Gå til innhold

AMDs kraftige råtass-prosessor blir dumpet i pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For 2999kr er den forsatt 1000kr for dyr om den vil konkurere med intel. Grunnen til å kjøpe denne er vel kun fordi man vil ha AMD eller fordi man er fasinert av den høye standard clocken

 

Dersom man sammenligner flertrådsytelse (som bør være grunnen til at man kjøper en prosessor med 8 kjerner), så konkurrerer den direkte med Intels tilsvarende priste prosessorer. Temperatur går derimot i Intels favør, men det er vel å forvente når man presser en arkitektur såpass mye.

Lenke til kommentar

Hyggelig nyhet!

 

Etter min mening kunne AMD lage mer konkurransedyktige prosessorer enn de gjør nå, med noen enkle knep:

 

- øke cache-størrelser (L1, L2 og L3)

- få fart på matematikkprosessoren (både heltall og flyttall)

- fortest mulig gå over til 22nm.

 

Ellers venter jeg i spenning på neste generasjon AMD-prosessorer, hvor bl.a. grafikkdelen vil ta over en del beregninger som prosessoren vanligvis gjør. Det vil nok få fart på heltall- og flyttallsprosesseringen i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig nyhet!

 

Etter min mening kunne AMD lage mer konkurransedyktige prosessorer enn de gjør nå, med noen enkle knep:

 

- øke cache-størrelser (L1, L2 og L3)

- få fart på matematikkprosessoren (både heltall og flyttall)

- fortest mulig gå over til 22nm.

 

Ellers venter jeg i spenning på neste generasjon AMD-prosessorer, hvor bl.a. grafikkdelen vil ta over en del beregninger som prosessoren vanligvis gjør. Det vil nok få fart på heltall- og flyttallsprosesseringen i hvertfall.

  1. Økt L1-størrelse (Særlig L1-I) vil selvfølgelig hjelpe og er på vei med Steamroller, men hovedproblemet er ineffektiv branch prediction, fetch, og decode. L2 og L3 er mer enn stort nok som det er fra før av, de kunne kunne med fordel kuttet litt på L2-størrelsen og fått litt raskere latencies.
  2. Integer-ytelsen er vel mer eller mindre kompetetiv, og FPUen er kompetetiv så lenge det ikke er snakk om AVX. Problemet er nok heller 4-issue dispatch.
  3. Mindre prosessnode vil ikke nødvendigvis gi bedre ytelse eller strømforbruk, og de trenger ikke så mye flere transistorer som mer effektiv bruk av transistorene.

Heterogene utregning er nok fremtiden ja, jeg er bare skeptisk til hvor lang tid Intel egentlig trenger på å ta igjen AMD når det kommer til APU-teknologi. AMDs problem er jo hovedsaklig at prosessorene deres ikke gir særlig god ytelse i eldre programmer, nyere, flertrådede programmer kjører stort sett greit sammenlignet mot Intel.

Lenke til kommentar

hvem kjøper en så varm cpu engentlig :huh:

5 ghz virker jo kult,men når enn ser på resultatene så virker det ikke så fristeende. :hmm:

men men AMD prøver forsatt.

 

I Norge er vel ikke varmen i seg selv noe negativt, bortsett fra noen få måneder i året. Gitt at man har tilstrekkelig kjøling selvfølgelig, men det antar jeg at alle som kjøper en slik prosessor har.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at jeg gjerne skulle hatt 8 kjerner ! Men en CPU på 220 Watt er vel ikke enkel å kjøle ned. Er vel heller ikke mange hovedkort som støtter CPU som er så mange Watt...

8 gode kjerner er fint, men det hjelper lite når AMD trenger 8 kjerner for å konkurrere med 4 av Intels. Hvis du er ute etter flere kjerner så vil da en i7-3930K være et langt bedre alternativ. Intel har forøvrig 8-kjernes Xeon på opptil 150W.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...