Ferrari er pen eller tøff, men aldri spesielt fornuftig.

 

At man sier den er stygg betyr ikke at man er dum eller ikke forstår. Det betyr kun at man ikke liker designet.

 

Jeg kan ikke huske å ha hørt noen si Leaf er pen, inklusive meg selv. Fremdeles har mange kjøpt bilen, inklusive meg selv.

 

 

Det har ikke så mye å si om det er fakta eller ikke, hva man fokuserer på sier noe.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Tidenes styggeste bil!?

 

Tja

 

bmw-isetta.jpg

ugly-Citicar_front-angle.jpg

ugly_cars_09.jpg

 

Kan diskuteres :p:xmas:

 

Jeg synes da at lle dem 3 bilene har langt mer sjarm. Nå er disse bilene også gamle, riktig nok var ingen av dem veldig fine da heller, men nå er det 2014/15 så det er kanskje ikke så rart at vi ler av dem nå? At Google lager en "bil" med slikt design i 2014 er jo bare helt vilt :p

Lenke til kommentar

ho ho ho.. Dette representerer fremtiden vår :))) Jippi.

 

Utseende på en slik sak vil mest sannsynlig være helt likegyldig fremover da denne tar sjåføren ut av ligningen 100%.

Sjåfør = smaksdommer.

 

Når det gjelder det denne bilen egentlig representerer virker det som om det er en utbredt oppfatning at alle vil måtte kjøpe en slik en i fremtiden. Saken er at det trenger vi mest sannsynlig ikke. Da vil utseende være uviktig, da dette blir en kaspel der man flyttes fra a-b med.

 

I og med at man da sannsynligvis ikke vil ha behov for transport 100% av tiden, vil en førerløs farkost kunne flyttes til andre områder der det er behov for transport og brukes der i tiden du ikke skal flytte på deg.

Du vil kunne få tilgang til en annen trasportkapsel som er næremere om den du tok til jobb ikke er i nærheten.

 

Telefonen din blir bestillingsterminal for transport og vil kunne gi deg oversikt over alle som skal samme vei som deg også, dermed kan flere mennesker flyttes samtidig til samme destinasjon ( kollektivtransport)

Dette vil systemet vite fordi det er automatisert.

 

Den eneste grunne jeg ser til at folk reagerer på at "bilen er stygg" kommer av at man tror man må kjøpe dette selv. Transport i fremtiden vil ikke være personlig, men effektiv i stedet.

 

Transportnæringen vil også kunne avvikles slik at alle sysselsatt i denne kan brukes til andre typer jobber som vi har større behov for ( lærere/sykepleiere/aktivitører og de som jobber med mennesker.)

 

Dette vil skape et bedre samfunn fordi vi ikke lenger trenger å bruke mennesker (ressurser) for å transportere ting og mennesker lenger.

 

Det vil også være en potensiell miljøgveinst i dette også da det vil bli mindre behov for så stor bilpark som vi har i dag. Ergo mindre behov for veier, mindre behov for køer, mindre behov for garasjer og plass for oppbevaring av transport.

bare pluss egentlig :)

 

 

Anbefaler denne saken for mer info om fremtiden:)

 

http://tv.nrk.no/serie/undring-og-mangfald/KMTE30003113/sesong-2/episode-1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...