Gå til innhold

Haltende SimCity-lansering i USA opprører kunder (Win)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette hadde ikke vært et problem hvis alle - du vet - ikke stjal alt hele tiden.

Jo, det hadde fortsatt vært et problem. Programvareprodusenter gjør alt de kan for å gjøre programmer avhengig av servere for å gradvis gå fra en salgsmodell til en software-as-a-service-modell ("SAS") der man må betale abonnementsavgift. For SAS har større potensiale for inntjening, uavhengig av piratkopiering. Endret av Tåkelur
  • Liker 8
Lenke til kommentar

http://www.kickstart...des-of-numenera

http://www.kickstart...longest-journey

 

Å som vi stjeler!

 

83 millioner dollar stjal vi visst fra våre egne lommer og ga til utviklere som lager DRM-frie spill i 2012.

 

http://arstechnica.c...5-amnesty-sale/

 

~90% av alle som spilte World of Goo og Machinarium, to DRM-frie spill, piratkopierte spillet.

 

Den jevne gamer stjeler helt vanvittig mye. 83 millioner dollar er ikke særlig mye sammenlignet med den multimilliardindustrien som dataspill er en del av.

 

Gamer, slutt og bruk tid på Farmville og lag en sak om Torment i stedet! :p

 

http://www.gamer.no/...escape-torment/

http://www.gamer.no/...and-2-studioet/

Endret av ShampooMacTavish
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette hadde ikke vært et problem hvis alle - du vet - ikke stjal alt hele tiden.

 

Vel hadde ikke vært et problem om det ikke fantes forskjell i rikdom i verden. Men man kan jo drømme.

 

Men se bort ifra at folk "stjeler" så er det jo bare ren dumhet fra EA/Maxis sin side. Er jo kipt når man sitter på hytta med alle ukebladene fra 90 tallet ferdiglest, skiene er knekt og snøscootern er fri for bensin og du bretter opp laptopen og ikke kan kose deg med SimCity fordi du ikke eier hytta til Røkke med innlagt internett og mobilt bredbånd er en ekstra utgift du ikke vil ha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

~90% av alle som spilte World of Goo og Machinarium, to DRM-frie spill, spilte piratkopier.

 

Den jevne gamer stjeler helt vanvittig mye. 83 millioner dollar er ikke særlig mye sammenlignet med den multimilliardindustrien som dataspill er en del av.

 

De samme 90% kommer nå selvsagt til å kjøpe Farm... jeg mener Sim City. Du kan fint få en jobb hos EA i alle fall.

 

83 millioner dollar er vanvittig mye penger uansett hvordan man vrir og vender på det, og det bare for konsepter. Det er forøvrig SimCity vi snakker om her, ikke Call of Duty. Et Maxis uten EA kunne fint skrapet sammen nok penger på f.eks Kickstarter for å lage en ordentlig DRM-fri oppfølger som ikke var fordummet.

Endret av radiohodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette hadde ikke vært et problem hvis alle - du vet - ikke stjal alt hele tiden.
http://www.kickstart...des-of-numenerahttp://www.kickstart...longest-journeyÅ som vi stjeler!
Games had the most money pledged at $83 million
83 millioner dollar stjal vi visst fra våre egne lommer og ga til utviklere som lager DRM-frie spill i 2012, og det var bare til ideer til spill på Kickstarter. Tør ikke tenke på hvor mye penger det er når man tar med salg av DRM-frie spill som har kommet ut.Gamer, slutt og bruk tid på Farmville og lag en sak om Torment i stedet! :p

 

Klarer ikke å se hvordan dette er relevant..

Vi gir ikke pengene til kickstarter spill pga de er DRM frie, vi gir pengene fordi vi er interessert i spill ideen deres og tror på dem at de kan gi ut et fullverdig produkt når prosjektet er ferdig.

 

DRM ble laget for å sloss mot piracy og hadde det ikke vært piracy på så store høyder som det er i dag så hadde utgiverene vært snillere.

Dessverre er det "suits" som sitter i ledelsen og de har tydeligvis ikke fått med seg memoen der hvor det står at vi som betaler for produktet FORVENTER et bedre produkt enn piratene.

 

Personlig har jeg kjøpt mange spill som krever online-DRM der hvor jeg laster ned en torrent istedet for jeg vil ha "featurene" som de som ikke betaler har.

Lenke til kommentar

Hadde vært skikkelig moro med et nytt SimCity, men med innebygd spyware og krav om konstant nettilkopling så får det heller være det samme. :(

 

Dette hadde ikke vært et problem hvis alle - du vet - ikke stjal alt hele tiden.

 

Mulig det, men jeg har ikke særlig sympati med EA heller. De gjør jo selv omtrent akkurat det samme som de forsøker å hindre alle andre å gjøre. De tar informasjon fra sine kunders maskiner og selger denne informasjonen til andre. Så spørsmålet blir jo om det er bedre med dobbeltmoral eller ingen moral?

Lenke til kommentar

De samme 90% kommer nå selvsagt til å kjøpe Farm... jeg mener Sim City. Du kan fint få en jobb hos EA i alle fall.

 

Jeg prøvde ikke å forsvare bruken av DRM-er, tvert imot misliker jeg dem sterkt, slik de fleste lovlydige spillere gjør. Men å tro at spillerne ikke ville piratkopiert dersom spill ikke hadde DRM-er er naivt og trangsynt.

 

83 millioner dollar er vanvittig mye penger uansett hvordan man vrir og vender på det, og det bare for konsepter. Det er forøvrig SimCity vi snakker om her, ikke Call of Duty. Et Maxis uten EA kunne fint skrapet sammen nok penger på f.eks Kickstarter for å lage en ordentlig DRM-fri oppfølger som ikke var fordummet.

 

"Uansett hvordan man vrir og vender på det"? Alt er relativt, og hvorvidt 83 millioner dollar er "vanvittig mye penger" må ses i forhold til situasjonen. For et middels stort lands bruttonasjonalprodukt er 83 millioner dollar vanvittig lite penger, for en lottogevinst er det vanvittig mye. Uansett er det brødsmuler sett i forhold til hvor mye penger som faktisk er i denne bransjen. Om kun 10% av alle som er villige til å bruke kjøpekraft på "hardcore, innovative og DRM-frie spill" viste det på Kickstarter i fjor, er det fortsatt en overveldende mengde spillere som aldri åpner lommeboka når det kommer til kjøp av spill. Mange spill lider av dette, spill som fortjener livets rett - enten du liker disse spillene eller ikke. Jeg sier ikke at DRM er svaret, men jeg tror heller ikke at spillerne hadde gjort en helomvending og begynt å kjøpe langt flere spill om utviklerne ble "snillere".

 

Det spillet som har fått mest penger på Kickstarter så langt er for øvrig Project Eternity, som fikk inn rundt 4 millioner dollar. En stor sum, men ikke nok til å lage spill i alle størrelser. Jeg vet ikke hvor stort budsjett Sim City hadde, men jeg kan se for meg at det er større enn de fleste Kickstarter-spill (er klar over at det er vanlig å vise til suksess på Kickstarter for investorer etter kampanjen). Om de kunne lagd et spill du likte for den samme summen er godt mulig, men det er faktisk et marked for strømlinjeformede spill som det er lett å sette seg inn i. Og om Maxis har lyst til å lage et slikt spill, et spill som mange tydeligvis er begeistret for, så burde de få lov til det uten å frykte at de mister over halvparten av inntektene sine til pirater. Men akk, slik er det ikke. Og jeg tror det først og fremst har noe å gjøre med spillernes holdninger heller enn utviklerne, selv om ingen parter er skyldfrie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fungerer fint her ihvertfall. Starta det opp nå bare for å være sikker, og ser jeg har spilt 12 timer allerede.. Hjelp! Men er veldig gøy da. Så selv om jeg også vanligvis hater sånn DRM så anbefaler jeg alle å bare bite i det sure eplet og godta "always online" her, for det er verdt det! :)

 

Men kjøp nøkkel i USA, 499,-/599,- for en digital kopi er alt for mye.

Endret av major_stuen
Lenke til kommentar

Vel hadde ikke vært et problem om det ikke fantes forskjell i rikdom i verden. Men man kan jo drømme.

 

Men se bort ifra at folk "stjeler" så er det jo bare ren dumhet fra EA/Maxis sin side. Er jo kipt når man sitter på hytta med alle ukebladene fra 90 tallet ferdiglest, skiene er knekt og snøscootern er fri for bensin og du bretter opp laptopen og ikke kan kose deg med SimCity fordi du ikke eier hytta til Røkke med innlagt internett og mobilt bredbånd er en ekstra utgift du ikke vil ha.

 

Har du råd til hytte, ski og snøscooter har du helt sikkert råd til å betale en hundrelapp i måneden for mobilt bredbånd. :)

Endret av sthusby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden det så og si alltid er så store problemer ift. spill, lanseringer og servere, kanskje det er på tide å si "første uken etter lansering spanderer vi og når alt er patchet opp og fungerer må du betale for å spille". Og hvor ble det av demoen, trialen osv.? Hmm nei, jeg liker ikke måten spillbransjen tjener penger på om dagen, det er tildels scamming til tider.

 

Siste 2 år har jeg hatt en avtale med meg selv om å ikke kjøpe spill som ikke enten gir en god demo eller tidsbegrenset trial man kan prøve før kjøpet. Det ble et par kjøp for halvannet år siden men etter det har det stått støtt. Det har jeg virkelig spart mye penger og verdifull tid på.

 

Inntil spillindustrien endrer praksisen blir det kun kjøpt 2-3 titler i nær fremtid. GTA5, FM5, GT6.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...