Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?


Anbefalte innlegg

Som en del av dere vet, så er jeg en utstyrs-bigamist (vel egentlig polygamist). Jeg har noe Canon utstyr (APS-C), noe Olympus (4/3), og noe Panasonic (µ-4/3). Det blir mye å holde styr på og overlapping.

 

Så planen i år er å få konsolidert dette ned i to system.

 

For å gjøre prosessen lettere, så har jeg skaffet meg noe statistikk fra bildesamlingen min fra 2005 til og med 2010.

 

Litt statistikk:

 

Totalt antall bilder tatt i perioden: ~ 60000

Bilder 2005-2007: ~ 18000

Bilder 2008: ~ 12000

Bilder 2009: ~ 15000

Bilder 2010: ~ 15000

 

Bilder tatt med Canon APS-C: ~ 35500

Bilder tatt med 4/3: ~ 16500

Bilder tatt med µ-4/3: ~ 6500

(Bilder tatt med Nikon APS-C: 633 wink.gif )

 

Jeg har hatt 4/3 i ca 2 år, og det står for ca 50% av bildene tatt i 20009/2010. µ-4/3 har jeg hatt i 9 måneder og det står for ca. 43% av bildene tatt i 2010.

 

Ser vi på bilder i forhold til objektiv, så har vi denne oversikten (ca-tall):

 

Vidvinkel-zoom: 3250

Normal-zoom: 17000

Tele-zoom: 8600

 

vid fast 5600

normal fast 7400

halvlang fast 6500

 

Hva tar jeg bilder av?

 

Her mangler jeg statistikk, men dette er de tingene jeg stort sett tar bilder av:

  • Ferieturer
  • Akams månedsfester
  • Akams fototreff
  • Andre fototurer
  • Festlige anlednnger
  • Konserter (dårlig belyste sådanne)
  • Makro

(Fra mest til minst)

 

Kom til saken!

 

Så det jeg håper dere kan hjelpe meg å stille de rette spørsmålene og finne svarene som gjør at jeg kan komme til en konklusjon.

 

Alternativene er egentlig:

 

Canon + µ-4/3

Olympus + µ-4/3

Kun µ-4/3 (i såfall to hus)

 

Av optikk trenger jeg:

 

En god allround-zoom

En god medium tele-zoom

En grei vidvinkel-zoom

Tre (relativt) lyssterke fastobjektiver vid/normal/kort tele (f/2 eller bedre)

En makro

 

edit: 2 år og en måned senere er jeg fortsatt ikke i mål: status per. 07.02.13

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt kall er ei at spørge, jeg svarer kun... :roll:

 

Jeg har en misstanke om at vinterens og vårens objektivlanseringer vil gjøre det lett for deg å gå for to µFT-kameraer, f.eks GH2 + GF1 som du alt har.

 

Se, det var jo lett! :yes:

 

edit: objektiv-

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Mitt kall er ei at spørge, jeg svarer kun... :roll:

Jeg ba jo om det :p

 

Jeg har en misstanke om at vinterens og vårens objektivlanseringer vil gjøre det lett for deg å gå for to µFT-kameraer, f.eks GH2 + GF1 som du alt har.

Det hadde vært det enkleste. Men det blir nok også det dyreste.

 

Et ideelt rent µ-4/3 system hadde vært:

 

Panasonic GF1

Panasonic GH2

 

Olympus m.ZD 9-18mm

Lumix G 14-140mm?

Lumix G 45-200mm?

 

Lumix G 14mm f/2.5

Lumix G 20mm f/1.7

Leica Macro Elmarit 45mm f/2.8

Noe rundt 70mm?

 

Hvis Olympus kommer med en erstatter av E-P2, så er den muligens mer interessant enn en GH2 - time will show.

 

Det er to objektiver jeg virkelig savner - og som gjør at jeg ikke er helt solgt på denne ideen. 1) En skikkelig sylskarp normal-zoom (som Olympus 14-54mm og Canon EF-S18-85mm) og en god telezoom (som Sigma 50-150mm f/2.8 og Olympus 50-200mm)

Lenke til kommentar

Når det gjelder en µ-4/3 + 4/3 kombinasjon, så avhenger den også av om Olympus kommer med en E-30 erstatter.

 

I såfall kan jeg erstatte E-620 huset med en slik, og kjøpe en 50-200mm etterhvert. Da er det bare å selge kanonen med tilbehør og tynne litt i Olympus rekkene.

Lenke til kommentar

Det er to objektiver jeg virkelig savner - og som gjør at jeg ikke er helt solgt på denne ideen. 1) En skikkelig sylskarp normal-zoom (som Olympus 14-54mm og Canon EF-S18-85mm) og en god telezoom (som Sigma 50-150mm f/2.8 og Olympus 50-200mm)

Mulig Pana snart har en løsning for betenkelighet # 1)? ;)

 

Tror ikke utvalg i objektiver vil være begrensning særlig lenge for µ4/3. Dersom jeg kom fra APS DSLR, ville betenkelighetene heller vært knyttet til sensorutvikling og AF-utvikling (som for så vidt konvergerer, jfr PDAF integrert på sensor) - med unntak av GHx er vel alle µ4/3-kameraene basert på samme den samme sensoren, med litt justeringer på overflate og forskjellige prosesseringsvalg. Nå er det snart på tide at noe nytt skjer, spør du meg :hrm: (det har kanskje sammenheng med at min selvpålagte 2-års periode med forbud mot µ4/3-kamerakjøp tar slutt i juli :D).

Lenke til kommentar

Denne ser spennende ut. Men neppe billig ;)

 

Tror ikke utvalg i objektiver vil være begrensning særlig lenge for µ4/3.

Du har nok rett der. Nå er det er godt utvalg i konsument segmentet, og jeg ser ikke noe som mangler der. Det er de litt mer påkostede objektivene som mangler; og det er naturlig at det er de som står for tur.

 

Kan vel regne med noe mer spennende fra Olympus snart også?

 

Dersom jeg kom fra APS DSLR, ville betenkelighetene heller vært knyttet til sensorutvikling og AF-utvikling (som for så vidt konvergerer, jfr PDAF integrert på sensor) - med unntak av GHx er vel alle µ4/3-kameraene basert på samme den samme sensoren, med litt justeringer på overflate og forskjellige prosesseringsvalg. Nå er det snart på tide at noe nytt skjer, spør du meg :hrm: (det har kanskje sammenheng med at min selvpålagte 2-års periode med forbud mot µ4/3-kamerakjøp tar slutt i juli :D).

Jeg tro GH1 sensoren er basert på den originale 12MP designet. Men GH2 sensoren er ny. Har fått testet GH2 litt under vanskelige lysforhold, og ISO 1600 ytelsen er helt grei.

Lenke til kommentar

En meget interessant tråd dette, har vel lest mer om Panasonic GH2/GF2 enn strengt tatt bra for helsa, og ennå ikke klart å bestemme meg om jeg skal gå for noe av dette.

 

Hvis du kun ender opp med mFT, ville jeg gått for Panasonic. Det jeg har sett av bilder og ikke minst video tatt med Panasonic GH2 imponerer, og står ikke tilbake for mye av APS-C som er på markedet.

 

Med mindre man skal blåse opp bildene så ser jeg ikke noe poeng for hverken APS-C eller fullformat for å kunne få bra resultater. Med mindre video er noe du trenger så kan nok Olympus EP-2 arvtaker være noe å sjekke ut når den måtte dukke opp, på video tror jeg ikke Olympus vil matche Panasonic, litt som Nikon ligger ett skritt etter Canon, hvor Canon og Panasonic begge fra før er tungvektere innen både pro og amatør video opptaksutstyr.

Lenke til kommentar

En meget interessant tråd dette, har vel lest mer om Panasonic GH2/GF2 enn strengt tatt bra for helsa, og ennå ikke klart å bestemme meg om jeg skal gå for noe av dette.

Nei, dette er ikke lett. Og det må nok svelges et par kameler ...

 

Hvis du kun ender opp med mFT, ville jeg gått for Panasonic. Det jeg har sett av bilder og ikke minst video tatt med Panasonic GH2 imponerer, og står ikke tilbake for mye av APS-C som er på markedet.

Jeg kjenner ganske godt til bildekvaliteten til Olympus, og den står ikke tilbake for Pansonic sin. Pansonic sin styrke er AF.

 

Med mindre man skal blåse opp bildene så ser jeg ikke noe poeng for hverken APS-C eller fullformat for å kunne få bra resultater. Med mindre video er noe du trenger så kan nok Olympus EP-2 arvtaker være noe å sjekke ut når den måtte dukke opp, på video tror jeg ikke Olympus vil matche Panasonic, litt som Nikon ligger ett skritt etter Canon, hvor Canon og Panasonic begge fra før er tungvektere innen både pro og amatør video opptaksutstyr.

For meg er bildekvaliteten viktigst. Video bruker jeg til små snutter en sjelden gang. Jeg er enig med deg at det Canon og Panasonic (sammen med Sony) som kommer til å styre video-utviklingen.

Lenke til kommentar

Ellers - hvordan innvirker bildestabilisering i behovet for fotografering på bluesbar? Ville bildestabilisering eller for den del en monopod kunne hjelpe?

Akkurat den delen er grei. Det er små lokaler, så brennvidden blir kort. Og selv bluesartister beveger seg, så jeg bør ha en lukkertid rundt 1/60s - 1/125s. På 30D så har jeg brukt 35mm, 50mm og 85mm. De to første mest.

 

Det er ISO ytelsen som er essensielt for slike konserter. ISO 1600 er som oftest litt for lite; mens ISO 3200 er greit. Men jeg har vært på konserter hvor selv folk med Caon 1DMKIV har vært på gråten. Tror selv en D3s ville fått litt å tygge på der.

Lenke til kommentar

..Men var det ikke deg som på et veldig nylig akam-treff påpekte spesifikt at selv om du hadde et lite glass akkurat nå, så foretrakk du egentlig store glass? :D

 

Vitterlig nevnte tomsi det,og bekreftet det her på forumet etterpå at han normalt bruker større glass :)

 

# mine innlegg #

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Gjett hva jeg hadde gjort! ;) Men selvsagt, folk har forskjellige behov, krav, bruksområder osv.

 

Er du besværet at stort fotoutstyr? Er GH2 bra nok for konsertfotograferingen din? Finnes det 4/3-objektiv som kan dekke behovet ditt der µ4/3 har (foreløpige) huller i objektiv-utvalget, ev lyssterk gammel optikk på manuell fokusering? Kan du selge det du har av annet utstyr og kjøpe det du trenger av µ4/3 uten å å gå særlig underskudd?

 

-Ikke helt objektiv, men hvem er vel egentlig det? :D

Lenke til kommentar

Gjett hva jeg hadde gjort! ;) Men selvsagt, folk har forskjellige behov, krav, bruksområder osv.

Have you drunk the cool-aid? La meg si det slik; du er en av inspirasjonskildene ;)

 

Er du besværet at stort fotoutstyr? Er GH2 bra nok for konsertfotograferingen din? Finnes det 4/3-objektiv som kan dekke behovet ditt der µ4/3 har (foreløpige) huller i objektiv-utvalget, ev lyssterk gammel optikk på manuell fokusering? Kan du selge det du har av annet utstyr og kjøpe det du trenger av µ4/3 uten å å gå særlig underskudd?

 

-Ikke helt objektiv, men hvem er vel egentlig det? :D

Størrelse er en ting; jeg synes ikke den økte vekten til FF og f/2.8 veier opp for gevinstene de gir. En annen ting er at det blir for uoversiktlig med tre systemer. To er håndterbare.

 

Det finnes optikk nok til å dekke konsert-behovet. Det kommer en µ-4/3 versjon av 25mm f/1.4 og Olympus har 50mm f/2.

 

Økonomisk sett er blir det nok hipp som happ - Canon 30D er moden for utskiftning, E-620 er ikke den ideelle partneren til 14-54mm (og bør derfor byttes ut), og GF1 har et par mangler som jeg ønsker i mitt hovedhus. Så nytt hus er mer eller mindre en del av pakka.

Lenke til kommentar

Gjett hva jeg hadde gjort! ;) Men selvsagt, folk har forskjellige behov, krav, bruksområder osv.

 

Er du besværet at stort fotoutstyr? Er GH2 bra nok for konsertfotograferingen din? Finnes det 4/3-objektiv som kan dekke behovet ditt der µ4/3 har (foreløpige) huller i objektiv-utvalget, ev lyssterk gammel optikk på manuell fokusering? Kan du selge det du har av annet utstyr og kjøpe det du trenger av µ4/3 uten å å gå særlig underskudd?

 

-Ikke helt objektiv, men hvem er vel egentlig det? :D

 

Steike du hadde mye flotte bilder på siden din, siden jeg har GH2 som wallpaper (sick) på ene PC n her må jeg bare spørre om hvilket objektiv bruker du mest med GH2 n ? Går seriøst å vurderer GH2 med 14-140mm kombinasjonen da går mot første forsøk på å lage noe musikk/video basert etterhvert.

Lenke til kommentar

Har du bruk for fancy dilldall som avansert blitsstyring ? Canon er vel den som er best av de alternativene du har nevn her, hvis ikke stemmer jeg fortsatt for mFT.

Olympus (ihvertfall i 4/3) er ikke noe dårligere enn Nikon/Canon der. Men jeg har egentlig ikke det store behovet i den avdelingen. Men et godt poeng.

 

Har forøvrig allerede blits til alle leire ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...