Gå til innhold

Kommentar: - Norge trenger fortsatt Piratpartiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rasjonalisert snylting på bekostning av andres arbeid og innsats og eiendom.

I tillegg er dette også i strid med FNs menneskerettighetserklæring.

 

Piratpartiet er en interesse organisasjon for snyltere, og har NULL politisk funksjon.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på dette er motivasjonen klar.

Dere vil jo bare slippe å betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om Piratpartiet får makt er uvesentlig sånn jeg ser det, det som gjør Partiet så viktig er den kompetansen medlemmer av partiet innehar, det fokus "E-saker" og ikke minst nå, etter 5000 underskrifter, legitimitet til å uttale seg i politiske saker der man kan etter kompetanse nivå koordinere de beste argumentene og referere til en informant i stede for at folk skal få et forhold til 20 personer de ikke har eller kommer til å ha et forhold til annet i spesielle saker.

 

Uansett. Lykke til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Rasjonalisert snylting på bekostning av andres arbeid og innsats og eiendom.

I tillegg er dette også i strid med FNs menneskerettighetserklæring.

 

Piratpartiet er en interesse organisasjon for snyltere, og har NULL politisk funksjon.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på dette er motivasjonen klar.

Dere vil jo bare slippe å betale.

 

Leste du artikkelen, eller leste du bare overskriften?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Gidder ikke lese kommentaren, men vil bare si at vi behøver ikke noe eget piratparti når vi har Venstre. Et ad-hoc-parti vil aldri få min stemme. Ad-hoc-saker er ikke egnede til å danne partier for, men bør holdes til aksjoner eller protester e.l.

 

Poenget med et parti som dette er å demonstrere for de større partiene at folk ønsker saken tatt på alvor. Venstre har kanskje noe av dette på programmet, men det er ganske vagt, og hvor mye har de egentlig gjort for saken på tinget?

 

Dersom partier mister velgere på grunn av saker som denne, vil det kanskje skje noe. Jeg vurderer å stemme på Piratpartiet i år, men er selvfølgelig villig til å heller vurdere mine vanlige partier dersom de faktisk er villige til å gjøre noe. Imidlertid tror jeg svært få av dem har vilje eller mot til dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gidder ikke lese kommentaren, men vil bare si at vi behøver ikke noe eget piratparti når vi har Venstre. Et ad-hoc-parti vil aldri få min stemme. Ad-hoc-saker er ikke egnede til å danne partier for, men bør holdes til aksjoner eller protester e.l.

 

Hehe... Sier Venstre-politikeren som er livredd for konkuranse.

 

Det kan godt hende Venstre har noen av de samme standpunktene som Piratpartiet - men revisjon av åndsverksloven er på ingen måte en kjernesak for Venstre. Jeg har faktisk aldri sett Venstre fronte slike saker på eget initiativ slik Piratpartiet gjør her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis målet hadde vært "å slippe å betale" hadde det jo vært en veldig god idé å jobbe for avskaffelse av opphavsrettigheter.

Det holder å påberope seg retten til andres arbeid.

De kjemper for retten til å fremstille kopier av andres arbeid og retten til å distribuere disse kopiene på nett.

Hvorfor?

Så ja målet/motivasjonen er enkel.

De vil ha retten til å slippe å betale foir varer som andre lever av å selge. Som andre eier.

 

 

Lenke til kommentar

Det holder å påberope seg retten til andres arbeid.

De kjemper for retten til å fremstille kopier av andres arbeid og retten til å distribuere disse kopiene på nett.

Hvorfor?

Så ja målet/motivasjonen er enkel.

De vil ha retten til å slippe å betale foir varer som andre lever av å selge. Som andre eier.

 

Det er litt vanskelig å vite hvordan man skal starte med deg, og tidvis er det nesten vanskelig å tro at du mener det du sier. Ikke misforstå, jeg mener ikke dette som et personangrep, men jeg tror, dersom du faktisk mener du har satt deg inn i saken, og du faktisk ikke bare tuller her, at du kunne tjent med å moderere deg litt. Dårlig begrunnede beskyldninger om tvilsomme hensikter skader bare din egen posisjon i debatten.

 

Det kan også være lurt å konkretisere problemstillingen. Ta eksemplet til Wium Lie, for eksempel. På hvilken måte er samfunnet tjent med at Håkon Håkonssen er opphavsrettsbeskyttet? Hvordan bidrar dette til økt kulturproduksjon?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De vil ha retten til å slippe å betale foir varer som andre lever av å selge. Som andre eier.

Hvis du hadde kunnet det skapte grann om opphavsrett, ville du visst at det ikke er det samme som eiendomsrett. Der eiendomsrettens utgangspunkt er den enkeltes rett til egen eiendom, er opphavsrettens utgangspunkt og ideologiske fundament samfunnets tilgang ("public domain") til vitenskap og kunst.

 

Selv om dette er en subtil (og åpenbart for deg; vanskelig å forstå) forskjell, er den viktig. Poenget med opphavsretten er å tjene folket, ikke opphavsmannen. Opphavsretten gir skapere en gulrot med lovfestede rettigheter til sine verker, slik at det blir skapt vitenskap og kunst som samfunnet kan nyte. Denne beskyttelsen var i utgangspunktet satt til 14 år, men har altså blitt forlenget av lobbyister i trykkeribransjen, som i utgangspunktet ønsket at den skulle være evigvarende(!).

 

Når du inntar dette perspektivet rundt opphavsrett og klarer å skille deg av med synspunktet som stammer fra eiendomsrett, kan det hende du forstår Wium Lies poenger. Hvis ikke anbefaler jeg deg å kjøpe bind 11 av Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon og lese deg opp på bokstaven "O". God lesning! :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Rasjonalisert snylting på bekostning av andres arbeid og innsats og eiendom.I tillegg er dette også i strid med FNs menneskerettighetserklæring.Piratpartiet er en interesse organisasjon for snyltere, og har NULL politisk funksjon. Uansett hvordan man vrir og vender på dette er motivasjonen klar.Dere vil jo bare slippe å betale.

 

Jeg foreslår en saftig reality check og en god dose rtfm ;)

 

ikke noe vondt ment sånn rent personlig, det er bare det at absolutt ingenting av det du skrev her er forankret i realitetene på noen som helst troverdig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste forskningen som er gjort på "piratvirksomhet" (snakk forresten om å svartmale sine meningsmotstandere med lettfattelig moralsk ladd symbolikk) viser at piratvirksomhet HJELPER små artister, og at de som piratkopierer faktisk er storforbrukere og storkjøpere av opphavsberettiget materiale.

 

Alle disse organisasjonene som jakter på pirater skyter seg selv i foten - de jakter på sine kunder.

 

Se hvor stort det er blitt med digital musikk og video- tjenester de siste årene. Digitale inntekter overgår nå inntekter ifra fysisk salg (utenom kino og konsert- inntekter).

 

Og hvem i all verden er det egentlig som mener at opphavsrett er en god idé? Se hvor mange ledd artistene får betalt i. Tenk om Toyota solgte deg en bil og du alikevel måtte betale hver gang du satt deg inn i den bilen, eller så en annen person kjøre den på gata.

 

Opphavsretten og patentsystemet er totalt ute av kontroll. Og hovedsaken til piratpartiet er DLD. Er du positiv til DLD så har du ikke satt deg godt nok inn i saken. Den er nemlig bare til gavn for kriminelle og makthavere.

 

Jeg stemmer antagelig Piratpartiet i valget til høsten. Vi trenger nye folk på stortinget. Ikke venner og slektninger at de som har sittet der i generasjoner og er ute av takt med virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste forskningen som er gjort på "piratvirksomhet" (snakk forresten om å svartmale sine meningsmotstandere med lettfattelig moralsk ladd symbolikk) viser at piratvirksomhet HJELPER små artister, og at de som piratkopierer faktisk er storforbrukere og storkjøpere av opphavsberettiget materiale.

 

Alle disse organisasjonene som jakter på pirater skyter seg selv i foten - de jakter på sine kunder.

 

Se hvor stort det er blitt med digital musikk og video- tjenester de siste årene. Digitale inntekter overgår nå inntekter ifra fysisk salg (utenom kino og konsert- inntekter).

 

Og hvem i all verden er det egentlig som mener at opphavsrett er en god idé? Se hvor mange ledd artistene får betalt i. Tenk om Toyota solgte deg en bil og du alikevel måtte betale hver gang du satt deg inn i den bilen, eller så en annen person kjøre den på gata.

 

Opphavsretten og patentsystemet er totalt ute av kontroll. Og hovedsaken til piratpartiet er DLD. Er du positiv til DLD så har du ikke satt deg godt nok inn i saken. Den er nemlig bare til gavn for kriminelle og makthavere.

 

Jeg stemmer antagelig Piratpartiet i valget til høsten. Vi trenger nye folk på stortinget. Ikke venner og slektninger at de som har sittet der i generasjoner og er ute av takt med virkeligheten.

 

Du har rett, om du går etter i sømmene på undersøkelsene som sier at piratvirksomhet skader så vil man alltid se ett pengespor tilbake til MAFIAAen og kompani.

Og tar man litt USAsk kultur med i beregningene, så er dette en standard trend og man kan trygt her på andre siden av dammen forkaste disse undersøkelsene.

 

Årsaken til at MAFIAA terroristene vil ha lang beskyttelsestid er for å tjene penger på resalg om la oss si en sang om 30 år ble populær igjen, noe som svært sjeldent skjer, men skulle det skje, så skal de ha cash i lomma si for ett eldgammelt produkt.

Når dette skal gjelde samtlig av hva som er laget av teknologi så får vi mange fremtidige patent og copyright troll.

 

I tilegg står piratpartiet for andre ting enn bare opphavsrett, de vil også ta annet rask ved hornene slik som DLD, og annet i kategorien overvåkning.

Lenke til kommentar

Det holder å påberope seg retten til andres arbeid.

De kjemper for retten til å fremstille kopier av andres arbeid og retten til å distribuere disse kopiene på nett.

Hvorfor?

Så ja målet/motivasjonen er enkel.

De vil ha retten til å slippe å betale foir varer som andre lever av å selge. Som andre eier.

For å gjenta det samme, men formulert på en annen måte: Piratpartiet har ikke som mål å fjerne opphavsretten. (Og ei heller eiendomsretten, men det er irrelevant i denne sammenheng).
Lenke til kommentar
Jeg vurderer å stemme på Piratpartiet i år, men er selvfølgelig villig til å heller vurdere mine vanlige partier dersom de faktisk er villige til å gjøre noe. Imidlertid tror jeg svært få av dem har vilje eller mot til dette.

Dette er vi to om å tenke, og jeg akter å stemme PP åkke som. Selv om noen av de større partiene skulle komme på bedre tanker, og fronte opphavsrett som valgkampsak, så tror jeg de likevel trenger et lite spark bak, for å bli bevisstgjort at deres politiske makt ikke er gitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...