Gå til innhold

Wikipedia vil blanke ut sidene sine i protest mot SOPA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JA, jeg mener slik selvsensur er et godt virkemiddel i kampen mot SOPA. Spesielt i et fragmentert mediebilde der nok svært få mennesker på "grasrota" i USA vet om/ orker sette seg inn i problemstillingen. Dette er en prinsippiell viktig sak, og hvis ikke disse som "har kontakt" med samfunnet tar til orde, vil denne siden av saken aldri bli belyst.

 

Politikerene kan ikke tiltros å håndtere denne typen saker selv, både demokrater og republikanere er like mye under hælen til lobbybransjen. Her må det faglige innspill inn for at det skal ha noen effekt.

Lenke til kommentar

Akk, de gamle grekerne hadde virkelig vridd seg i graven hadde de visst at dagens samfunn har redusert demokrati fra "folkestyre" til "avtaler-på-bakrommet-og-lobbyvirksomhet-styre"...

 

Men jeg har en liten mistanke om at dette er en meget fornuftig form for protest: hvis alle som bruker Wikipedia plutselig blir møtt med en blank skjerm hvor det står "lukket i protest mot SOPA" er det veldig stor sjanse for at selv Ola og Kari Nordmann faktisk sjekker opp hva dette er. Temaer som dette er desverre reservert for "nerdene" i dagen samfunnsdebatter...

La oss nå håpe at wikipedia beholder siden om sopa så folk har et sted å lese om det da^^

 

Ellers er jeg meget skeptisk til at wikipedia skal involvere seg politisk, men det er en viktig prinsippsak som rammer dem og internettets integritet. Jeg er med andre ord enda mer skeptisk til sopa ...

 

Tenk hvor historieløst det er å viske vekk en nettsides eksistens fra nettet. Har nesten vanskelig for å fatte hvor langt lobbyvirksomhetene har fått pushet dette uten at noen politikere har slått dem tilbake til virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette virker som en god ide for å få folk til å våkne.

Når folk har våknet så må de vekke sine representanter i styre og stell.

 

Jeg vil neppe få noe direkte problemer med SOPA selv, men prinsippet er farlig. Hvis noe skal sensureres bør dette gjøres via uavhengige domstoler, der man har en fullverdig juridisk prosess.

Lenke til kommentar

sensur generellt bør forbys. det er noe som er 100% garantert til å bli misbrukt og blir aktivt misbrukt den dag i dag av blandt annet USA.... og kina. (av forskjellige grunner... kina av politiske grunner og USA for PR og økonomisk vinning for alle som finner ut at det lønner seg å svindle andre folk når det er null egen risk involvert).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss nå håpe at wikipedia beholder siden om sopa så folk har et sted å lese om det da^^

Hehe, true datt :thumbup:

 

Ellers er jeg meget skeptisk til at wikipedia skal involvere seg politisk, men det er en viktig prinsippsak som rammer dem og internettets integritet. Jeg er med andre ord enda mer skeptisk til sopa ...

Vel, når alt kommer til stykke er ikke Wikipedia noe mer enn menneskene som lager og opprettholder det :) Samt, Wikipedia er vel det nærmeste man kan komme faglitteratur på amatørnivå, og er det en prinsippsak ALLE kan være med på og ta stilling til, så er det hvorvidt sakprosa skal eller kan sensureres; det er jo ikke fiksjon :)

 

Tenk hvor historieløst det er å viske vekk en nettsides eksistens fra nettet. Har nesten vanskelig for å fatte hvor langt lobbyvirksomhetene har fått pushet dette uten at noen politikere har slått dem tilbake til virkeligheten.

Tror nesten det er skremmende enkelt; når dagens politikere ikke er annet enn økonomer og barnehagetanger, kan man bare appelere til dem med at noen stjeler pengene deres. For ingen ting gjør en økonom mer gira enn penger som forsvinner ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens Internett :

 

1 - Overvåket.

2 - Til en viss grad sensurert.

3 - Kraftig begrenset i mange land der man har kun tilgang til en del av informasjonen som ligger ute.

4 - Visse søkemoterer og tjenester har så og si full kontroll på hva vi gjør på nettet.

 

Morgendagens Internett :

 

1 - Full overvåkning på hva du gjør på nettet , hva du spiller , hva du kjøper (Visa har til en viss grad kontroll på dette allerede men deler ikke informasjonen enda ) og ikke minst hva du ytrer.

2 - Kraftig sensurert. Hvert enkelt land vil ha full kontroll på hva du kan lese på nettet og hvem som mener hva. Politiske ytringer kan bli forfulgt øyeblikkelig.

3 - Fri flyt av informasjon er en saga blott. Reuters og andre store nyhetskilder vil ha full kontroll på hva som ytres og vi får lov til å være enige med dem. Det vil bli slått ned på all informasjon som ikke støtter regimet eller har en politisk korrekt kontekst / innhold.

4 - Full Monopol på søkemotrene via noen store rike selskap, de små blir gradvis fjernet fra treffene på disse.

 

Om vi ønsker å gå mot en slik utopisk fremtid er opp til enhver enkel , men det er tydelig at dagens Internett vil virke som et paradis mot morgendagens Internett om vi lar feks USA sine korrupte politikere (eller norske Idioter) få lov til å fortsette slik man gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan USA feks blokkere innhold fra Norge hvis de vil? Hvordan funker dette? Hvordan kan de blokkere andre sider som ikke har servere innenfor statene eller trafikk som går til USA?

De kan tvinge ISPene til å ikke slippe disse sidene gjennom til amerikanske brukere(via DNS blokkering antar jeg?). De kan ikke stenge ned sider i Norge (før Jens gir dem lov til det), men de kan blokkere dem fra å bli sett i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...