Gå til innhold

Ny superprosessor fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt vanvittig hvilken ytelse de får stappet inn i telefoner om dagen. For ti år siden hadde jeg en bærbar med under halve frekvensen på en single core CPU og én fjerdedel så mye minne som Nexus Prime ryktes å få. Den veide over tre og en halv kilo og hadde knapt batteri for et par timer... Den kosta meg vel en tjue-tredve tusen.

 

Jeg fråder ved tanken på prosesseringskraften vi vil ha 20 år frem i tid, men i øyeblikket trenger batteriteknologien å få stumpen i gir slik at det ikke bare er fabrikasjonsprosess som driver bruks- og standbytid opp.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1317385521' post='18381625']

Quad Core brikker vil nok først og fremst bli brukt i slates til å begynne med.

Tja... Strømforbruket på Nvidia sin quad-core ARM er lavere en strømforbruket på dual-core i de fleste scenarioer.

 

Hm ok, hva med fysisk størrelse? ARM CPUer ligger jo vanligvis noen generasjoner bak Intel på produksjonsprosesser, er det ikke 45nm de ligger på for tida?

Lenke til kommentar

Det sa de da det ble annonsert dobbelkjerne også. Men slik går teknologien, før eller siden har vi fått på plass pentacore.

 

Pentacore kommer allerede i Tegra 3 (Kal-El)! Nvidia har nylig gitt ut to dokumenter som beskriver den femte prosessorkjernen som en lavere klokket kjerne til bruk for mindre ytelsekrevende prosesser som e-mail, sms, ringing osv. Det er på grunn av den femte kjernen at SoC-en ble utsatt!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...