Gå til innhold

Intel har røpet Skylake-spesifikasjonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WOW, nå våknet plutselig buksetrollet :p Dette er den mest massive oppgraderingen på HW fronten jeg har sett på lenge. DDR4, PCI-X 4.0, SATA-Express på en og samme gang. Når Intel slår på stortromma så slår de tydeligvis VELDIG hardt :) :) :) Jeg gleder meg!!!!! :) :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På tide sier nå jeg. De siste generasjonene med CPU har ikke akuratt vært imponerende når det kom til ytelsesforskjeller.

 

Denne nyheten virker ganske massiv. Da blir det ikke noe særlig oppgraderinger før 2nd gen etter denne lanseringen. (Bruker 1gen som buffer, slik at di får rette eventuelle feil :p) 2017 så er PCen min 5 år.. greit å oppgradere da

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja... nå for tiden hvor det meste flyttes inn i CPU så må jo CPU ha støtte for alt dette som annonseres. Det begynner å bli en stund siden brikkesett/hovedkort kunne gjøre forbedringer på egenhånd.

Lenke til kommentar

Jeg velger å tro at de som henger seg opp i CPU ikke har lest hele artikkelen :)

 

WTF... Jeg kommenterer de delene jeg fokuserer på. I går var det en som klaget på noe jeg ikke hadde lest/kommentert i kommentarfeltet. Er det ikke mulig å fokusere litt mer på artikkelen og litt mindre på om en har sitert og kommentert alt som står? Forøvrig sympatisk å slenge på en smiley! :grin2:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke DDR4 har så veldig mye å si. ikke med mindre minnet blir brukt på en annen måte enn i dag. Hvis det stemmer med at de skal bruke deler av RAM til deling med vram for grafikk hjelper det jo med DD4, men hvis du ser på forskjellen på ddr3 i hastighet fra 1600 til 2300mhz, så er det forsvinnende liten forskjell i spill, det er kun når det er på lave instllinger det har noe merkbart å si, tester har jo vist dette igjen og igjen.. men klart.. alle monner drar, og jeg kommer til å kjøpe den ;) garantert ;) selv om min 2700 @ 4,6 holder en stund til

 

og PCIe3 er jo langt i fra makset ut... PCIe2 er jo ikke makset på single kort heller.. kun SLI/crossfire

Lenke til kommentar

Får man plass til flere kjerner da mon tro?

 

Nå er jo 4 kjerner nesten standard, så da må de vel øke med 2-4-6 kjerner. Utvikles det programvare og spill som bruker de effektivt så vil det vel påvirke ytelsen drastisk?

 

Liker ikke tanken på at prosessor kan være loddet fast... Bortsett fra noen kjekke kjøleløsninger integrert på hovedkortet...

Lenke til kommentar

På tide sier nå jeg. De siste generasjonene med CPU har ikke akuratt vært imponerende når det kom til ytelsesforskjeller.

Artikkelen nevner ingenting om prosessorytelse, kun støtte for nye standarder.

 

Tviler sterkt på at DDR4 vil ha noe som helst å si for rå x86-ytelse, men det kan sikkert hjelpe litt i programmer som er optimalisert for HSA.

I dag er det jo marginal forskjell på 1600MHz CL9 og 2900MHz CL9, så det er ingen grunn til at DDR4 vil gi noen merkbar forskjell i prosessorytelse da.

Det kommer nok mye mer informasjon om Skylake på årets IDF i San Francisco... :)

Nå har Intel holdt seg til 4-issue og to-veis SMT i nesten 5 år, kanskje på tide å utvide til 5-issue?

 

Hva er det Broadwell skal gjøre for noe da?

14nm og bedre iGPU, artikkelforfatteren har tydeligvis ikke fått med seg Intels "Tick-Tock"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmmmm...

For å være ærlig ser jeg ikke helt de store endringene , lavere tdp , noe bedre ytelse, støtte for nyere teknologi...

 

Personlig vil jeg anta at vi vil se en liten forbedring når det gjelder antall kjerner , kanskje øker det fra 4 til 6 denne gangen og støtte for hele 12 tråder. Ytelsemessig så var ikke haswell den store forbedringen i forhold til forrige generasjon , men det var et steg fremover.

 

For oss entusiaster så var dette mer et stort gjesp enn noe annet, må vel vente på ordentlige Cpu'er som tar i bruk Grafene for at det skal bli imponerende igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare litt nitpicking, men PCI-X or PCIe er forskjellige ting :)

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI-X#Confusion_with_PCI-Express

 

PCIe 3.0 er enda ikke på langt nær en flaskehals, selv PCIe 2.0 er ikke noe særlig flaskehals selv med GTX TITAN SLi.

 

Den nye SATA standarden derimot er velkommen, da nye SSD disker allerede maxer SATA 3.0 ganske greit.

 

Vi får se hva som virkelig skjer, da Intel har lovet enorme ytelseshopp hver generasjon, mens personer som meg er fortsatt veldig fornøyde med Sandy Bridge enda.

 

Ser man tilbake litt, i 2008 var E8400/E8500 det man kjøpte for en god gamer, i 2011 var det 2500k, nå er det 4670k. Ytelsesforskjellen på E8500 til 2500K var mildt sagt voldsom, men fra 2500K til 4670K er det ikke rare greiene.

 

GPU siden derimot har gjort ganske mye bedre framskritt etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...