Gå til innhold

Intel venter til november med Cedar Trail


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør meg ingenting nå som AMD har kommet med gode Fusion produkter i denne klassen og har stadig flere på tur.

 

Intel:

Problemer med skjermkortdrivere? Sier dere det? Dere har jo ennå ikke løst problemene med skjermkortdrivere til GMA500 som jeg har i min mangeårige Asus EeePC 1101HA. Lovnader på lovnader, så skulle man skifte til Win7 for å få støtten og ennå ingen løsninger der heller. Dårlige greier.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atom'en min (N270) hoster og harker selv med youtube-videoer i lav oppløsning. En forkjølelse som ikke lot seg kurere med de OSene og avspillerne jeg har kjørt på den. Det skal bli en befrielse å få oppgradert til Fusion (E-350 eller lignende) med massevis av ram og SSD + HDD. Nå er jeg på utkikk etter en passende maskin med støtte for mini-PCIe SSD + 2,5" HDD. HDMI blir også en befrielse og mange timer ekstra batteritid får jeg sikkert med på kjøpet sammen med høyere oppløsning.

 

Det skal bli spennende å se om Intel klarer å hente inn etterslepet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atom'en min (N270) hoster og harker selv med youtube-videoer i lav oppløsning. En forkjølelse som ikke lot seg kurere med de OSene og avspillerne jeg har kjørt på den. Det skal bli en befrielse å få oppgradert til Fusion (E-350 eller lignende) med massevis av ram og SSD + HDD. Nå er jeg på utkikk etter en passende maskin med støtte for mini-PCIe SSD + 2,5" HDD. HDMI blir også en befrielse og mange timer ekstra batteritid får jeg sikkert med på kjøpet sammen med høyere oppløsning.

 

Det skal bli spennende å se om Intel klarer å hente inn etterslepet.

 

Ja, jøss. Kjempeimponerende at AMD har klart å komme med en konkurrent til en flere år gammel Intel teknologi.

Lenke til kommentar

Amiga:

 

- Det er ikke AMD sin feil at Intel har kastet ut eldgammel og til tidens standard omtrent ubrukelig teknologi i flere år i dette sjiktet

- AMD sine alternativer er ikke bare konkurerende men knuser i grunn det Intel har somlet ut i markedet gjennom flere år. AMD kom her som et friskt pust de fleste av oss har ventet på.

 

Etter flere år med frustrerende dårlige Intel produkter i dette sjiktet er det noe tilfredstillende å se at Intel må få rumpa i gir og begynne å levere noe som faktisk duger.

 

Nå skal man ikke være helt ensidig her da disse labre atomproduktene har noen gode bruksområder utenom nettpcer. Eks. de bedre modellene godes om linuxbokser av ymse slag bare man har en GPU som faktisk støttes i Linux, noe GMA500 ikke gjør særlig godt. Linux baserte routere, brannmurer ol. er også et godt bruksområde for Atom så lenge man får gode komoponenter ellers i systemet som jo spørs med prisnivået.

 

Så det finnes bruksområder for de svake Atom produktene men på nettpc fronten samt ikke minst HTPC box fronten kom AMD som et friskt pust. Kjører selv Zotac Zbox AD02 som HTPC og er strålende fornøyd. E-350en drar tom. AoE Online spillet godt i 720p som selv HD6950-2GBen min blir heftig sommervarm av i 1080p.

 

Atom'en min (N270) hoster og harker selv med youtube-videoer i lav oppløsning. En forkjølelse som ikke lot seg kurere med de OSene og avspillerne jeg har kjørt på den. Det skal bli en befrielse å få oppgradert til Fusion (E-350 eller lignende) med massevis av ram og SSD + HDD. Nå er jeg på utkikk etter en passende maskin med støtte for mini-PCIe SSD + 2,5" HDD. HDMI blir også en befrielse og mange timer ekstra batteritid får jeg sikkert med på kjøpet sammen med høyere oppløsning.

 

Det skal bli spennende å se om Intel klarer å hente inn etterslepet.

 

:thumbup:

 

Si fra hva du bestemmer deg for. Selv lengter jeg hardt etter å kaste den tildels ubrukelige Atom baserte nettpcen jeg har i bytte med et godt Liano produkt el.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Atom'en min (N270) hoster og harker selv med youtube-videoer i lav oppløsning. En forkjølelse som ikke lot seg kurere med de OSene og avspillerne jeg har kjørt på den. Det skal bli en befrielse å få oppgradert til Fusion (E-350 eller lignende) med massevis av ram og SSD + HDD. Nå er jeg på utkikk etter en passende maskin med støtte for mini-PCIe SSD + 2,5" HDD. HDMI blir også en befrielse og mange timer ekstra batteritid får jeg sikkert med på kjøpet sammen med høyere oppløsning.

 

Det skal bli spennende å se om Intel klarer å hente inn etterslepet.

 

Ja, jøss. Kjempeimponerende at AMD har klart å komme med en konkurrent til en flere år gammel Intel teknologi.

 

Han sa vel ikke at det er imponerende? Intel velger selv å slenge skrot ut på markedet, da blir de fort slått i segmentet, imponerende eller ikke.

 

Hvordan er ytelsen på disse nye atom sammenliknet med sandy bridge sånn ca? (Hz mot Hz)

 

AtW

Lenke til kommentar

De nye Atom cpuene skal bruke PowerVR SGX545 og støtte Displayport, HDMI, hardware accelerated video decoding for MPEG-2, MPEG-4 part 2, VC1, WMV9, H.264 (klipp og lim fra vr-zone)

 

Mange av de kommende minibærbare med Atom vil sannsynligvis ha passiv kjøling, og det kan vel ikke AMD matche på en stund.

Lenke til kommentar

Atom vs. Fusion er enkelt. Fusion benytter Bobcat CPU kjerner som er out-of order. Det gir mye høyere ytelse/tråd og dermed mer egnet til klient platformer. Atom er i bestefall brukbar til små servere da den får grei throughpu/watt med sine in-order CPU kjerner. På generelt grunnlag har in-order x86 kjerner aldri vært noe bra, men med effektiv bruk av multithreading kan de i noen tilfeller være grei nok. Mao. dødfødt forsøk fra Intel med Atom. Vil tro de går over til Out-of-order om ikke lenge. Ellers er det lov å håpe at den fallende x86 dominansen på små klientplatformer også skal nå Intel sine sjefer. De sitter å ruger på verdens beste in-order CPU mikroarkitektur, men den må tilpasses vesentlig før den er aktuell...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
De nye Atom cpuene skal bruke PowerVR SGX545 og støtte Displayport, HDMI, hardware accelerated video decoding for MPEG-2, MPEG-4 part 2, VC1, WMV9, H.264 (klipp og lim fra vr-zone)

 

Mange av de kommende minibærbare med Atom vil sannsynligvis ha passiv kjøling, og det kan vel ikke AMD matche på en stund.

AMD leverer bobcat-baserte prosessorer med GPU og minnekontroller fra 5,5 til 18 Watt TDP. Atom med GPU og minnekontroller spenner fra 1,3 til 13 Watt, men til gjengjeld er ytelse per watt lavere.

 

Passiv kjøling er både realistisk og praktisk med rundt 5-6 Watt TDP, men det er selvsagt mulig med høyere TDP også. Ved 10 Watt ville passiv kjøling blitt i største laget for minibærbare.

Lenke til kommentar
Atom med GPU og minnekontroller spenner fra 1,3 til 13 Watt, men til gjengjeld er ytelse per watt lavere.

 

Det stemmer dette ja.

 

artig er jo at man kan koble selv den minste fusion c-30 og c-50 og den serverer hd film med DTS HD lyd :)

 

Vi er kun på første runde med fusion, blir utrolig spennende og se hva som serveres når det krympes til 22nm og 28nm chipper, en "c-50" på 3-4W funker nok meget bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E-350 1.6ghz verson har ikke noe problem med HD filmer. Jeg har thinkpad x120e siden mars, Jeg har testa del Blu-ray ISO med XMBC funker knall uten lag. Så lenge du ikke bruker tråløst nettverk! På Windows 7 pro hverfall :p

 

 

E-450 kommer vel snart også!

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...