Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får 100.000 for å gifte meg!


Dr.Geek

Anbefalte innlegg

La oss anta at jeg har møtt en indisk mann som tilbyr meg 100.000 kroner for at jeg skal gifte meg med en indisk kvinne som fortsatt bor i india. Etter et år skal vi skilles og hun har fått visa da og drar til UK til mannen sin som bor der.

 

Hva skal jeg gjøre?

 

Eller kanskje heller? Hva er straffen for å inngå et falsk ekteskap og er risikoen for å bli tatt verdt 100.000kr spenn? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Falsk forklaring (straffeloven pgf 166): Inntil to års fengsel. Ulovlig proformaekteskap i vinnings hensikt (utlendingsloven pgf 108): Inntil tre års fengsel. Bigami, hvis hun er gift fra før (straffeloven pgf 220 annet ledd): Inntil fire års fengsel. Bøter kommer eventuelt i tillegg, utmålt etter din økonomi. I tillegg vil fortjenesten din bli inndratt, så de 100k får du ikke beholde.

 

Planen din er for øvrig ganske ugjennomtenkt. Ved skilsmisse etter ett år vil kvinnens oppholdsgrunnlag i Norge/EØS bortfalle (UDI vil avslå videre opphold med mindre hun f.eks. godtgjør at du mishandler henne), så hvordan hun skal få oppholdstillatelse i UK med denne planen er meg ukjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dr.Geek, du har ikke tilfeldigvis hjulpet en nigeriansk prins med pengeoverföringer også?

 

Nei, har møtt denne mannen ansikt til ansikt. Dette er ikke noe tull.

 

Planen din er for øvrig ganske ugjennomtenkt. Ved skilsmisse etter ett år vil kvinnens oppholdsgrunnlag i Norge/EØS bortfalle (UDI vil avslå videre opphold med mindre hun f.eks. godtgjør at du mishandler henne), så hvordan hun skal få oppholdstillatelse i UK med denne planen er meg ukjent.

 

Planen min??? Hallo! Det er ikke min plan! Det er planen til den indiske mannen jeg har møtt over en bedre indisk middag på "Gate of India".

 

Mishandler??? Hallo! Jeg mishandler da ikke kona mi! :-)

Endret av Dr.Geek
Lenke til kommentar

Om man får en anmeldelse på seg for mishandling da tror jeg det ikke blir så morsomt med de 100.000 lenger. Dette stinker og de potensielle negative konsekvensene er så store at de 100.000 uansett ikke oppveier på noen måte. Verste tilfelle sitter du ikke igjen med noenting men i tillegg blir du idømt bøter og fengsel. Fin start på livet.

Lenke til kommentar

Nei, har møtt denne mannen ansikt til ansikt. Dette er ikke noe tull.

Det er ikke uvanlig at svindlere møter offeret sitt ansikt til ansikt for at man skal stole på dem. Det har faktisk blitt mer og mer vanlig, til og med for de mer klassiske nigeriasvindlerne, siden folk har begynt å få opp øynene for de gamle skriftlige henvendelsene.

 

Men som andre her har sagt, dette er noe du bør styre langt unna. F.eks. om det skulle dukke opp en anmeldelse for mishandling slik at hun kan få opphold etter å ha forlatt deg, så stiller du meget svakt. Det er ikke vanskelig å skaffe "bevis" for mishandling. Og slik systemet fungerer i dag, så er det dessverre slik at bevisbyrden i praksis blir snudd, så du ender opp med å måtte bevise at du ikke har gjort det du blir beskyldt for.

 

Det var rådet, så er det jo selvsagt opp til deg selv å bestemme om du synes det er verdt risikoen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mishandler??? Hallo! Jeg mishandler da ikke kona mi! :-)

 

Det var ikkje det som var poenget heller, krikkert berre påpeiker at for at "kona" skal få beholde oppholdstilatelsen etter skilsmissen så må ho komme med påstand om at ho blei misshandla av deg.

 

Så for å oppsumere:

-Dersom alt går etter planen så får du 100 000 kroner mot å bytte eit år av livet ditt.

-Alternativt så går dette ikkje etter planen og du mister pengene, får bot og kanskje også fengselsstraff.

-Eller kanskje det værste alternativet, alt går etter "konas" plan. Du får 100k og anmeldt for å misshandling og voldsbruk med den strafferamma som der medfølger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...