Gå til innhold

Test: Asus RT-AC66U


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært fint med et eksempel på hva dere legger i kort og lang avstand. Er f.eks. kort avstand at routerne står helt inntil hverandre eller er det 10 meter fri sikt, 2 meter med vegg i mellom osv?

Tror ikke du trenger bekymre deg du får raskt nok nett uansett tipper jeg og hastigheten i målinga burde holde for de fleste

 

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint med et eksempel på hva dere legger i kort og lang avstand. Er f.eks. kort avstand at routerne står helt inntil hverandre eller er det 10 meter fri sikt, 2 meter med vegg i mellom osv?

Tror ikke du trenger bekymre deg du får raskt nok nett uansett tipper jeg og hastigheten i målinga burde holde for de fleste

 

Det spiller en rolle hvis du overfører store filer ofte. Målingen ved kort avstand var nesten 4 ganger raskere enn lang avstand så det hadde vært greit å vite hvilket av scenariene som ligner mest på hvordan jeg har det hjemme. Kanskje kort avstand betyr at routerne står inntil hverandre (i så fall er målingen i praksis uinteressant). Jeg vet selvfølgelig at det bare blir et grovt estimat ettersom det er mange variabler (annet utstyr i nærheten, byggematerialer osv), men det hadde uansett vært fint om testen kunne si litt mer om hvordan målingene ble utført.

Endret av _Xorcist
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, kanskje ikke for hva man får, men det er uansett dyrt for en router beregnet på hjemmebruk. Selv har jeg en gammel Linksys WRT54GS fra 2007 som fortsatt kjører fint :)

Det hadde eg og, heilt til eg fekk 10/70-linje. :D

 

Etter ein månad og to med N66U har eg ikkje noko negativt å merke. Vurderte AC66U, men det var ein del omtaler som heller anbefalte N66U, utan at eg heilt hugsar kvifor i farten. Så lenge eg får maks ut av linja og den er stabil betyr det ikkje all verden.

Lenke til kommentar

Tips til forbedringer ved neste test: Ta med litt mer detaljert ang. omgivelsene ved testene. Kort og lang avstand sier ikke meg så veldig mye. Hadde også vært veldig fint med faktiske signalverdier, da det er mye mer nøyaktig.

 

Eller så kan jeg ikke helt se hvordan dere kan anbefalle denne routeren, når det per dags dato ikke finnes et eneste 802.11ac kort til PC slik at man kan få utnyttelse av det.

Testen viser jo faktisk at AC mot "N"-utstyr vs. AC mot AC-utstyr så fungerte førstnevnte faktisk bedre, og det er slik dagens realitet er nå.

 

At AC er framtiden er nok ikke å komme utennom, dessverre :p (kommer til å bli et helsikke å finne en ledig frekvens :) )

 

Må man ikke ha et AC-kort i pc også? er det noen gode sånne å få kjøpt?

Man må ikke, det er heldigvis bakoverkompatibelt :) Per nå finnes det ingen 802.11AC-kort å få til PCer, bare routere.

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Hadde vert kjekt om dåke kunne testa ruteren t.d. med mediestreaming. Dette gjer eit litt meir handfast bilde enn syntetiske testar. Tilsvarande seier testen og ingenting om kva som skjer med ytelsen dersom fleire maskiner belaster ruteren samtidig. Har 802.11n ruter per i dag og denne er fin so lenge man ikkje presser den, men begynder eg t.d. å hente filer mellom maskiner går det drastisk ut over ytelsen til ruteren generelt. <<Dette problemet hadde det jo vert intresant og sjå om den nye standarden sliter med på samme måte.

Lenke til kommentar

Fin ruter, har lyst på en sånn. :)

 

For meg er ikke WiFi ytelsen så veldig interessant, da jeg ikke overfører store filer i nettverket. Men, jeg er veldig opptatt av stabilitet. Har i dag en D-Link ruter som må startes på nytt en gang imellom, og ellers er det litt hikke av og til. :(

 

Hørt om uttrykket the bleeding Edge of technology?

Denne ruteren har 802.11ac draft 2.0. Noe som vil si at standarden ikke er finalisert enda, og det kan gi kompatibilitets problemer i fremtiden.

For stabilitet, safe med å gå for en moden teknologi, altså ville jeg anbefalt asus rt-n66u, som også er billigere.

Med mindre man har spesielle krav, så er stabilitet det viktigste aspektet ved en hjemme ruter.

 

Lenke til kommentar
RT-AC66U skal ifølge Asus greie hele 300 000 samtidige sesjoner. Dette skal ifølge Asus sikre deg den ultimate opplevelsen innen både spilling og annen multimediabruk, selv om du laster ned som en gal med P2P-teknologi i bakgrunnen.

Det var fint å høre, da en del (spesielt eldre) routere har en tendens til å knele eller gi laggspikes om noen i nettverket fyrer opp en P2P med litt større krav. Standard innstillinger med 300 koblinger kan kanskje gå greit, men om det er en luring som har lagt på en ekstra 0 der for å få utnyttet >10Mbit bedre kan det ødelegge mye.

Jeg savnet også å se ping for dette. Og jeg er også nyskjerrig på hvordan kollisjonshåndtering og skalering med antall klienter er med denne routeren, og generelt i ac i forhold til b/g/n, spesielt i mer spredte omgivelser hvor man ikke har full signalstyrke og alle klienter ikke ser hverandre, eller det er fler nettverk i nabolaget som alle registreres.

 

Selv sverger jeg til kablet Gbit for PCer hvor det er mulig.

Lenke til kommentar

Nå når man har så mange bokstaver for forskjellige hastighetsstandarder, kan de ikke simpelthen gi brukerne valget mellom en firmware som støtter alle, og en firmware som støtter fra g til ac? Alternativt en trejde firmware som støtter kun n og ac?

 

Hvorfor skal nerder måtte sette innstillinger for dette, når man enkelt kan rydde litt i firmware istedet!

 

Pluss at de kunne fjernet WEP.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har N66-versjonen, men ergrer meg over middels hastighet (~50 mb/s av teoretisk 90 mb/s).

 

Har per dags dato dlink DWA-130 koblet til datamaskinen ca 7 meter unna (2 vegger). Vil jeg kunne nyte god av en oppgradering av denne komponenten eller er 50mb/s det beste jeg kan håpe på?

 

I såfall oppgradering er lønnsomt; tips?

Lenke til kommentar
DWA-130

 

Vil tro det er denne som er flaskehals ja. har prøvd flere USB baserte uten og helt få det til å stemme og få skikkelig fart. deriblandt "top" modellen DWA-160, dårlig signal, ustabil og dårlig fart. mini pci-e kort som er integrert i laptops er her hos meg mye raskere. er det kun USB som er alternativ så hadde jeg kjøpt meg et powerplug system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...