Gå til innhold

Matematikk R1 på 3 måneder, realistisk?


simenschi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg planlegger å ta fag innen informatikk på UiO som enkeltemnestudent fra høsten av, men har kun 1P-Y og 2P-Y matte fra VGS og det kreves R1 (eller S1+ S2) for å bli enkeltemnestudent ved informatikk på UiO.

 

Det oppdaget jeg dessverre litt i siste liten, og jeg lurer derfor på om det er realistisk å bestå eksamen i R1(er vel i slutten av Mai engang) om jeg begynner med det nå?

 

Jeg jobber deltid, så skal klare å sette av litt tid på dette. Gikk ellers ut med 3-er 1P-Y og 5-er i 2P-Y på VGS(var litt vel slapp første året…), så er ingen mattegeni, men heller ikke helt grønn på området.

 

Tenker da altså å gå opp som privatist og gjøre det helt på egenhånd ved hjelp av lærebøker og internett(har forstått at det er mye bra snacks og hjelp på området på nett). Tenke også på Sonans, men de er allerede igang, slik at jeg kun kunne søke på høstsemesteret.

 

Noen som har tatt R1 som privatist eller/og med skippertak som kan dele litt erfaringer? Grunnen er at jeg ikke ønsker å kaste bort masse penger og tid om det ikke er sjangs i havet for at jeg klarer å fullføre og bestå.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er rutinert og legger av tid til mye oppgaveregning, så skal det gå fint å klare R1 på 3 måneder. Beste tipset er å gjøre mange eksamenoppgaver, siden de kan være litt creepy iforhold til de oppgavene som du får i boka.

 

Når du sier 1p-y, er det 1yp? For hvis det er matte for yrkesfagelige, så kan hoppet bli ganske stort å gå fra 1yp til R1. Mulig du får sjokk.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Hvis du er rutinert og legger av tid til mye oppgaveregning, så skal det gå fint å klare R1 på 3 måneder. Beste tipset er å gjøre mange eksamenoppgaver, siden de kan være litt creepy iforhold til de oppgavene som du får i boka.

 

Når du sier 1p-y, er det 1yp? For hvis det er matte for yrkesfagelige, så kan hoppet bli ganske stort å gå fra 1yp til R1. Mulig du får sjokk.

 

Stemmer. Ja, det er litt det jeg er/var redd for.

 

Oppmeldingsfrist for eksamen gikk ut 31. januar. Har du meldt deg opp?

 

In any case er 3 måneder nok til R1, dersom du er villig til å jobbe rutinert og mye. R1 er mengdetrening, mengdetrening og litt mer mengdetrening.

 

Crap. Så for meg nærmest løpende opptak for eksamener som privatist… Jaja, da er jo saken grei, da blir det R1 på høstsemesteret. Da går jeg nok uansett for et privatgymnas for å holde motivasjonen oppe og litt mer ordna forhold. Evt. HiOA om det er mulig å ta det som enkeltemne der, men det er det vel kanskje ikke siden det er et VGS-nivåemne.

Endret av simenschi
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg gjorde samme som deg, og jeg tok kjemi 1, biologi 1 fysikk 1 og r1 på 4 mnd. Jeg hadde 1-py karakter 3 og 2-py karakter 6. det er FULLT mulig! Anbefaler STERKT å bruke denne siden: https://sites.google.../lektorthuesr1/

 

Tok du det helt på egenhånd eller gjennom privatskole? Vipper litt om jeg skal bruke penger på privatskole eller om jeg bare skal melde meg opp på privateksamen og gjøre det sjæl. Blir fort 12k på privatskole ser jeg.

 

Måtte uansett ha blitt nettstudie siden jeg ikke har så mye muligheter til å være fysisk tilstede på skolen dette året.

Lenke til kommentar

R1 på 3mnd går fint. Jeg tok både R1 og R2 på den tiden, og jeg hadde ikke veldig godt grunnlag i matte før dette.

 

De to påstandene passer ikke spesielt godt sammen. For folk flest vil 3 mnd akkurat være nok til å bare klare å så vidt stå på eksamen i R1 eller R2 - enda mindre realistisk for R2 da det er en del vanskeligere.

 

Det er selvfølgelig mulig å klare R1 på 3 mnd, men da må man legge inn veldig mye arbeid i oppgaveløsning. Både R1 og R2 på 3 mnd er bare mulig om man har et naturlig 'tekke' på matte.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...