Gå til innhold

Nå må svenskene betale TV-lisens på PC-er og nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser for meg at TVer blir å gå via internet i framtiden med en liten pc under TVen eller innebygd.

Er bra at de gjør det mulig, men ser ikke for meg at det tar over med det første men kanskje i nær framtid.

Har ikke sett så mye på TV selv i det siste så blir bra å se det gå over til en mer moderne løsning.

Men synes ikke vilkårene svenskene hadde hær var no serlig da.

Endret av K3N3V3R7
Lenke til kommentar

Har ikke tv. så hvis dette kommer til norge betyr det at hvis jeg kjøper nettbrett må betale nesten 2000-3000 i året for lisens? Hvis en ønsker å se nrk er det jo konge, men hvis ikke er det bare urimelig.

Det er like urimelig som at du må betale TV-lisens selv om du ikke bruker TVen din til å se på TV-signal.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette her er noe som vil koste staten mye. Og lage et system som holder styr på hva hver eneste innbygger har av PC , TV , Nettbrett osv.

 

Også må det jo koste en del å faktisk legge inn dataen, sjekke de faktiske forholdene, kreve innbetaling osv...

 

Hvis alle disse pengene bare gikk til NRK, så hadde NRK fått inn noen milliarder.

 

Jeg ser absolutt nytten i å ha en statskanal som ikke er reklamefinansiert, men syns for det første at de burde greie seg med en kanal, og ikke 3. Og det viktigste av alt.

 

Nå som 99% (ren gjetting) av Norges hustander eier TV eller PC så må jo det kunne innvilge penger rett fra statskassen.

 

Det er sikkert flere som eier PC/TV enn det er folk som bruker alle de andre postene som er i statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Det er ikke mer idiotisk enn slik vi har det her i Norge idag. Kjøper man seg TV, så sier ingenting at man ser TV sendinger på den automatisk. (brukes f.eks til spille skjerm). Samme med nettbrett - brukes til alt annet enn TV sendinger.

 

Når skal man lære. Enten fjern hele greia, eller ta det over budsjett (f.eks skatt). Still krav og kun 1 radio og 1 TV kanal blir i budsjett. (flere må de ev skaffe inntekter til selv) Dermed blir utgiften mindre og når alle med inntekt betaler, så blir det mindre pr hode der også. Samtidig sparer NRK millioner på å slippe å inndrive lisens selv.

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn for at det ikke kan bli en "NRK" lisens i stedet for en generell TV lisens (tar Norge som et eksempel selv om saken er om Sverige). Hvis dette ordnes er det trivielt enkelt å kreve inn lisenspenger for internett: det er bare å kreve brukernavn og passord for å streame. Gi folk brukernavn og passord i posten når de betaler lisens. Fordelen er at det er tilgjengelig i utlandet også.

 

Vanlig TV er ganske forskjellig teknologisk, for man har enten ukrypterte sendinger eller aggressiv kryptering som krever spesielle enheter (dekodere). Hvis de krevde et kort for NRK på vanlig digital-TV ville mange enheter slutte å fungere, så det blir ikke det samme som på nett. På den annen side ville det hjelpe dem som har TV bare for spill og filmer, da de slapp å betale lisens.

 

* Det er et visst personvern-problem med å kreve innlogging, men folk ser ikke ut til å bry seg om det, og NRK har allerede IP adresser.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Dette er kanskje det mest latterlige jeg har hørt... Hva er det som surrer i hodet på dem? Det betyr at de som til og med ikke har hørt om dette en gang som kjøper en PC må betale for noe de ikke kommer til å bruke eller ikke nødvendigvis vet hva er... Legg heller inn en avgift for dem som faktisk bruker dette...

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke nok til SVT til å uttale meg, men NRK er et enormt pengesluk. Hvis vi i det hele tatt skal ha en statskanal så burde den konsentrere seg om kvalitetsinnhold på et betydelig lavere budsjett, med fokus på opplysning, og være politisk nøytrale. Finansieringen bør isåfall være gjennom statstilskudd, men ikke i den skala som det blir i dag. Hvis NRK i skal ha en funksjon så må det være å dekke bredden i publikum (slik konsesjonen forplikter de til), og ikke bruke hele søndagen til å sende fotball eller langrenn. I dag sender NRK stort sett innhold etter popularitet, og da har en statskanal ingen funksjon og burde derfor avskaffes.

 

BTW: Alle som har teknisk utstyr til å lese dette innlegget skylder meg 2kr per år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

TV-lisens er i praksis en ekstraskatt som kommer i tillegg til inntektskatt, mva osv.

 

Hvis man hadde flyttet summen fra egen regning og over på statsbudsjettet (så man betalte i sum det samme via inntektskatt, mva osv) så ville man oppnådd mange fordeler:

 

- En mer sosial fordeling der rike betaler mer enn fattige

- En mer fleksibel finansiering av statlige tv-sendinger ..

- En sunn samfunnsdebatt om hvor mye av skattebetalernes penger vi bør bruke på statlig tv vs helse vs utdanning vs nødhjelp osv.

- En sunn samfunnsdebatt om hvilke tv-oppdrag staten bør betale for. Er såpeunderholdning en statlig oppgave? Er nyheter en statlig oppgave? Er reklamesendinger for det norske monopolistiske gamblingselskapet en statlig oppgave? osv.

- En sunn konkurranse mellom innholdsleverandører om leveranser av det godt definerte innholdet staten bestiller.

- En sunn konkurranse mellom tv-distributører om å spre det statlige budskap til den mengden innbyggere staten betaler for og til de tidspunktene de betaler for.

 

En PC-skatt for muligheten til å se tv er i likhet med dagens tv-lisens tankegods fra etterkrigstidens skraphaug.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Akk og ve. Vi nordmenn er svenskens rævdilt.

Så nå er det nok store smil i regjeringen og ARK mens de gleder seg over å kunne gjøre det samme som svenskene. Og at en slik avgift øker byråkratiet spiller jo ingen rolle for AP. De elsker jo byråkrati og lever under parolen dess mer dess bedre - det bor en byråkrat i oss alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...