Gå til innhold

– Komplett vil ikke klare seg


Anbefalte innlegg

Foretrekker Komplett foran Elkjøp ihvertfall ... Noe Komplett burde satse på er skikkelig service for oppgraderere uten kjempekunnskap osv, selge mer tjenester kanskje ? Også er Komplett knallbra på logistikken tror jeg .. Levering osv.. Også liker jeg disse DemoPcene til røverpris som dukker opp av og til :-) Kunne også fått inn en LinuxPC og AROS pc på pcbyggeren :-) AROSpc er kanskje litt tidlig da .. men en LINUXpc som også kunne kjøre AROS hadde vært kult. Sjekk Vesalias ARESone.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett er alltid min 'go-to'-butikk. Har kun positive erfaringer med dem, spesielt med tanke på returordninger.

 

De har kanskje et bittelitt høyere prisnivå enn bl.a Dustin, men etter det jeg har hørt fra enkelte om Dustin har jeg ingen problemer med å betale et par kroner mer for å handle fra Komplett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

for all min tid fremover vil jeg gå på komplett, ikke for at de er de billigste men fordi de gir meg akkurat det jeg vil ha. Noe sånnt kan ikke elkjøp, Lefdal, Expert eller noen andre lignende herr og fru olsen kjeder gi meg. vet ikke om det er mulig men om det blir enda lavere brukergrensesnitt på komplett (med betaling og levering) så vil elkjøp være danket ut men så lenge man vil at almenn ( herr og fru olsen ) som kunde er det rett og slett "over disken" som gjelder.

Lenke til kommentar

Tror mange har har et litt trangt syn på saken. Elkjøp-skjefen sier jo ikke at han tror Komplett.no går konkurs i 2015, men at de sannsynligvis ikke lenger anser Komplett som en konkurrent. Mye av grunnen til det er dere jo allerede inne på: Komplett er store på datakomponenter, mens elkjøp er store på hvitevarer, brunevarer og mobil. Altså litt forskjellige markeder.

 

Så må man huske på at datakomponenter og spisskometanse innen dette et et smalt nisjemarked sett i sammenheng med hele PC-markedet. Datakomponenter er mest aktuelt for stasjonære PCer, men hvor mange mødre, fedre, tanter, onkler og besteforeldre kjenner dere som har kjøpt seg en stasjonær PC i det siste? Hvor mange tror dere kommet til å oppgradere laptopen sin? Det er jo i ferdigløsningene det STORE markedet og pengene ligger!

 

Netthandelkundene er relativt ulojale, og velger ofte butikken med de laveste prisene. Det gjør at markedet er i nært perfekt konkurranse, sterkt drevet av priskonkurranse. Slikt driver marginene ned mot nullnivå (grunnleggende mikroøkonomi). Det er dette som er grunnen til at det er store fordeler i å være stor, hvor en har muligheter til å gjøre gode innkjøp. Ofte innebærer det å kjøpe opp hele produksjonen, for å selv kunne styre prisene.

 

Elkjøp er i dag 4-5 ganger større enn Komplett, og har vert i sterkere vekst. Elkjøp har også høyere lønnsomhet, noe som gjør at de er i en sterk posisjon til å presse et marked med allerede lave marginer (nettbutikkene). Mange små butikker vil i slike situasjoner bli tvunget ut av markeder. Realistisk sett er jeg redd Komplett vil tape kampen mot Elkjøp i markedene de har felles. På den måten vil Komplett stå igjen med hovedfokus på datakomponenter - og dermed ikke lenger være i direkte konkurranse med Elkjøp (silk Elkjøpskjefen sier) Bare se allerede hvordan mange nettbutikker eksempelvis har svekket TV sortimentet. Inntoget av store kjeder (f.eks Media Mart som kommer, og Amazone som skal utvide i verden) kan gi presset på markedet som tvinger ut de små.

Endret av chrlod
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Komplett og Elkjøp er to heeelt forskjellige butikker.

 

Der Elkjøp selger vaskemaskiner bruker heller Komplett tiden sin på å føre pc deler.

 

Ja de er begge innenfor elektronikk men på hver sin side av den.

 

Ja, og det er litt av essensen. Men de har også mange markeder felles, eksempelvis TV, ferdige laptoper og mobiltelefoner (uten abb). Disse fellesmarkedene er nok elektronikkjedene som Elkjøp større på enn nettbutikkene. Jeg tror (i likhet med Elkjøp-skjefen) at når Elkjøp, Expert og Media Mart og med tiden Amazone (som har et relativt likt marked) kjører opp konkurransen på nevnte markeder, så vil de små aktørene bli presset ut. De har rett og slett ikke råd til å gjøre store nok innkjøp til å være konkurransedyktige. Komplett er riktignok ikke små, men er de store nok på nevnte områder til å ta opp fighten?

Dermed sitter de i hovedsak igjen med datakomponenter, og er ikke lenger i konkurranse med elektronikkjedene. På den andre siden vil små nettbutikker gå konkurs, noe som styrker Komplett på datakomponenter. Dermed tror jeg det bil en større oppdeling av markedet.

Bottom line tror jeg altså Komplett vil tape kampen mot Elkjøp i felles markedene, mens de blir styrket på datakomponenter.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Netthandelkundene er relativt ulojale, og velger ofte butikken med de laveste prisene. Det gjør at markedet er i nært perfekt konkurranse, sterkt drevet av priskonkurranse. Slikt driver marginene ned mot nullnivå (grunnleggende mikroøkonomi). Det er dette som er grunnen til at det er store fordeler i å være stor, hvor en har muligheter til å gjøre gode innkjøp. Ofte innebærer det å kjøpe opp hele produksjonen, for å selv kunne styre prisene.

Relativt ulojale? Hvor i alle dager har du det fra? Er du klar over at Komplett.no har bedre kundelojalitet enn Elkjøp?

 

http://www.kundebarometer.com/index.php?content=nkbres2011&criteria=tilfredshet

 

Redigering:

Ja, og ut fra kundebarometeret så ser man at Komplett ligger i helt motsatt skala av Elkjøp i forhold til både kundetilfredshet og kundelojalitet. Man kan virkelig lure på om Ronny Blomseth tenker helt klart når han sier at «Jeg ser ikke noen åpenbar grunn til å handle hos Komplett eller MPX». Den åpenbare grunnen i forhold til Komplett må jo blant annet være hele 16 prosent poeng høyere kundetilfredshet sammenlignet med Elkjøp.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke at folk gidder å handle hos Elkjøp. De er blant annet dyrere, har dårligere utvalg og servicen er ofte ganske varierende. Anbefalingene er også ofte helt på jorde. Jeg ser på komplett som en mer seriøs aktør, og kvaliteten på de fleste varene er bedre enn på elkjøp. Elkjøp henger etter på markedet. Tv'ene er oldtidens, pc'ene overpriset og gamle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Netthandelkundene er relativt ulojale, og velger ofte butikken med de laveste prisene. Det gjør at markedet er i nært perfekt konkurranse, sterkt drevet av priskonkurranse. Slikt driver marginene ned mot nullnivå (grunnleggende mikroøkonomi). Det er dette som er grunnen til at det er store fordeler i å være stor, hvor en har muligheter til å gjøre gode innkjøp. Ofte innebærer det å kjøpe opp hele produksjonen, for å selv kunne styre prisene.

Relativt ulojale? Hvor i alle dager har du det fra? Er du klar over at Komplett.no har bedre kundelojalitet enn Elkjøp?

 

http://www.kundebaro...ria=tilfredshet

 

Redigering:

Ja, og ut fra kundebarometeret så ser man at Komplett ligger i helt motsatt skala av Elkjøp i forhold til både kundetilfredshet og kundelojalitet. Man kan virkelig lure på om Ronny Blomseth tenker helt klart når han sier at «Jeg ser ikke noen åpenbar grunn til å handle hos Komplett eller MPX». Den åpenbare grunnen i forhold til Komplett må jo blant annet være hele 16 prosent poeng høyere kundetilfredshet sammenlignet med Elkjøp.

 

Kundebarometeret viser at Komplett.no kundene er fornøyde, ikke at de er lojale. Det er utrolig enkelt å sjekke nettbutikkers priser opp mot hverandre, og det skal somregel ikke rare prisdifferansen til før man klikker kjøp en annen plass. Bare sjekk ut prisdiskusjonene her på forumet, og folks handlevogner for selvbygg. Der ser du at mange velger flere nettbutikker å handle fra pga pris. Elektronikkbransjens kunder ER ekstremt ulojale.

 

En fysisk butikk har lettere for å oppnå lojalitet hos kunder. Hvor mange som handler i nettbutikkene tror du er i dialog med butikken? Det er nok en svært stor del som bare trykker kjøp. I de fysiske butikkene er man stort sett alltid i kontakt med personer. Dessuten har man dette med fysisk beliggenhet i forhold til folks hjem. Disse tingene gjør det svært mye enklere å få et kundeforhold (på godt og vondt selvfølgelig).

 

En annen interessant ting å merke seg er at på tross av Komplett og Elkjøps rangering i kundebarometeret er Elkjøp betydelig større og har bedre vekst. Det viser bare hvor ulojale kundene er.

Lenke til kommentar

Det er ikke relevant hvorvidt Ronny Blomseth ser en grunn til å handle hos Komplett eller ei, det viktige er om kundene ser en grunn til det - noe de åpenbart gjør; Komplett hadde i fjor en omsetning på 3,8 mrd kr. Riktignok langt mindre enn Elkjøp, men fremdeles et svært betydelig marked. Kundene har nok også sine grunner for å handle der fremfor Elkjøp eller andre kjeder, det være seg priser, vareutvalg eller whatever.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Tror mange har har et litt trangt syn på saken. Elkjøp-skjefen sier jo ikke at han tror Komplett.no går konkurs i 2015

Han sier at han ikke tror at de "små nettaktørene" vil overleve, og nevner Komplett og MPX som eksempler.

 

Så må man huske på at datakomponenter og spisskometanse innen dette et et smalt nisjemarked sett i sammenheng med hele PC-markedet.

Jeg jobber for en liten kjede som konkurrerer mot Elkjøp og lignende butikker på et spesialfelt (ikke PC). Den siste tiden har vi sett en klar økning i kunder som i forbifarten nevner at de handler heller hos oss, enn hos Elkjøp, av flere grunner. I tillegg har vi et langt større utvalg av mer profesjonelle produkter, samt tilbehør og ekstrautstyr enn det Elkjøp har. Mange anser det derfor som verdt noen ekstra kroner å være med på å beholde oss. Ikke at vi er mye dyrere, men folk flest tror at Elkjøp er mye rimeligere.

 

Våre kunder er stort sett kunder som holder seg informert om hvordan bransjen fungerer og følger med i medias dekning av forbrukersaker, og føler at en spesialforretning i stor grad er et bedre sted enn Elkjøp å gjøre innkjøpene. Det blir flere og flere av disse kundene.

 

Så hvorfor øker Elkjøp? Fordi priskonkurransen presser ut de minste aktørene. Men det er ikke bare Elkjøp sin skyld/fortjeneste, og også Komplett og andre aktører øker på grunn av dette.

 

Media Markt og eventuelt Amazon kommer til å ta en stor del av kaka, men jeg tror Elkjøp og de andre lignende el-kjedene vil lide mest. Spesialforretningene, og de forhandlerne som vektlegger service og kunnskap, vil fortsatt ha en stor, trofast kundemasse. Få av disse vil velge Media Markt, da det ikke er annet enn "just another Elkjøp".

 

Netthandelkundene er relativt ulojale, og velger ofte butikken med de laveste prisene.

Ja, prisen er nok det viktigste, spesielt for mange nettkunder. Men også her ser det ut til at flere og flere blir lojale mot den forhandleren der de får god service nettopp fordi flere og flere blir bevisst service. Kundebarometeret viser en klar tendens til at de billigste el-sjappene (som Elkjøp og Lefdal) har langt dårligere lojalitet enn de mer spesialiserte forhandlerne.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke at folk gidder å handle hos Elkjøp. De er blant annet dyrere, har dårligere utvalg og servicen er ofte ganske varierende. Anbefalingene er også ofte helt på jorde. Jeg ser på komplett som en mer seriøs aktør, og kvaliteten på de fleste varene er bedre enn på elkjøp. Elkjøp henger etter på markedet. Tv'ene er oldtidens, pc'ene overpriset og gamle.

 

Elkjøps service skal jeg ikke kommentere, for den er varierende.

Elkjøps utvalg er råttent på datakomponenter, men på produktene de fokuserer på (hvitevarer, brunevarer, tele, ferdig PC) har de da et ganske bra utvalg (stort sett ALT på markedet). Kvaliteten på varene ser jeg ikke hvordan kan variere mellom butikkene, det er da stort sett de samme produsentene. Elkjøp har derimot ofte tryggene leverandører i ryggen pga. mindre gråimport!

 

Jeg har nettopp handlet meg TV, og da var Elkjøp best på pris og levering på modellen jeg ville ha. I butikken hadde de vitterlig ikke mange gamle modeller. Men det er jo klart at om en butikk har gamle varer på lager må de jo få lov å selge ut disse, selv om det har kommet noe nytt. Tenk hvordan prisene hadde blitt om disse måtte kaseres! Ta en tur på komplett.no og kilkk TV. ALLE modellene du da får opp på førstesiden er utgåtte varer (uten at det er noe galt i det). Komplett.no har forøvrig mange nye modeller også, og er en av de få nettbutikkene som i særlig grad fortsatt driver med TV.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Jepp, når jeg kjøper hvitevarer (som sagt er det unormalt ofte, jeg flytter en del :|) gjør jeg alltid leksene mine ang pris og kvalitet, og Elkjøp kommer som regel godt ut. De siste gangene har jeg foretrukket Siba fordi jeg får SUPERBRA service der. Jeg har faktisk blitt overrasket positivt hver gang.

 

For noen måneder siden sluttet HDMI-inngangen på min Samsung 32" å fungere, og jeg leverte den inn til Siba. Uken etter fikk jeg en mail hvor de sa at siden verkstedet ikke rakk å fikse den før det var gått 31 dager, måtte de gi meg en ny TV, og passet det med en 42" av nyere årgang som de hadde på lager?

Ja, det passet som faen :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

men på produktene de fokuserer på (hvitevarer, brunevarer, tele, ferdig PC) har de da et ganske bra utvalg (stort sett ALT på markedet).

Dette er feil. Elkjøp har utvalgte produkter fra ulike leverandører og ofte avtaler/priser på disse enkelt produktene som ofte tilgodeser Elkjøp selv.

 

Jeg handler hvitevarer direkte fra produsent (der hvor dette er mulig) og oppnår dermed å velge blant langt større (og ferskere) vareutvalg.

Lenke til kommentar

Tror mange har har et litt trangt syn på saken. Elkjøp-skjefen sier jo ikke at han tror Komplett.no går konkurs i 2015

Han sier at han ikke tror at de "små nettaktørene" vil overleve, og nevner Komplett og MPX som eksempler.

 

 

 

Så må man huske på at datakomponenter og spisskometanse innen dette et et smalt nisjemarked sett i sammenheng med hele PC-markedet.

Jeg jobber for en liten kjede som konkurrerer mot Elkjøp og lignende butikker på et spesialfelt (ikke PC). Den siste tiden har vi sett en klar økning i kunder som i forbifarten nevner at de handler heller hos oss, enn hos Elkjøp, av flere grunner. I tillegg har vi et langt større utvalg av mer profesjonelle produkter, samt tilbehør og ekstrautstyr enn det Elkjøp har. Mange anser det derfor som verdt noen ekstra kroner å være med på å beholde oss. Ikke at vi er mye dyrere, men folk flest tror at Elkjøp er mye rimeligere.

 

Våre kunder er stort sett kunder som holder seg informert om hvordan bransjen fungerer og følger med i medias dekning av forbrukersaker, og føler at en spesialforretning i stor grad er et bedre sted enn Elkjøp å gjøre innkjøpene. Det blir flere og flere av disse kundene.

 

Så hvorfor øker Elkjøp? Fordi priskonkurransen presser ut de minste aktørene. Men det er ikke bare Elkjøp sin skyld/fortjeneste, og også Komplett og andre aktører øker på grunn av dette.

 

Media Markt og eventuelt Amazon kommer til å ta en stor del av kaka, men jeg tror Elkjøp og de andre lignende el-kjedene vil lide mest. Spesialforretningene, og de forhandlerne som vektlegger service og kunnskap, vil fortsatt ha en stor, trofast kundemasse. Få av disse vil velge Media Markt, da det ikke er annet enn "just another Elkjøp".

 

Netthandelkundene er relativt ulojale, og velger ofte butikken med de laveste prisene.

Ja, prisen er nok det viktigste, spesielt for mange nettkunder. Men også her ser det ut til at flere og flere blir lojale mot den forhandleren der de får god service nettopp fordi flere og flere blir bevisst service. Kundebarometeret viser en klar tendens til at de billigste el-sjappene (som Elkjøp og Lefdal) har langt dårligere lojalitet enn de mer spesialiserte forhandlerne.

 

 

Gå til DinSide (kilden) og les saken! Der sier de:

"Blomseth tror de små nettaktørene vil slite og at bildet vil se helt annerledes ut i 2015.

– I dag er Komplett 3. størst i Norge, i 2015 tror vi de vil ligge betydelig lengre nede på listen (anm: over komkurrenter). Dette er basert på erfaringer fra Tyskland, England og Sverige, sier Åshild Indresøvde i Elkjøp til DinSide."

 

Ser ikke helt hvordan den andre setningen du quotet passer inn med det du skriver under. Men, som jeg sa litt over er det MYE enklere for fysiske butikker å oppnå lojalitet - så lenge prisene ikke er helt ute i det blå selvfølgelig.

Jeg er ikke i det heletatt enig i et Elkjøp vil lide mest når Media Markt og Amazone kommer. Media Markt har allerede etablert butikker i Sverige, som er et ganske likt marked som i Norge. I Sverige har Media Markt tapt mye penger. Priskonkurransen har drevet ut små aktører, og Elgiganten har faktisk hatt enda bedre vekst etter at MM kom på markedet: "Informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp er også klar til kamp, og hevder de har vokst med 50 prosent i Sverige siden Media Markt kom inn i dette markedet." (ref. artikler på HW og DinSide).

Dessuten er Media Markt, Elkjøp og Expert en del større enn Komplett på markedene de har felles (brunevarer, tele og ferdig data). Så det spørs om Komplett er store nok til å ta opp kampen?

Kommentaren til den siste quoten er jeg heller ikke enig i. For nettbutikker vil de fleste ikke oppleve særlig service (på godt og vont), siden man stort sett bare trykker kjøp og får varen. Det er altså vanskeligere å få dialog med kunden. Kundebarometeret viser desverre ingenting om lojalitet. Om man kan trekke noen konklusjon fra det må det være at kundene er ulojale. Elkjøp og Lefdals respektive nettbutikker har dobblet omsetningen hvert år fra oppstart (ref. DinSide), så om kundene ikke er førnøyde her, men stadig handler mer - ja da betyr jo tilfredse kunder langt fra lojalitet! (Merk at jeg her KUN snakker om nettbutikker)

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...