Gå til innhold

– Dette er en idiotisk skatteøkning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser allikevel argumentet med like konkurransevilkår. Det er urettferdig at norske nettbutikker må betale moms for nedlastbart materiale mens utenlandske selskaper slipper. Et frislipp som innebærer momsfritak for alt som lastes ned fra nettet kan også være skummel veg å begi seg inn på, da den økonomiske konsekvensen av dette kan bli stor i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prinsipielt syntes jeg det er helt greit at det er lik moms på musikk - uavhengig av medie man har kjøpt det i. At jeg skal betale 25% moms for en cd i butikk, men for de samme 25 sangene kjøpt digitalt skald et ikke være moms, er ikke særlig "rettferdig". Nå har jeg ikke kjøpt cd siden 90-tallet, men uansett.

 

Rent praktisk ser jeg for meg at det blir komplekst og håpløst. Også tåpelig at det rammer e-bøker, når fysiske bøker kan kjøpes tollfritt fra utlandet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dotten: hele poenget er at digitale varer SKAL være rimeligere nettopp fordi det er mer miljøvennlg, og man slipper flere mellomledd som også skal tjene penger på samme vare, og man slipper frakten. "Den store stygge forurensende Frakten". Det sier seg nærmest selv.

 

Spesielt gjelder dette bøker, musikk og filmer.

Jeg bestiller heller fra Play.com/Amazon nå, men kun det som koster under 200,- totalt fordi jeg nekter å støtte slike latterlige forslag.

Alt som kommer over 200,- blir lastet ned, såkalt "ulovlig".

 

Det er helt uholdbart at priser (totalt sett) på varer som kjøpes digitalt nå skal bli dyrere, mens samme vare som er fysisk forblir rimeligere.

Hvor blir det av den såkalte "grønne" tankegang da?

Det gir jo ingen mening!

 

Men når ga noe som helst som foregår på Tinget mening...?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nok et glittrende eksempel på at at det er virkelighetsfjerne byråkrater som sitter og styrer dette landet.

Tror nok den eneste løsningen her er å ansette flere mennesker i offentlig sektor for å kunne håndheve denne nye e-skatten, og for å sørge for at dette ikke blir til skattepenger som blir brukt på fjollette ting som å pusse opp skoler, veier eller lignende.

 

Vil man bli nødt til å bestille e-artikler gjennom posten sin elektroniske postkasse når denne loven trer i kraft?

Endret av Sandiz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hørt om at FRP er et populist parti? Jeg lurte ofte på hva som skulle komme etter billigere bensin priser og mindre skatt, og jammen kom det også :)

 

Ontopic:

Tenk litt. Kjenner du noen som driver butikk her i Norge? Hvordan skal de konkurrere mot momsfrie varer?

Det er ikke slik at staten sitter og pønsker ut måter å gjøre livet vårt surere, de prøver bare å skape balanse.

Det er heller ikke slik at mange av disse varene er momsfrie, du betaler nemlig moms til andre land. Når så staten Norge krever sin moms på varer vi i Norge kjøper fra utlandet, ser du kanskje i starten ikke vitsen med å kjøpe fra utlandet lenger og nøyer deg med å kjøpe fra butikken over gata eller en norsk nettbutikk, men over tid velger mest sannsynlig bedriften i utlandet å stifte kontor også her, så de slipper å betale dobbelt skatt. Eller at de velger å gi norske butikker mer konkurranse dyktige priser. Dette ordner seg folkens, det tar kanskje litt tid, og kanskje merkes det heller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen dette er et godt eksempel på IDIOTI...

Norge skal gøre om resten av verden for at våre butikker skal ha et bedere grunlag for å kapre kunder? Eh?

 

Nettbutikk x i et annet land setter opp prisen med 25% i Norsk mva.. og beholder dette som ren profitt!! Hvordan skal den Norke stat få tak i disse pengene? De har jo ikke noen form for lovverk for å inndrive noe som helst fra utenlanske butikker... dvs et lovverk som også gjelder for the aktuelle landet som nettbutikken ligger i... Alt de kan gjøre er å be pent om at de er villige til gi fra seg de ekstra 25% i profitt.. omtrent like effektift som å gå i kirken på søndag å be om at all krig i verden skal opphøre på førstkommende mandag...

 

Dette er et godt eksempel på folk som lager lover på papiret og blir bendet av "..alle milionene vi får i inntekt fra dette..." uten å ha tengt igjenom noe som helst...

 

Er flau av å være norsk med slike lover..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis Amazone ikke er konkuransedyktige med MVA mot norske nettbutikker er det vel Amazone sitt problem? Jeg ville tro de fortsatt er billigere uten at jeg har sammenliknet. Jeg ville tro at FPU er for like konkuransevillkår, men tydeligvis ikke:P I prinsippet synes jeg det er riktig, men jeg ser ikke helt åssen det skal bli håndhevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis Amazone ikke er konkuransedyktige med MVA mot norske nettbutikker er det vel Amazone sitt problem? Jeg ville tro de fortsatt er billigere uten at jeg har sammenliknet. Jeg ville tro at FPU er for like konkuransevillkår, men tydeligvis ikke:P I prinsippet synes jeg det er riktig, men jeg ser ikke helt åssen det skal bli håndhevet.

 

Veldig enig! Det er viktig med like vilkår. Men da er det også viktig å få bort moms på e-bøker.

Lenke til kommentar

United Kingdom

Income Tax: 50%

VAT: 17.5% TOTAL: 67.5%

 

France

Income Tax: 40%

VAT: 19.6% TOTAL: 59.6%

 

Greece

Income Tax: 40%

VAT: 25% TOTAL: 65%

 

Spain

Income Tax: 45%

VAT: 16% TOTAL: 61%

 

Portugal

Income Tax: 42%

VAT: 20% TOTAL: 62%

 

Sweden

Income Tax: 55%

VAT: 25% TOTAL: 80%

 

Norway

Income Tax: 54.3%

VAT: 25% TOTAL: 79.3%

 

Netherlands

Income Tax: 52%

VAT: 19% TOTAL: 71%

 

Denmark

Income Tax: 58%

VAT: 25% TOTAL: 83%

 

Finland

Income Tax: 53%

VAT: 22% TOTAL: 75%

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis Amazone ikke er konkuransedyktige med MVA mot norske nettbutikker er det vel Amazone sitt problem? Jeg ville tro de fortsatt er billigere uten at jeg har sammenliknet. Jeg ville tro at FPU er for like konkuransevillkår, men tydeligvis ikke:P I prinsippet synes jeg det er riktig, men jeg ser ikke helt åssen det skal bli håndhevet.

Men hvorfor skal amazon bry seg i det hele tatt? Det er vel bare å ikke registrere seg på moms-siden, ser ikke helt hvilke konsekvenser dette skulle få, eller hvordan det skulle bli håndhevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som om at det ikke var absurd nok at vi betaler staten så å si halve årslønna, så kommer de nå med dette?

 

 

De kan heller for fjerne E-moms på norske nettbutikker enn det at de skal legge det til på utenlandske butikker, blir så sykt frustrert på regjeringa av og til!

 

 

 

 

Minner meg mer og mer om USA, dette her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis Amazone ikke er konkuransedyktige med MVA mot norske nettbutikker er det vel Amazone sitt problem? Jeg ville tro de fortsatt er billigere uten at jeg har sammenliknet. Jeg ville tro at FPU er for like konkuransevillkår, men tydeligvis ikke:P I prinsippet synes jeg det er riktig, men jeg ser ikke helt åssen det skal bli håndhevet.

 

Veldig enig! Det er viktig med like vilkår. Men da er det også viktig å få bort moms på e-bøker.

 

 

Enig, bort med moms på e-bøker.

 

 

 

Hvis Amazone ikke er konkuransedyktige med MVA mot norske nettbutikker er det vel Amazone sitt problem? Jeg ville tro de fortsatt er billigere uten at jeg har sammenliknet. Jeg ville tro at FPU er for like konkuransevillkår, men tydeligvis ikke:P I prinsippet synes jeg det er riktig, men jeg ser ikke helt åssen det skal bli håndhevet.

Men hvorfor skal amazon bry seg i det hele tatt? Det er vel bare å ikke registrere seg på moms-siden, ser ikke helt hvilke konsekvenser dette skulle få, eller hvordan det skulle bli håndhevet.

 

 

Nei, ser for meg at det ikke er vansklig å komme seg rundt, og mange/fleste som ikke vill bry seg. Men ville tro at større butikker som Amazone faktisk ville?

Lenke til kommentar

Spol frem 1 år, regjeringen ser at inntektene fra nedlastbart innhold fra utlandet ikke manifisterer seg og vips så går de til tiltak mot butikkene som åpenbart har norske kunder men som ikke momser for seg. Når det heller ikke funger så kriminaliserer de nordmenn som handler i e-butikker som ikke momser for seg.

 

Bare vent..

Endret av MrLee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

United Kingdom

Income Tax: 50%

VAT: 17.5% TOTAL: 67.5%

 

France

Income Tax: 40%

VAT: 19.6% TOTAL: 59.6%

 

Greece

Income Tax: 40%

VAT: 25% TOTAL: 65%

 

Spain

Income Tax: 45%

VAT: 16% TOTAL: 61%

 

Portugal

Income Tax: 42%

VAT: 20% TOTAL: 62%

 

Sweden

Income Tax: 55%

VAT: 25% TOTAL: 80%

 

Norway

Income Tax: 54.3%

VAT: 25% TOTAL: 79.3%

 

Netherlands

Income Tax: 52%

VAT: 19% TOTAL: 71%

 

Denmark

Income Tax: 58%

VAT: 25% TOTAL: 83%

 

Finland

Income Tax: 53%

VAT: 22% TOTAL: 75%

Hvor kommer disse tallene fra, og hvordan kan de henge sammen. Du kan jo ikke akkurat plusse sammen prosenter

 

 

hvis jeg først betaler 50% i skatt, og så betaler 25% av de resterende i mva. så blir det 62,5% av inntektene mine som går til statskassa. Og hvem er det som betaler over 50% i skatt i dette landet? Selv betaler jeg rundt 36%.

Endret av bOMS
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...