Gå til innhold

Nå kommer superskjermene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor vil jeg krølle en skjerm? dette er ikke ment spydig, bare trenger tips på hvordan nytteverdi dette har

 

Jeg kan heller ikke se for meg noe scenario der jeg står og vrir skjermen. Men fleksibel skjerm muliggjør montasje på brilleglass og nye konsepter for armbåndsur med skjerm rundt deler eller hele håndleddet. I tillegg tåler de nok litt mer knall og fall, nettopp fordi de er fleksible.

Lenke til kommentar

Samsungs demo med krøllete mobilskjermer er bare for å vise at de kan lage en fleksibel skjerm. Et mulig bruksområde er en "klapptelefon" med stor, uavbrutt berøringsskjerm.

 

For nettbrett og e-boklesere har det vært foreslått å lage enheter som egentlig bare er et stort rør med elektronikk og skjerm sammenrullet - før du trekker ut skjermen omtrent som en rullgardin.

 

De endelige produktene vil nok vise hva som fungerer og som blir populært. Enn så lenge ser det ut til å bli brukt i "uknuselige" skjermer først. Skjermer som bøyer seg unna i stedet for å knuse, slik som UBP-skjermene (sannsynligvis gjør - lite er kjent om dem foreløpig).

 

Lenke til kommentar

De vil også være mer utsatt for riper vil jeg tro, i allefall på en telefon.

En uke i lomma vil nok sette sine spor med mindre det er en klapptelefon.

 

Trodde da konseptet var motsatt. Bøylig nok vil det jo overhodet ikke bli riper. Og hvis det, så vil de være svært kortvarige.

Jeg skjønner ikke hvordan det skal bli svært mottakelig for riper, i hvert fall. Det er jo ikke akkurat leire..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til plast er glass ganske så ekstremt ripebestandig vil jeg si.

Spørs på plasttypen og glasstypen. For all del, kan godt hende denne er mindre ripe-bestandig, ihvertfall i første generasjon, det er kanskje sannsynlig tilogmed. Men det er ikke noe man kan si for sikkert basert på at det er bøybart og en plastvariant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hittil har jeg ikke engang hørt om noen plasttype som er mer ripebestandig enn vanlig glass.

De har til og med trøbbel med å matche glasset i frontruter i biler.

 

Nærmeste jeg har sett er en form for pleksiglass som består av polycarbonat med et hardt lag utenpå.

Lenke til kommentar
hvorfor vil jeg krølle en skjerm? dette er ikke ment spydig, bare trenger tips på hvordan nytteverdi dette har

Du kan glemme telefonen i baklomma og sette deg på en stein uten at skjermen knuser. Det er sikkert også mer komfortabelt å ha en bøyelig telefon i en fremlomme sammenlignet med en ubøyelig telefon.

 

Det er selvsagt en del ulemper også. Jeg kan ikke tenke meg en telefon som ser ut som en slapp innleggsåle.

 

Jeg syner ikke vi trenger noe mer høyere på mobilskjermer.

 

Desktop skjermer derimot, trenger noe å skje.

 

Har jo stått stille siden 1080p skjermene kom.

Helt enig. Jeg vil ha både OLED og høy dpi på mye større skjermer. Gjerne også i elektroniske søkere til kameraer og på kameraskjermene. Kameraskjermer henger generelt noe etter telefonskjermene. Per i dag er vel VGA-oppløsning 921 000 "dots" det meste man får på kameraer? Kameraskjermene må gjerne komme seg opp på nivå med telefonskjermene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hvorfor vil jeg krølle en skjerm? dette er ikke ment spydig, bare trenger tips på hvordan nytteverdi dette har

Du kan glemme telefonen i baklomma og sette deg på en stein uten at skjermen knuser. Det er sikkert også mer komfortabelt å ha en bøyelig telefon i en fremlomme sammenlignet med en ubøyelig telefon.

 

Det er selvsagt en del ulemper også. Jeg kan ikke tenke meg en telefon som ser ut som en slapp innleggsåle.

 

Jeg syner ikke vi trenger noe mer høyere på mobilskjermer.

 

Desktop skjermer derimot, trenger noe å skje.

 

Har jo stått stille siden 1080p skjermene kom.

Helt enig. Jeg vil ha både OLED og høy dpi på mye større skjermer. Gjerne også i elektroniske søkere til kameraer og på kameraskjermene. Kameraskjermer henger generelt noe etter telefonskjermene. Per i dag er vel VGA-oppløsning 921 000 "dots" det meste man får på kameraer? Kameraskjermene må gjerne komme seg opp på nivå med telefonskjermene.

 

Godt poeng, du får laptoper nå på 15" med 5 184 000 pixeler for å være nøyaktig mens på en 27" med full hd, har vi 2 073 600. Det er over dobbelt så mange pixeler :/

Lenke til kommentar

Hittil har jeg ikke engang hørt om noen plasttype som er mer ripebestandig enn vanlig glass.

De har til og med trøbbel med å matche glasset i frontruter i biler.

 

Nærmeste jeg har sett er en form for pleksiglass som består av polycarbonat med et hardt lag utenpå.

 

Jeg tenker mer på å sammenligne med for eksempel en type skjærefjøl som lukker kuttene på samme måte som vann gjør når du "kutter" det. At det fyller igjen som en væske, istedenfor å etterligne det som ripene blir permanente i.

 

Men det er jo mulig jeg tar helt feil. Men trodde dette også allerede var i e-papir og solcellepanel.

 

For min egen logikk gir det komplett mening om noe kan brettes som papir og tilbake igjen, uten synlige merker, burde det ikke være spesielt mottakelig for riper..

Lenke til kommentar

De "selvreparerende" materialene får bare igjen formen etter at kniven har skåret ned i og deformert overflaten. Kuttet er der like fullt, og hvis du bender litt på brettet, åpner det seg igjen.

Det har i allefall vært slik på de brettene jeg har vært borti så langt.

 

En enkel måte å dele plastplater på er å lage et snitt på oversiden og bende nedover, da knekker platen (som regel) langs kuttet.

 

Man kan sikkert få slike skjermer ganske motstandsdyktige, men jeg tviler på at de blir på høyde med glasskjermer. Men hvis man absolutt vil lage enheter med bøybare skjermer er det nok et greit alternativ.

 

Mulig Gorillaglass 2 er bøybart nok til å kunne brukes, men neppe i en klapptelefon :)

Lenke til kommentar

Er flere helt ulike behov her, en pc skjerm eller TV trenger ikke mye beskyttelse mot riper skjermen står rett opp og ned og du vil aldri ta på den.

Derimot vil fleksibilitet være en stor fordel da tven ikke blir ødelagt om den faller i gulvet eller det ligger noe på keybord når du smeller igjen en bærbar.

Vil da også få lettere skjermer, tenk ei plexiglass plate.

Senere kan vi også få sammenrullbare skjermer, tenk en pc skjerm på 1.5*0.5 meter som buer rundt deg,

 

 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...