Gå til innhold

[Løst] Asus 7970 ROG eller Asus GTX 670


Anbefalte innlegg

Hei...

 

jeg lurer veldig på hvem av disse kortene jeg burde velge? http://www.komplett....sku=763976#info

http://www.komplett....aspx?sku=751639

 

skal stå sammen med ett sabertooth z77 og i5 3570k.hva er egentlig best til spill nvidia eller amd? og ett spørsmål til,har en kompis som sier att amd`s 8 core yter bedre enn i5-3570k til spilling p.g.a flere kjerner,vill man få høyere fps med en 8 core contra en 4 core?

 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7970 er et bedre kort en 670, men du kan spare penger på å velge en billigere variant og heller klokke den opp til 1100MHz core selv.

 

Kompisen din er også full av dritt. Antall kjerner har ikke noe å si i 95% av dagens spill, og i de spillene det har noe å si så er det GPU som kommer til å sette grenser for ytelsen først uansett. Gå for en 3570k.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser at det er en veldig subjektiv tone i hva som nettopp ble sagt.

 

Uansett, når det kommer til skjermkort ønsker jeg at du henvender deg til benchmarks. De gir en større porsjon av sannheten sammenliknet med dette her.

Selv om HD 7970 i teorien er sterkere, er dette ikke 100% sant i praksis når det kommer til spill. Begge skjermkortene har spill de kjører middelmådig og spill de kjører utmerket.

 

Når det kommer til prosessoren, så vet de fleste at AMD sine åttekjernere ikke er egnet for spilling. Den forbipasserer en i5 når det kommer til arbeidsoppgaver den er egnet til, nemlig programmer som kan dra nytte av flere enn fire kjerner. Dessverre er det ikke så mange av de, så i dag vil en firekjerner fra Intel være mer aktuell.

Den er brukbar for spilling, men ikke egnet. Spill som er godt optimert som f.eks. Battlefield 3 viser små ytelsesforskjeller mellom AMD og Intel.

 

Det var så objektivt som jeg fikk det. Selv foretrekker jeg Intel/nVidia, men hos AMD får du ofte masse for pengene.

Endret av MartN H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

takker for ett godt svar:) veldig greit og få flere meninger om dette.da jeg har inntrykk av att det er veldig enten eller for mange noen sverger til amd og andre til nvidia.for meg er det ikke så veldig viktig jeg vill bare att det skal yte best mulig.jeg liker veldig godt hvordan asus kortene ser ut,men ser de er priset en del høyere enn andre.er dette fordi det er bedre komponenter\kjøling eller betaler man litt for navnet?

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er en smakssak over hva man går for.

 

Men benchmarks lyver ikke, og det kan lønne seg ta en titt på disse. Som det også blir nevnt over her så ville jeg gått for et annet 7970 også clocket dette opp selv, det kan være mye penger å spare. Syns Asus har noen stive priser for ROG skjermkorta sine, men velg et skjermkort som er med i AMD Gaming Evolved vis du går for AMD

 

Når det gjelder nVidia så er de ganske så overlegen, når det kommer til driver og kraft.

 

Jeg har akkurat bytta ut Intel/nVidia med ren AMD setup, so far so good. Jeg er meget fornøyd, men nå gadd ikke jeg å bruke så mye penger på en ny setup når det snart kommer noe nytt.

Lenke til kommentar

Ser at det er en veldig subjektiv tone i hva som nettopp ble sagt.

 

7970>680/670

 

Du kan kalle det hva det vil, men antallet spill der 7970 er bedre enn 680 ligger godt i 7970 sitt favør.

Om du er uenig får du presentere tester som viser noe annet.

 

 

Når det gjelder nVidia så er de ganske så overlegen, når det kommer til driver og kraft.

 

Nei.

 

 

edit:

 

Vapor-X er vel den varianten jeg ville valgt. Matrix/ROG kortene, og forsåvidt DCII kortene er veldig gode, men de koster gjerne mer enn de smaker. Windforce variantene er også gode og prismessig gunstige, men du må passe på at disse vistnok ikke lenger lar seg overklokke like lett som de andre modellene på markedet da de har låst spenningen på kortet, som betyr at du vil møte veggen noe tidligere enn det du ellers ville.

 

edit 2:

 

Om du vurderer vannkjøling bør du være obs på at det er veldig få av 3. parts kortene som følger referanse PCB, og det er få av disse det finnes vannblokker til.

Endret av SWAT dude...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt noen dårlig erfaring med nVidia drivere, untatt 2 drivere. Dette var drivere som var hastverk for 3-4 år siden, da nVidia hoppet fra 4 siffer 3 siffer skjermkort. Eksempel 9xxx GT/GTS/GTX til /GTS/ GTX 2xx osv...

 

Jeg lurer mer på om jeg har gjort et godt valg med å hopper over til AMD, da jeg ser mange sliter med drivere.

 

Men du nevner Titan, Titan kom ut for noen dager siden.

 

Men samme dette her, jeg bare lurte på hvorfor du quotet meg med NEI.

Lenke til kommentar
7970>680/670

Du kan kalle det hva det vil, men antallet spill der 7970 er bedre enn 680 ligger godt i 7970 sitt favør.

Om du er uenig får du presentere tester som viser noe annet.

 

Javel?

 

De fleste av oss er enig med at HD 7970 er sterkere enn GTX 670/680. Greit nok.

 

Men uansett, HD 7970 er ikke best i alt. Enkelte spill foretrekker rett og slett bare nVidia sine grafikkprosessorer. Slik er det bare.

Om det kom som en overraskelse, er du neppe særlig erfaren.

 

AMD har sine "Gaming Evolved" spill som kjører bra på HD 7xxx. Dessverre kan ikke AMD alltid passe på at alt utnytter kortets fulle potensiale. Her under ser du spill hvor nVidia har kapret seieren.

 

 

 

12-11-DRIVERS-32.jpg

 

 

 

 

 

 

12-11-DRIVERS-43.jpg

 

 

 

 

 

 

12-11-DRIVERS-75.jpg

 

 

 

 

 

uvlJ7.png

 

 

 

 

 

1920.png

 

 

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Tror du skal gjøre et nytt forsøk på å lese posten min.

 

På generell basis slår 7970 680 og 670. At det forekommer tilfeller der 680/670 er bedre er ikke nytt for noen. Slik har det alltid vert og kommer alltid til å være så lenge du har to brikker med vidt forskjellige arkitekturer. Enkelte programmer og motorer passer den ene bedre enn den andre. Faktum er fortsatt at 7970 leverer bedre resultater enn 680 i flere spill enn motsatt.

Jeg har aldri hatt noen dårlig erfaring med nVidia drivere, untatt 2 drivere. Dette var drivere som var hastverk for 3-4 år siden, da nVidia hoppet fra 4 siffer 3 siffer skjermkort. Eksempel 9xxx GT/GTS/GTX til /GTS/ GTX 2xx osv...

 

Jeg lurer mer på om jeg har gjort et godt valg med å hopper over til AMD, da jeg ser mange sliter med drivere.

 

Men du nevner Titan, Titan kom ut for noen dager siden.

 

Men samme dette her, jeg bare lurte på hvorfor du quotet meg med NEI.

 

Jeg quotet deg med "nei" fordi det du skrev var feil og ikke samsvarer med situasjonen slik den er.

Nvidia har ikke overlegne drivere eller overlegen ytelse. De er heller ikke overlegne på noe annet vis. Unntaket er Titan, og det var i den sammenhengen jeg nevnte det, ikke i driversammenheng.

 

Hvor mye eller lite problemer du har hatt med driverene til NV/AMD er like likegyldig som mine erfaringer. På generell basis har AMD hatt mer trøbbel i tidligere generasjoner, men det er årevis siden sist AMD hadde drivere av så dårlig stand at det var et problem. Sist jeg leste om store problemer med AMD sine drivere het selskapet fortsatt ATI, og var forsåvidt ikke beslektet med AMD på noen måte. Samtidig har jeg lest om mindre problemer med nvidia drivere så sent som i høst. Faktum er så simpelt at hvorvidt du støtter på driverproblemer med det ene eller andre kan ha like mye å gjøre med den konfigurasjonen av hardware du kjører at å legge skylden på produsentene av en enkelt komponent blir latterlg, når begge leverer drivere som gjør jobben i 99% av tilfellene uten problemer.

 

Det er også rimelig dumt å klage på driverene til AMD når det er nettopp driverene som har gjordt 7970 til et så godt produkt som det er. I løpet av de ~13-14 månedene kortet har vært tilgjengelig har ytelsen økt betydelig igjennom rene driveroppdateringer, mens 680 kun har hatt mindre økninger i forhold.

 

Du har med andre ord ikke noe argument.

Endret av SWAT dude...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har i dag gtx 680, hadde tidligere amd 6970. Når jeg oppgraderte i april i fjor var 680 en god del bedre enn 7970 jevnt over, og 670 var ikke blitt lansert. Enkelt valg.

 

I dag er 7970 stort sett bedre enn 680, ikke alltid, men oftere enn ikke. Siden 680 nå ligger en del over i pris, og 670 yter nesten identisk som 680, vil 680 diskvalifisere seg selv for majoriteten av gamere.

 

Realistisk sett står valget mellom 7970 og 670, hvor 7970 er sterkere og mer overklokkingsvennlig. Personlig opplevde jeg at driveroppdateringer skjedde langt oftere hos Nvidia enn hos Amd, men langt ifra alle drivere har fungert bra for meg med mitt 680, så jeg kan ikke påstå at driverne er bedre hos de grønne.

 

Mest for pengene og mest slagkraft står definitivt 7970 for, spesielt om man velger de kortene hvor to spill følger med. Den eneste argumentasjonen jeg kan forstå som taler i favør av 670 er muligens strømforbruk og dermed ofte støy. Phys x er svada i mine øyne da ingen spill bruker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du skal gjøre et nytt forsøk på å lese posten min.

 

På generell basis slår 7970 680 og 670. At det forekommer tilfeller der 680/670 er bedre er ikke nytt for noen. Slik har det alltid vert og kommer alltid til å være så lenge du har to brikker med vidt forskjellige arkitekturer. Enkelte programmer og motorer passer den ene bedre enn den andre. Faktum er fortsatt at 7970 leverer bedre resultater enn 680 i flere spill enn motsatt.

 

Jeg quotet deg med "nei" fordi det du skrev var feil og ikke samsvarer med situasjonen slik den er.

Nvidia har ikke overlegne drivere eller overlegen ytelse. De er heller ikke overlegne på noe annet vis. Unntaket er Titan, og det var i den sammenhengen jeg nevnte det, ikke i driversammenheng.

 

Hvor mye eller lite problemer du har hatt med driverene til NV/AMD er like likegyldig som mine erfaringer. På generell basis har AMD hatt mer trøbbel i tidligere generasjoner, men det er årevis siden sist AMD hadde drivere av så dårlig stand at det var et problem. Sist jeg leste om store problemer med AMD sine drivere het selskapet fortsatt ATI, og var forsåvidt ikke beslektet med AMD på noen måte. Samtidig har jeg lest om mindre problemer med nvidia drivere så sent som i høst. Faktum er så simpelt at hvorvidt du støtter på driverproblemer med det ene eller andre kan ha like mye å gjøre med den konfigurasjonen av hardware du kjører at å legge skylden på produsentene av en enkelt komponent blir latterlg, når begge leverer drivere som gjør jobben i 99% av tilfellene uten problemer.

 

Det er også rimelig dumt å klage på driverene til AMD når det er nettopp driverene som har gjordt 7970 til et så godt produkt som det er. I løpet av de ~13-14 månedene kortet har vært tilgjengelig har ytelsen økt betydelig igjennom rene driveroppdateringer, mens 680 kun har hatt mindre økninger i forhold.

 

Du har med andre ord ikke noe argument.

 

Har jeg sagt at jeg har noe godt argument? Tror ikke det, men bare fortalte om mine erfaringer. Men støtter deg i det du sier ang drivere og det med HW problemer at de skylder på ditten og datten. Det enkleste er ofte det beste. Men jeg hadde ikke noe å frykte, nye skjermkortet er i pcen og har fått juling i de tyngste spilla jeg har har, og det gikk som en drøm. Senere i kveld blir det å overclocke, så får vi se hvordan dette går.

Lenke til kommentar

Tror du skal gjøre et nytt forsøk på å lese posten min.

 

På generell basis slår 7970 680 og 670. At det forekommer tilfeller der 680/670 er bedre er ikke nytt for noen. Slik har det alltid vert og kommer alltid til å være så lenge du har to brikker med vidt forskjellige arkitekturer. Enkelte programmer og motorer passer den ene bedre enn den andre. Faktum er fortsatt at 7970 leverer bedre resultater enn 680 i flere spill enn motsatt.

 

Jeg quotet deg med "nei" fordi det du skrev var feil og ikke samsvarer med situasjonen slik den er.

Nvidia har ikke overlegne drivere eller overlegen ytelse. De er heller ikke overlegne på noe annet vis. Unntaket er Titan, og det var i den sammenhengen jeg nevnte det, ikke i driversammenheng.

 

Hvor mye eller lite problemer du har hatt med driverene til NV/AMD er like likegyldig som mine erfaringer. På generell basis har AMD hatt mer trøbbel i tidligere generasjoner, men det er årevis siden sist AMD hadde drivere av så dårlig stand at det var et problem. Sist jeg leste om store problemer med AMD sine drivere het selskapet fortsatt ATI, og var forsåvidt ikke beslektet med AMD på noen måte. Samtidig har jeg lest om mindre problemer med nvidia drivere så sent som i høst. Faktum er så simpelt at hvorvidt du støtter på driverproblemer med det ene eller andre kan ha like mye å gjøre med den konfigurasjonen av hardware du kjører at å legge skylden på produsentene av en enkelt komponent blir latterlg, når begge leverer drivere som gjør jobben i 99% av tilfellene uten problemer.

 

Det er også rimelig dumt å klage på driverene til AMD når det er nettopp driverene som har gjordt 7970 til et så godt produkt som det er. I løpet av de ~13-14 månedene kortet har vært tilgjengelig har ytelsen økt betydelig igjennom rene driveroppdateringer, mens 680 kun har hatt mindre økninger i forhold.

 

Du har med andre ord ikke noe argument.

 

At AMD bruker så lang tid på å få tilpasset og oppnå 7970 sitt fulle potensial for mange spill vil vel jeg si ikke er så bra, mens nvidia derimot har laget et meget bra skjermkort som passer godt sammen med de fleste spill, og dessuten utnytter potensialet i større grad. Om dette skyldes selve arkitekturen eller driveroppdateringene kan diskuteres, men alt avhenger av smak og behag;)

Lenke til kommentar

At AMD bruker så lang tid på å få tilpasset og oppnå 7970 sitt fulle potensial for mange spill vil vel jeg si ikke er så bra, mens nvidia derimot har laget et meget bra skjermkort som passer godt sammen med de fleste spill, og dessuten utnytter potensialet i større grad. Om dette skyldes selve arkitekturen eller driveroppdateringene kan diskuteres, men alt avhenger av smak og behag;)

Det vitner iallefall på at AMD har en mer avansert og komplisert arkitektur med større potensiale enn Nvidia. Mer-ytelsen på et 7970 i dag kontra et år siden er jo helt banalt drøy, spør du meg. Det kan være fordi mer av fokuset til AMD har skiftet til driver-oppdateringer, pga mer tilgjengelig mannskap etter ferdigstillelse av ps4/xbox komponenter, eller det kan være fordi arkitekturen i utgangspunktet er vanskelig å optimere.

Det er jo mange spill 680 sliter uhorvelig tungt med i forhold til 7970, så den biten med driver-problemer tror jeg går begge veier.

Lenke til kommentar

At AMD bruker så lang tid på å få tilpasset og oppnå 7970 sitt fulle potensial for mange spill vil vel jeg si ikke er så bra, mens nvidia derimot har laget et meget bra skjermkort som passer godt sammen med de fleste spill, og dessuten utnytter potensialet i større grad. Om dette skyldes selve arkitekturen eller driveroppdateringene kan diskuteres, men alt avhenger av smak og behag;)

Hva i alle dager har det å si for kjøp i dag om AMDs drivere ikke ga topp ytelse for et år siden?

I dag er situasjonen slik at de fleste store titler på vei ut og ute nå er del av AMDs "Gaming Evolved"-program som betyr at AMD vil være svært solide pris/ytelsesmessig og at driverstøtte vil være på plass fra dag 1, videre har AMD særdeles gode drivere, høyt overklokkpotensiale, best pris/ytelse generelt sett, og flere spill ute der Nvidias Kepler-arkitektur ikke fungerer så knallbra i.

 

Ettersom AMD har hintet til at dette året skal levere like solide driverforbedringer som fjoråret er det da to grunner for å velge Nvidia over tilsvarende AMD i dag:

PhysX (det kommer ut 2-3 spill hvert år som støtter GPU-aksellerert PhysX.)

Linux (om du er av typen som trenger høy OpenGL-ytelse)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...