Gå til innhold

AMDs nett-PC-prosessor i 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er AMD's Fusion sammenliknbar med Intel's Westmere?

 

Får man Westmere-arkitekturen til framtidens Intel netbook-serie?

Nei,

 

Fremtidens netbook-prosessor fra Intel kommer høyst sannsynlig til å basere seg på neste generasjon Atom kodenavn "Cedar Trail". Hva "Cedar Trail" kommer til å by på av funksjonalitet vet jeg ikke, men det er denne arkitekturen AMD må konkurrere mot i 2011.

Lenke til kommentar

AMD har hele tiden sagt at grafikkløsningen skal være meget konkurransedyktig med Intels tilsvarende grafikkløsninger så det er ingen nyhet at den skal bli bedre enn Intels. I tillegg vil nok Radeon HD-grafikken være både mer energieffektiv (ytelse/watt) og ha bedre driverstøtte for en rekke oppgaver.

 

Det sies at totalt energiforbruk ikke vil være noe høyere enn Intels løsninger,

AMD har bare sagt at energiforbruket på enkelte modeller skal bli under 1 Watt. Siden prosessorer ofte designes for et ca 10x område av effekt så får Bobcat-serien trolig et effektforbruk på mellom 0,5 og 1 Watt på de mest energigjerrige modellene og 10 ganger så mye (5-10 Watt) på de raskeste modellene.

 

Foreløpig holdes detaljene tett inntil brystet, men vi regner med prosessorene under kodenavn Bobcat er det som vil gjelde for AMD-baserte nett-PC-er.

Dere trenger ikke "regne med". Dette er bekreftet av AMD i flere presentasjoner. Blant annet den som Anandtech omtaler her.

 

Dessverre er det et helt år frem til annonseringen og mye kan derfor skje hos Intel innen den tid. Vi holder spesielt utkikk etter Westmere-prosessorene med integrert grafikkbrikke.

Dere trenger ikke holde utkikk etter disse. De har vært i butikkene i flere måneder og det er massevis av tilgjengelig info. Westmere blir aldri noen konkurrent til Bobcat som dere omtaler her. Westmere-prosessorene med integrert GPU får fra 18 til 87 Watt TDP og siktes dermed inn mot helt andre markeder enn Bobcat. Hvis du skal sammenligne med så er Atom-serien det mest naturlige. Versjonene med GPU har i dag fra 5,5 til 13 Watt TDP og er dermed over Bobcats område i effektforbruk i hvert fall. Selv om Bobcat får lavere effektforbruk enn dette så tror jeg Bobcat vil yte bedre enn tilsvarende Atom. Intel skal vel krympe disse til 32nm i 2011 så det kan jo hende de havner i samme område av effektforbruk på omtrent samme tidspunkt. Men Atom skal ikke få noen større arkitekturmessige endringer før i 2013 så AMD kan fort bli ledende i dette segmentet.

 

Atom henger igjen på 45 nm helt til 2011 og bare har fått minimale endringer siden 2008. Det er jeg sikker på skyldes manglende konkurranse. Det er nok også grunnen til at Intel har fått vanvittig høye priser for prosessorene sammenlignet med produksjonskostnader (die area og yield).

Lenke til kommentar
Raptor' date='11. mars 2010 - 10:13' timestamp='1268298824' post='15349355']Fremtidens netbook-prosessor fra Intel kommer høyst sannsynlig til å basere seg på neste generasjon Atom kodenavn "Cedar Trail". Hva "Cedar Trail" kommer til å by på av funksjonalitet vet jeg ikke, men det er denne arkitekturen AMD må konkurrere mot i 2011.

I følge denne siden skal nyhetene være blant annet 33% større minnebåndbredde enn D410/D510, doblet grafikkytelse, Dx10.1 støtte, støtte for HMDI, DisplayPort, Bluray-avspilling med mer.

Lenke til kommentar

@Simen1:

 

Slike forklaringer liker vi!!! Tragisk at hw.no sine journalister av og til viser slik kunnskapsløshet - og at artiklene således blir meningsløse og fulle av faktafeil.

 

Likte særlig godt kommentaren om Westmere. I henhold til Intel sine presentasjoner er Westmere samlenavnet på alle CPU-er basert på Nehalem mikroarkitektur og 32 nm produksjonsteknologi. Så den nye 6 kjerne-CPU-en er en Westmere CPU, samme gjelder planlagte 8 kjerners Xeon osv. Så Gulftown, Clarkdale og Arrandale er Westmere CPU-er, de to siste familiene har iGFX. (kilde)

Lenke til kommentar

Trolleinnlegg fjernet.

 

Jeg fant en interessant artikkel om AMD "Llano" som kommer rundt juletider i år. Den blir en slags Phenom II oppgradert med lavere TDP, høyere klokkefrekvenser og integrert Radeon 5000-basert GPU (Dx11). Den skal komme i utgaver for bærbare og stasjonære PC-er i tradisjonelle TDP-klasser fra rundt 15 til 125 Watt. Den får kraftig forbedret strømstyring og sannsynligvis også turbo mode. Prisklassen antar jeg blir 500-1500 kr.

Lenke til kommentar

Xbit labs angir at den første trolig vil komme med Athlon X4 og 6 SIMD med 80 Stream hver, tilsammen 480.

 

Men i og med at AMD i LIano vil lage CPU-er fra strømsvak bærbar til 125 watt desktop CPU (APU), og kommer til å bruke eksisterende grafikkmodul vil det nok være mulig med GPU-del med fra 40 til 400/480 stream prosessorer.

Lenke til kommentar

Theo:

 

AMDs nåværende (fra oktober 2009) konkurrent til Intel CULV er AMD "Congo" (enkeltkjerne) og "Yucon" (dobbeltkjerne) med 15-18 Watt TDP og 1,6 GHz klokkehastighet. Noen eksempler er MSI Wind 12 U230, Asus Eee 1201AH og Acer Ferrari One.

 

I inneværende halvår (altså innen 3,5 måned) kommer AMD med ytterligere konkurranse mot CULV.

 

post-3851-1268556041,7828_thumb.jpg

 

post-3851-1268556056,9906_thumb.jpg

 

Hvis man ikke ser seg blind på Intel CULV -produktene så er det fullt mulig å finne gode AMD-baserte bærbare i samme klasse. Det er altså ingen grunn til å bli oppgitt. ;)

 

Hvis du går ned en klasse fra CULV til Atom og lurer på når AMDs 28nm Bobcat kommer for å gi Atom "juling" så er er det trolig i løpet av 1. halvår 2011, altså ca 1 år til, ikke 2.

 

post-3851-1268556441,3648_thumb.jpg

 

post-3851-1268556450,1202_thumb.jpg

 

AMD provided very little detail here other than it delivers 90% of today’s mainstream performance in less than half of the silicon area. If AMD views mainstream as an Athlon II X2, then Bobcat would deliver 90% of that performance in a die area of less than 60mm^2.

TDP blir trolig fra under 1W på de svakeste modellene og opp mot 10 Watt på de kraftigste.

Lenke til kommentar

Ja, det er trist at det er et år til, men ikke i nærheten så trist som hvis det hadde vært 2 år.

 

En liten digresjon: Jeg falt forresten for fristelsen til å kjøpe Atom nå nylig. Med forrige helgetilbud fra komplett kom endelig prisen langt nok ned og kvaliteten høyt nok til at jeg gadd å kjøpe en. Men det er flere ting jeg ikke er fornøyd med så den blir nok solgt og erstattet så snart Bobcat kommer på banen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...