Gå til innhold

5G kan komme om sju år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Etter min mening får 4G helt greie hastigheter. Det vi trenger å gjøre er å få bukt med kapasitetstaket vi nå ser, forklarer Tafazolli.

Irrelevant argument for teknologiens utvikling. Historien viser at vi vil alltid ha raskere og bedre.

Lenke til kommentar

1. Telefonoperatør-bransjen er på vei bort fra GSM-tellerskritt/SMS stykkbetaling og over til 3G/4G datatrafikk-betaling.

2. Nettbrettene er bindeleddet som fører Google Talk, Skype og lignende tjenester fra PCne til telefonene.

3. Telefonnettene har stadig fått mindre celler (sendersoner) for å takle økt antall brukere og båndbredde. Wifi er eksisterende godt utbredte nett med små trådløse celler.

4. Hoteller, flyplasser, fly, skoler, kjøpesentre, caféer osv tilbyr trådløst nett til besøkende. Det finnes også flere globale systemer for wifi-deling som vanlige folk kan bidra til og dra nytte av. Dekningen og brukermassen øker.

5. Gigabit Wifi kom i 2012, ikke i 2020.

 

1+2+3+4+5. Telefonoperatørene blir ISP-er for kablede nett. Wifi blir det nye telefonnettet. Folk vil stadig oftere ringe og skrive meldinger via Wifi og Google Talk/Skype og lignende. Folk vil finne det like naturlig å ringe via PC, nettbrett og telefon.

Lenke til kommentar

Vel... Dette er ikke noe nytt "fenomen"...

 

Når 3G ble bygget ut i Norge var 4G allerede godt utbygget i Japan.

 

Telenor etc. som har ganske mye ressurser/ cash kunne virkelig ha snappet opp i dette og gått rett på 4G (eller rett på 4G istedenfor 3G når dette var aktuellt)

 

MEN... Her i Norge liker vi visst å gjøre det på denne måten. Siden det kommer til å koste mer å bygge ut en gammel teknologi for så å vente på "neste" som også er gammel når det blir bygget så liker vi det. Alltid bedre å bruke mye mer penger enn det trengs =) Gode gamle Norge.

 

Ha En Fin 17. Mai Alle Sammen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratis Wi-Fi på kafeer og flyplasser kunne hjulpet veldig på kapasiteten.

Ofte er 3G-kapasiteten sprengt på slike tett befolkede steder.

 

MEN:

Hvorfor i huleste skal gratis Wi-Fi alltid kreve registrering?

Alltid så står det "send SMS med kodeord WI-FI til 1234"

Eller, når jeg kobler til nettet, blir bare nettleseren redirected til en registrerings-side som krever fornavn, etternavn, epost og telefonnummr.

Altså må jeg gjennom en prosess med registrering som tar flere minutter, og telefonnummeret mitt havner i enda et register som jeg ikke vet om jeg stoler på.

 

Wi-Fi er jo gratis. Hvorfor skal det ta så mye tid å registrerte seg og koble seg til det?

Da ender jeg bare opp med å bruke 3G, og droppe Wi-Fi'en.

 

Ja til flere ulåste nett. Særlig på steder med masse mennesker.

Da kan man løse kapasitetsproblemene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Tror poenget var at det ikke er maks hastighet som er viktigst, Men heller mange samtidige brukere.

Det er greit nok, men dagens "greie hastigheter" har aldri vært morgendagens greie hastigheter.

Dog, vi ser jo at kanskje dette begynner å endre seg på prosessormarkedet (er ingen stor vits å oppgradere om du har en ok modell fra de siste årene med normal bruk), så kaaan jo hende at det samme skjer med datatrafikk etterhvert også.

 

Det er stor fare for at man må spise sin egen hatt når man spekulerer i slikt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...