Gå til innhold

Acer fornyer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tydelig at begge disse er lansert som prispressere. OS-ene er de aller dårligste MS har å tilby og det vil nok redusere brukeropplevelsen unødvendig. Oppgradering til en bedre Windows-utgave eller annet OS vil nok heve opplevelsen betraktelig.

 

Merk også at minnet er begrenset til 2 GB på grunn av OSet. Med andre OS vil trolig begge maskinene takle en minnemodul a 4 GB.

 

Etter dagens standard er 160-200 GB harddisk lite til å være minibærbar. Det er kanskje snakk om 2,5" disker med 1 plate og 7mm høyde? Håper det er standard 9,5mm. Det står ikke noe om maskinen har mini-PCIe port som støtter f.eks Intel 310 SSD.

 

AMD C50 er en av de to svakeste APUene de har. Men grafikken er nok likevel bedre enn GMA 3150. Selv om de koster på 522-maskina litt høyere skjermoppløsning (1280x720) så blir nok begge maskinene kraftige prispressere.

 

Apropos prispressere så vil jeg tippe at disse spesifikasjonene fører prislappen nedover mot ca 2000 kr her i landet, på begge maskinene.

Lenke til kommentar

Apropos prispressere så vil jeg tippe at disse spesifikasjonene fører prislappen nedover mot ca 2000 kr her i landet, på begge maskinene.

Jeg håper du har rett, for Aspire One 522 hadde vært høyaktuell til denne prisen. Dessverre peker rykter mot en relativt stiv prislapp:

 

Update: Our German counterparts at netbooknews.de have spotted an online store listing for a black 522 in Thailand' date=' priced at 12,829 baht [b']($425)[/b] and the following specs – Windows 7 Starter, 2GB DDR3 RAM, 500GB HDD, HD webcam, 802.11b/g/n WiFi, Bluetooth+EDR, 10/100 LAN and said specs – an AMD C-Series C-50 processor (1GHz), ATI Radeon HD 6250 graphics, 1280 x 720 10.1″ display and a 6-cell battery.

 

http://www.netbooknews.com/16340/amd-fusion-powered-acer-aspire-one-522-leaked/

 

Med unntak av HDD, som man sikkert kan få mange versjoner av, stemmer specs veldig bra. En pris rundt 3400 kr (8*425) blir sannsynligvis litt for dyrt for meg.

 

Ville også vært en fordel om man slapp betale for Win7 Starter.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Ikke så verst pris til å være komplett. Regner med andre kan levere den ennå litt nærmere de 2000 kronene jeg anslo.

 

Det er ca et år siden jeg betalte 2300 kr for min Acer Aspire One med Atom N280, 1 GB ram, 10,1" skjerm med 1280x720, Win XP Home SP3 32bit, Blåtann, Wifi, 160 GB harddisk og 6-cellers batteri som yter ca 6 timer.

 

522 ser jeg på som omtrent like dårlig. Win7 Starter er et latterlig begrenset OS. Maks 2 GB på denne også. CPU-delen av APUen er nok tregere, grafikkdelen bedre (både ytelse og tilkobling), batteritida lik, skjermen lik. Hovedforskjellen er at denne er lansert et år senere og koster en hundrelapp mer til tross for at den ikke fremstår som bedre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt gammelt tråd som jeg kom over ved googling. har sett litt på denne, og den ser spennede ut. kjører fit 4 gig ram ved annet OS, instalasjon av SSD er overkommelig. ca 1600 i 3DM 2006, kjører greit 1080P. har bra oppløsning. og fin pris. 2400 hos mpx.no

 

eneste er at den ikke er så rå på batteritid som asus sine atom maskiner. så lurer på å kjøpe en slik.

 

Men hvordan er Fusion når det kommer til SSD? får man brukt potensialet? Har hatt 2 netbooks, hvor av 1000H hadde liten glede av SSD, en 1015PED var helt "rå" med SSD

 

Spesifikasjoner for Aspire One 522

 

Windows 7 Starter

Størrelse: 258,5 x 185 x 25,7 mm

Vekt: 1,30 kg

AMD C-50 prosessor, AMD A50M Fusion Controller Hub

Opptil 2 GB DDR3-minne

10,1-tommer skjerm HD 1280 x 720 LED-baklys

AMD Radeon HD 6250 grafikk med 256 MB minne

HDMI med HDCP-støtte

2,5-tommer harddisk 160/250 GB

Multi-in-1 kortleser

Innebygd webkamera og mikrofon

Støtter Bluetooth 3.0, WWAN, LAN

6 timer batterilevetid (6-cellers Li-ion batteri)

3x USB 2.0 porter

VGA-port

HDMI med HDCP-støtte

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Nåhar jeg hatt en slik 522 en stund og jeg elsker den!!! Måtte få i noe mer RAM da siden 1Gb er latterlig lite å kjøre win7 på, nå har jeg en 4gb brikke installert. Får bare brukt 2gb i starter, men jeg vil se hvordan det går før jeg gjør noe mer med den.

 

Batterilevetiden må være absolutt minimum, for jeg hadde fremdeles endel igjen på batteriet etter 8 timers av og på bruk. Og du kan spille spill som counter strike source, jeg fikk 41 fps med anbefalte instillinger i native oppløsning.

 

La deg heller ikke lure av den lave klokkehastigheten på prosessoren, den føles ganske rask allikevel. Jeg har ikke testa i noen andre benchmarks, men det faktum at man faktisk kan spille skikkelige spill på en sånn liten sak er veldig kult.

 

Viftestøy nevnte noen, jeg hører kun vifta i veldig stille omgivelser, og den ser ikke ut til å forandre hastighet noe serlig under last. Maskinen blir heller ikke varm, den kan ikke kalles mer enn lunken.

 

Den skal visstnok kunne spille av FullHD filmer via HDMI utgangen, men dette har jeg ikke testet ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...