Gå til innhold

Med lys i fokus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SB-700 vil være den perfekt master-unit i Nikon CLS. Og de nye switcher på siden - kan det blir bedre?..

 

Switcher på siden gir tilgang til viktig funksjoner, som er selv på SB-900 behøver bruk av flere knapper/hjul.

 

Jeg mildt sagt imponert over hvor genialt brukergrensesnitte er på den nye blitsen. Og til den prisen?.. Helt utrolig!

 

Også gels har fått en oppgradering:

post-7631-1284549294,7739_thumb.jpg

post-7631-1284549299,6595_thumb.jpg

post-7631-1284549329,1418_thumb.jpg

post-7631-1284549334,257_thumb.jpg

 

Både solide deksel og gode gamle gels.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Prisen på 35mm f/1,4 virker hårreisende. Både i forhold til Nikons egne 35mm f/1,8 og 50mm f/1,4, men også konkurrenter som Sigma 30mm f/1,4, 50mm f/1,4 og Canon 50mm f/1,4. For bare prisforskjellen mellom f.eks Nikon 35mm f/1,8 og 35mm f/1,4 får man kjøpt både et brukt Nikon D700 og 50mm f/1,4. Det vil si omtrent samme normalvinkel, bedre lavtlysegenskaper på grunn av sensorstørrelse.

 

Det skal ekstremt bra byggekvalitet og optisk kvalitet til for å forsvare den ekstreme prisen. Konklusjonen min er at dette ikke er et normalobjektiv for crop-sensorer, men en mild vidvinkel for fullformat.

 

Det samme gjelder 200mm f/2. Prisen er mye høyere enn for f.eks Sigma 300mm f/2,8 + Nikon D700. Dermed er 200mm f/2,0 heller ikke ment for cropkameraer. Greit nok at Sigma 300mm f/2,8 ikke har super byggekvalitet eller optisk kvalitet, men det tas igjen av en oppgradering fra crop-kamera til Nikon D700.

 

Med andre ord er 200mm f/2,0 en mellomtele for fullformat.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det skal ekstremt bra byggekvalitet og optisk kvalitet til for å forsvare den ekstreme prisen. Konklusjonen min er at dette ikke er et normalobjektiv for crop-sensorer, men en mild vidvinkel for fullformat.

Øh, ja. Det er nettopp det den er.

 

Til sammenligning så ligger Canon EF 35mm f/1,4 L på ca. 12000 i butikkene nå, og jeg vil gjette at Nikkoren havner rundt 13000 etter noe tid på markedet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Med andre ord er 200mm f/2,0 en mellomtele for fullformat.

Jepp - et ekstremt lyssterkt teleobjektiv med psyko lav dybdeskarphet - 100mm absolutt blenderåpning! Blir som Canons 200/2L IS, er jo en oppgradering av forgjengeren - et ekstremt objektiv for spesielt interesserte.

 

Et av de ultimate objektivene for sportsfotografer - lav dybdeskarphet og masse lys til innendørs sportsfotografering.

 

Edit: På fullformat blir dette et objektiv som kan skyte utsnitt og dybdeskarphet du i dag ikke får på crop - et tilsvarende cropobjektiv ville vært 135 f/1.35 - litt vanskelig (men ikke umulig) å lage.. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor alt dette maset om pris kommer fra.

 

Folk aksepterer at et fotografi skal kunne koste mange hundre tusen, men et objektiv som kan ha tatt bilde skulle koste en fraksjon av en månedslønn er uhørt?

 

Leica 35mm Summilux koster det dobbelte av Nikkor'en som er nevnt her, så det bør sette ting i perspektiv.

 

Om man hevder det er sammenligningsgrunnlag mellom 35mm f1.8 AF-S DX og 35mm f1.4 AF-S, så er man uansett ikke i målgruppen, og burde kunne slappe av med det.

Lenke til kommentar
...som også ligger rundt 50k i pris.

 

Jeg vil for øvrig påstå det er litt søkt å sammenligne AF-S 35mm f/1,4 med Sigma 30 og Nikons egen AF-S DX 35 f/1,8. For det første er de to sistnevnte objektiver med redusert bildesirkel i forhold til førstnevnte, og når det gjelder nikkorene så kommer i tillegg forskjellen mellom f/1,8 og f/1,4, som har veldig mye å si for prisen.

Lenke til kommentar

Jeg vil for øvrig påstå det er litt søkt å sammenligne AF-S 35mm f/1,4 med Sigma 30 og Nikons egen AF-S DX 35 f/1,8. For det første er de to sistnevnte objektiver med redusert bildesirkel i forhold til førstnevnte, og når det gjelder nikkorene så kommer i tillegg forskjellen mellom f/1,8 og f/1,4, som har veldig mye å si for prisen.

Helt enig - Canons egen 35/1.4 koster 12490 - hvorfor i all verden sammenligne med Canons 50/1.4 til under tre tusen??

 

Ja - det er to dyre objektiver beregnet på fullformat, og ikke billige objektiver med mindre bildesirkel beregnet på crop. Og overraskelsen er?

Lenke til kommentar

Nikon 35mm F1.4 ligger godt under Leica og Zeiss :thumbup:

 

Personlig synes jeg at prisen på objektiver er ikke så vesentlig - det er enn investering. Ved kjøp av original optikk får man som regel uten problem tilbake 80-90% av prisen man ga for objektivet.

 

Selv har jeg kjøpt halvparten av mine objektiver brukt - og da er nedskrivning på 1 år redusert til 5-10%.

 

50 år gamle Nikon-F bidrar sterkt til å opprettholde verdien. Bare se på AF-D 28mm 1.4 - forsatt høyest attraktiv på tross av 24mm 1.4.

 

Jeg har regnet opp og ned på proff "2.8" line-up:

14-24mm, 24-70mm, 70-200mm, 105 Makro, 50mm 1.4, 16mm Fish-eye

 

Om du går for Nikon,Canon eller Sony - vil samlet pris være så å si den samme. +/- 5-10%

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor alt dette maset om pris kommer fra.

 

Folk aksepterer at et fotografi skal kunne koste mange hundre tusen, men et objektiv som kan ha tatt bilde skulle koste en fraksjon av en månedslønn er uhørt?

 

Leica 35mm Summilux koster det dobbelte av Nikkor'en som er nevnt her, så det bør sette ting i perspektiv.

 

Om man hevder det er sammenligningsgrunnlag mellom 35mm f1.8 AF-S DX og 35mm f1.4 AF-S, så er man uansett ikke i målgruppen, og burde kunne slappe av med det.

 

hvis du mener at både 35mm'n og 200mm'n koster bare en fraksjon av månedslønna, vil jeg gjerne ha den lønna. det er vel snakk om bill gates' lønn da?:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...