Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Borettslag nekter å utbedre høyt radon


Bassmann1

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kan borettslag nekte å gjøre tiltak mot forhøyet radon?

 

Borettslaget satt for to år siden ut radonmålere i et utvalg leiligheter i borettslaget. Vår leilighet var blant en av de utvalgte. Vi fikk ingen beskjed om resultatet. Vi måtte kreve å få vite verdiene som var målt i vår leilighet. Målingene viste i vår leilighet forhøyet nivå av radon. 180 bq på soverommet og 160 i stuen. I følge statens strålevern er 100 bq tiltaksgrensen og 200 bq er maksgrensen.

 

Vi fikk beskjed fra borettslaget om at vi måtte lufte regelmessig i påvente av tiltak. Nå er tiltakene ferdig. I vår oppgang ble det ikke gjort noe som helst. Regelmessig lufting er vistnok blitt permanent løsning for oss. Vi fikk forresten ikke beskjed om dette. Ikke før vi skriftlig spurt hvor langt man var kommet i arbeidet med utbedring.

 

Dette er veldig kjipt for oss. Vi har en ettåring som kryper rundt i radon hele tiden. Radon er jo kreftfremkallende. Videre er det kommet krav om å oppgi radonmålinger ved salg av bolig. Her må vi skrive ja samt at ingen tiltak er gjort. Dette føler vi er urettferdig siden naboen kan skrive nei. Hans leilighet var ikke i utvalget borettslaget valgte. Man mister sikkert noen budgivere pga dette. Sist, men ikke minst, er det forhøyet strømutgifter ved å stormlufte leiligheten hele tiden, hele året.

 

Finnes det noen lover man kan henvise til ved klage til borettslaget? Jeg finner ingen. Finner kun en anbefaling fra norsk boligbyggerlag om at borettslag retter seg etter anbefalinger fra Statens strålevern. Denne anbefalingen er borettslaget kjent med, men følger den ikke. Jeg finner mange lover og forskrifter vedrørende utleiebolig, nybygg og arbeidsplasser, men altså ingen om borettslag.

 

Til sist. Vi kan ikke utføre tiltak selv. Tiltak må utføres på bygningsmassen som er borettslagets ansvar og vi har ikke rett til å røre den.

 

Håper noen kan hjelpe.

Endret av Bassmann1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men de lenkene dine viser kun til sider som viser hvordan måling skal utføres og hvor man kan få tak i slikt utstyr. Målingene er gjort. Faktisk slik som vist i dine lenker og med det utstyret du lenker til.

 

Vårt problem er at radonnivået i vår leilighet er over tiltaksgrensen, men borettslaget vil ikke gjøre noen tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser den, men det er intet lovkrav til tiltak(enda)

 

Ta å mål dine verdier først så vet vi mer :)

 

Kilder

Byggegrunnen er den klart viktigste kilden til forhøyde radonkonsentrasjoner i bygninger. Radon dannes naturlig i berggrunnen og siver inn med jordlufta gjennom sprekker og utettheter mellom byggegrunnen og bygningen. Husholdningsvann fra borebrønner i fast fjell kan inneholde høye konsentrasjoner av radon, og ved bruk av vannet til dusj, oppvaskmaskin og lignende vil radon frigjøres til inneluften. Bruk av stein som byggemateriale kan bidra til radon i inneluft, men i Norge er dette sjelden en viktig kilde. Tilkjørte masser, pukk og grus i byggegrunnen kan likevel bidra til problemer med radon i områder som ellers er lite utsatt.

 

Merk deg vann.

Lenke til kommentar

Her må vi skrive ja samt at ingen tiltak er gjort. Dette føler vi er urettferdig siden naboen kan skrive nei.

Kravet går ikke bare på å oppgi resultat av radonmålinger ved salg/utleie, men også på at det faktisk skal gjøres. Naboen kan med andre ord ikke bare skrive "nei", han må ta egen måling for egen regning.

 

Med mindre det gjelder andre krav ved salg av borettslagsleiligheter enn selveier og enebolig, da...

 

Resten av spørsmålet; hvordan du kan få styret/borettslaget til å faktisk gjøre noen tiltak, må jeg nok overlate til andre å svare på.

 

Ta å mål dine verdier først så vet vi mer :)

Kanskje en ide å lese åpningsinnlegget litt grundigere?

 

Borettslaget satt for to år siden ut radonmålere i et utvalg leiligheter i borettslaget. Vi fikk ingen beskjed om resultatet. Vi måtte kreve å få vite verdiene som var målt i vår leilighet. Målingene viste i vår leilighet forhøyet nivå av radon. 180 bq på soverommet og 160 i stuen. I følge statens strålevern er 100 bq tiltaksgrensen og 200 bq er maksgrensen.

Med andre ord, det er gjort målinger i hans leilighet, (slik jeg leser det impliserer i alle fall ordlyden at hans leilighet var en av de som ble utvalgt, selv om det ikke står helt eksplisitt) og tallene er allerede oppgitt.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så er noe på gang nå, men det hjelper lite hva/om historien om boligen sier noe annet.

Dette gjelder nok alle bygninger fra og med DEN datoen.

 

Dog hadde vi huleboere mer radon enn vi har i dag, i de aller fleste tilfeller.

(eller mindre, uten vannkraner?)

 

Med andre ord, det er gjort målinger i hans leilighet,

 

Ja, så det nå, ja.. Men ca. 2 år siden.

 

Men er målinger tatt kun en gang eller over flere tidsperioder?

 

http://radonnorge.no/

 

 

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg får spesifisere. Det er målt i vår leilighet ja, og verdiene var høyere enn tiltaksgrensen. Det ble målt over 6 måneder. Ca 2 år siden målingene startet og 1,5 år siden den var ferdig.

 

Redigert førsteinnlegget forresten slik at det fremkommer at det er målt i vår leilighet.

 

Kravet går ikke bare på å oppgi resultat av radonmålinger ved salg/utleie, men også på at det faktisk skal gjøres. Naboen kan med andre ord ikke bare skrive "nei", han må ta egen måling for egen regning.

 

 

Dette visste jeg ikke. Hvor står det? Ved salg altså? Tok et kjapt googlesøk, men fant ingenting på det. Vet kun at det står på det nye egenmeldingsskjema ved boligsalg. Med alternativer ja, nei og vet ikke.

Endret av Bassmann1
Lenke til kommentar

Hmmm, var visst litt kjapp der. Jeg antok at det gjaldt for salg også, men slik det står i denne artikkelen gjelder kravet om å gjennomføre målinger kun bolig hvor eieren ikke oppholder seg, altså utleie. Dessuten står det samme sted at grenseverdiene/kravet om tiltak ved verdier over 100 også bare gjelder boliger hvor eieren ikke oppholder seg. Du har med andre ord ingen mulighet å kreve noe overfor borettslaget/styret, slik jeg ser det. :hm:

Lenke til kommentar

Joda. Men nå har det seg slik at vi har alltid har luftet regelmessig. Både før, under og etter målingene ble foretatt. Mer lufting vil føre til store utgifter til oppvarming av bolig.

 

Forøvrig har vi ikke tette vinduer. Litt trekk fra de hele tiden. Det var på planen å bytte ut disse. Kanskje vi dropper det. Kan jo hende den ufrivillige trekken virker litt mot radon. (En spøk).

Lenke til kommentar

Artikkel fra boligbyggelagenes landsforbund: Radon er borettslagets ansvar.

 

Borettslag er sannsynligvis litt gråsone i forhold til strålevernforskriften § 6 som sier at tiltak skal settes i gang i boliger hvor eier ikke bor eller oppholder seg dersom radonnivået overstiger 100 Bq/m3 (tiltaksgrense).

 

Borettslag bør teoretisk kunne komme inn under dette, i borettslag eier man jo ikke boligen man bor i, man eier kun retten til å bo i den, det er borettslaget og og alle borettslaget i fellesskap som eier leiligheten. Jurister, er jeg på bærtur i den tolkningen, eller er dette en mulighet for å med loven i hånd kreve at borettslaget utbedrer ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...