Gå til innhold

Intel venter til november med Cedar Trail


Anbefalte innlegg

E-350en min tygger alt av HD filmer i HTPCen og den spiller ogaså nyslupne Age Of Empires Online helt supert i 720p i stua. Selv mitt 6950-2GB unlocked blir svett av det i 1080p.

 

Jeg er mildt sagt imponert over hva jeg fikk i en liten boks som Zotac Zbox AD02 for flere måneder siden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til videoakselerasjon så gjør nVidia klart den beste jobben, og for GNU/Linux er de det eneste reelle alternativet. F.eks. Atom pluss ION er en glimrende løsning med dedikert grafikkminne. Hva nVidia gjør videre med plattformen nå virker usikkert, siden Intel har integrert grafikken i CPUene, og fokuset til nVidia ser ut til å være Tegra.

 

Men Tegra 3 vil nok være en konkurrent til Cedar Trail på mange vis, Atom vil nok yte bedre per kjerne mens Tegra får flere kjerner, samt at Tegra er ARM på godt og vondt. Det kan bli interessant.

Lenke til kommentar

Men Tegra 3 vil nok være en konkurrent til Cedar Trail på mange vis, Atom vil nok yte bedre per kjerne mens Tegra får flere kjerner, samt at Tegra er ARM på godt og vondt. Det kan bli interessant.

Det er vel ikke så mye grunn til å anta at Atom vil rase fra ARM Cortex-A9 på performance/strand (thread) den skal kjøre på opptil 1.5GHz i Tegra 3, men kjernen er kapabel for 2GHz i gjeldende TSMC prosess, og har out-of-order execution med en bredde på ca 3 instruksjoner. ARM sier 3+1 issue width og decoding på 2 IPC. Atom skal ganske langt opp i frekvens for å veie opp for x86 ulempen vs ARM og at den kun er dual issue in-order.

 

Det jeg lurer på er om Intel snart vil innse at deres 12(!) issue widt, 6 IPC decode, in-order kjerne som skal klare ca 2,4GHz på 20mm^2 og rundt 15W i en 32nm prosess ikke er utrolig mye bedre utgangspunkt for klientplattformer hvor ytelse/strand er viktig enn den lusne Atom greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Efikkan:

Hvis du skal ha en linux basert HTPC kan jeg til dels være enig med deg, ellers ikke.

 

AJ:

De bruker vel ikke kanonene før de virkelig må :ph34r:, men det hadde jaggu vært gøy å se dem hente inn disse i sjiktet. Men hvordan er støtten for Itanium i fremtidige OSer?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
...

De sitter å ruger på verdens beste in-order CPU mikroarkitektur, men den må tilpasses vesentlig før den er aktuell...

Det jeg lurer på er om Intel snart vil innse at deres 12(!) issue widt, 6 IPC decode, in-order kjerne som skal klare ca 2,4GHz på 20mm^2 og rundt 15W i en 32nm prosess ikke er utrolig mye bedre utgangspunkt for klientplattformer hvor ytelse/strand er viktig enn den lusne Atom greia.
Er det Atom du snakker om eller har Intel noe helt nytt i baklommen som har gått meg hus forbi?
Lenke til kommentar
...

De sitter å ruger på verdens beste in-order CPU mikroarkitektur, men den må tilpasses vesentlig før den er aktuell...

Det jeg lurer på er om Intel snart vil innse at deres 12(!) issue widt, 6 IPC decode, in-order kjerne som skal klare ca 2,4GHz på 20mm^2 og rundt 15W i en 32nm prosess ikke er utrolig mye bedre utgangspunkt for klientplattformer hvor ytelse/strand er viktig enn den lusne Atom greia.
Er det Atom du snakker om eller har Intel noe helt nytt i baklommen som har gått meg hus forbi?

Nei det er ikke snakk om Atom eller noen annen x86 CPU for den saks skyld. Jeg tenker på Poulson, men dette er en enterprise CPU som i seg selv ikke er relevant. CPU kjernen er imidlertid spennende og kunne nok fint skaleres ned til markedet hvor en finner Atom.

 

http://realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT051811113343

 

http://blog.itaniumsolutions.org/2011/08/new-poulson-features-take-advantage-of-12-wide-issue-architecture/

 

De har noe veldig gammelt i baklommen.

ja, gammelt som i ikke lansert enda. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei det er ikke snakk om Atom eller noen annen x86 CPU for den saks skyld. Jeg tenker på Poulson, men dette er en enterprise CPU som i seg selv ikke er relevant. CPU kjernen er imidlertid spennende og kunne nok fint skaleres ned til markedet hvor en finner Atom.

 

http://realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT051811113343

 

http://blog.itaniumsolutions.org/2011/08/new-poulson-features-take-advantage-of-12-wide-issue-architecture/

Ah! Jeg hadde ikke fått med meg at Itanium var in-order. Jeg lurte en stund på om det var Larrabee du var ute etter, men selv om den er in-order var det for mye som ikke passet (issue width, en veldig spesiell arkitektur, osv.).

Og en 20 mm^2 "Itanium" er også ganske radikalt. :p

 

Ellers takk for nyttig lesestoff. :)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Det er selve kjernen som er 20mm^2 Poulson er 544mm^2. Effektforbruket per kjerne er forøvrig ca 12W ikke 15w slik jeg skrev tidligere. Dette er estimater fra Intel og gjelder de versjonene med høyest frekvens. Effektforbruk skalerer omtrent med kvadratet av frekvensen. Det er altså ikke mye frekvens en skal avstå fra før en er innenfor effektbudsjettet Atom er rettet mot.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...