Gå til innhold

Test: Internett på sørlandsbussene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pussig, jeg har reist frem og tilbake denne strekningen ørten ganger i året siden 2002, og jeg har opplevd mer eller mindre det motsatte av det dere finner i testen, nemlig at Nor-Way er klart dårligst og Lavprisekspressen jevnt over hakket bedre enn Konkurrenten. Nor-Way har også oftere enn jeg liker satt opp ekstrabusser som ikke har internettilgang i det hele tatt. Mulig jeg burde prøvd å sjekke litt mer systematisk, dette virker jo nesten tilfeldig.

Lenke til kommentar

Kunne vært artig om dere hadde testet NSB også. Jeg tok ihvertfall toget hjem fra Trondheim i sommer, og prøvde å bruke det trådløse nettet. Det funket ikke særlig bra, rett og slett fordi wifi-dekningen var for dårlig... Når jeg fikk kontakt var det forsåvidt greit, men maskinen mistet fort koblingen. Endte opp med å bruke iPhonen som modem i stedet, hadde edge-dekning for det meste, men når toget kom inn på stasjonene ble det fort 3G.

Lenke til kommentar

Jeg har samme oppfattning som okapi. Tok lavprisekspressen fra kristiansand til oslo for 2 år siden. Satt da på msn, spotify og vgnett hele turen uten noen særlig problemer. Derimot tok jeg sørlandsekspressen forrige uke, og nettet var helt elendig. Brukte ipaden denne gangen. Vgnett og diskusjon stoppet ofte opp, og elementer ble ikke lastet osv. Neste gang reiser jeg med lavprisekspressen!

Lenke til kommentar

Jeg kopierer hva jeg skrev på VG.no:

 

Vel, jeg har ett par kommentarer her:

1. B-box sluttet jeg å bruke, da jeg oppdaget at listen med brukernavn og passord lå ukryptert på nettet, i en txt fil...

2. Lavprisekspressen (jeg har ikke sjekket de andre) har ikke helt oppfattet hva en antenne gjør for noe. Plasseringen av antennen til ICE som de bruker, står i hytt og pine. Få denne opp på taket av bussen, og la den stå loddrett opp. Flere står vannrett nede i bussen. I tillegg er dette en antenne med magnetfot, og disse antennene må faktisk stå på metall slik at man får noe som heter jording, for at de skal fungere optimalt. Hvordan dette er i de andre bussene vet jeg ikke. I tillegg foreslår jeg at bussene kjører løsning slik at om ICE ikke har dekning, slår den automatisk over til f.eks. Telenor. Det koster ikke mye, og er effektivt.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ca 10 ganger i året tur retur Oslo-Kristiansand.

Jeg er konsekvent bruker av Konkurrenten.no. (Passer best for meg.)

Internetten er generelt dårlig. Mye tunneler gjør at man mister nett og det tar et par minutt ut før det kommer tilbake. Jeg har i de aller fleste tilfeller gitt opp wifi-surfing og heller brukt mobilen min til surfing.

B-box koster penger de gangene jeg har brukt andre busser, ja det er rimelig, men det er dumt det ikke er gratis og det er mye styr. Internett på buss over én stusselig 3G-linje eller ICE er for dårlig. Hvis én eller to er på spotify eller har glemt torrent-klienten sin så ødelegges turen for alle. Fy dere! Fy!

 

Gi oss strømkontakt til alle seter. Jeg vil se film. Da er jeg fornøyd! :)

Lenke til kommentar

sitter på lavprisekspressen fra oslo til kristiansand akkurat nå og må si meg uenig i testen, tar buss på denne strekningen mange ganger i året og kan ikke si jeg noen gang har hatt et brukbart nett på sørlandseksressen men kokurenten og lavprisekspressen har jeg aldri hatt problemer på utenom i områder med tuneller.

Lenke til kommentar

Har jobb i Oslo, familie på Fevik / Sørlandet. Tar jevnlig bussen fram og tilbake, og personlig har jeg stort sett brukt mobilens 3G som kryptert WLan til iPad f.eks. Bussnettet har religiøst alltid vært dårligere og mer upålitelig, uavhengig av buss. Det er fint at det er tilgjengelig, og dekningen vil selvfølgelig variere veldig nedover.

 

En annen ting er hvordan bruken blir fordelt på buss? Regner med det fort skal bare èn person til som drar hele linjen (torrents, YouTube, VPN etc).

Lenke til kommentar

Denne testen blir alt for tilfeldig. Bussene er konstant i bevegelse, og med ulikt trafikkgrunnlag rundt. Vær, vind og andre lokal-forhold vil også påvirke dekning underveis. Derfor nytter det ikke å teste to ulike bussturer (med mindre dere kan dokumentere at bussene kjørte omtrent rett bak hverandre, og at begge testpersoner forsøkte å utføre nyaktig samme oppgave til nøyaktig samme tid – og på samme utstyr).

 

Dere bør heller diskutere de ulike løsninger som er valgt, og så prøvd å kjøre en dypere test av ICE vs Telenor vs Netcom vs Tele2 (og eventuelle andre tilbydere; jeg har ikke fullstendig oversikt). Isåfall måtte dere ha valgt ut noen (mange) geografiske punkter, og testet dekningen der og da. I tillegg til hastighet og ping, er også tilkoblings-styrke noe som bør med.

 

Hvis man klarte å teste noen hundre tilfeldig valgte punkter, kunne man ha kommet med en slutning om at tilbyder A er bedre enn B. Men når dere bare har tatt en busstur tur-retur, blir det alt, alt, for tilfeldig.

 

Denne testen får terningkast 1 av meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evt. bare skaffe seg et mobilabbonement, eller tillegg til abbonementet, hvor ubegrenset internett er inkludert, som iConnect fra Netcom. Koster bare 250 kr måneden. På hytta har jeg lastet ned torrents med med 400-700 kB/s. Hastigheten er god nok i byer og tettsteder også, men under kjøring kan jeg tenke meg dn er omtrent det samme som ble målt i denne testen hos Nor-Way.

 

Jeg tok Lavprisekspressen en gang, men det trådløse internettet var i praksis helt ubrukelig. Jeg bare surfet med mobilabbonementet mens jeg så de andre stakkarsene med halvsovende blikk stirre på skjermene sine mens de febrilskt prøvde å laste ned sider med bussens nett. :p

Lenke til kommentar

Er denne testen utdatert og lite relevant?

 

Jeg mener at testerne har misset litt på formålet med hele testen.

Nå i dag er det blitt ganske vanlig med smartelefoner hvor mange har internettsurfing i abonnementet. De som er ivrig på å høre musikk og multimedia på nettet i farten, slik som testerne utga seg for, trenger ingen ekstern Wifi. -De har med seg trådløst nett selv, i telefon eller nettbrett.

 

Brukere som ikke er så opptatt av mobilt nett overalt, har nok større glede av tilbudet til bussene. De stiller nok heller ikke samme krav til full multimedia hastighet, men er glad for å kunne surfe litt på aviser, artikler og mail.

 

Det er fint om offentlig transport byr på godt bredbånd, men andelen som har med seg bredbånd selv er kraftig økende (salg av smarttelefoner).

Er man turist fra utlandet, så er Wifi en flott "gave", for da har man ikke med nett selv (om man ikke vil ruinere seg på roamingpriser).

 

Andelen brukere med mobilt internet er dramatisk forandret de siste par år, nå har mange med seg nettet selv, så Wifi er mer til glede for de ikke så nettivrige (som ikke har brydd seg om smarttelefon).

 

Forøvrig, ja takk til Wifi på offentlig transport i flest mulig land. Det er gull verdt når man er turist fra annet land.

Strømuttak er alltid fint :-)

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...