Gå til innhold

AMDs Bulldozer må vente


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD ser ut til å trenge et skikkelig redesign for å hamle opp med Intel og dette er altså noe som vil skje med Bulldozer-familien.

Vel, AMD er jo konkurransedyktig mot 90% av Intels prosessorer nå. Folk og media fokuserer etter min mening for mye på hvem som leder på vanvittig prisede toppmodeller.

Lenke til kommentar
AMD ser ut til å trenge et skikkelig redesign for å hamle opp med Intel og dette er altså noe som vil skje med Bulldozer-familien.

Vel, AMD er jo konkurransedyktig mot 90% av Intels prosessorer nå. Folk og media fokuserer etter min mening for mye på hvem som leder på vanvittig prisede toppmodeller.

Men det er med dagens Core 2 baserte prosessorer.

Iløpet av sommeren kommer Core i5 prosessorene som blir mainstream, og mot slutten av året kommer 32nm mainstream prosessorer fra Intel basert på Westmere arkitekturen.

 

Hvis AMD ikke kommer med 32nm og ny arkitektur før i 2011 så er ikke det bra for kunkuransen... :(

Lenke til kommentar

Nå er vel Phenom og Core 2 omtrent likeverdige konkurrenter i forhold til pris. Skal man sammenligne c5i med noe så er det vel mest fornuftig å sammenligne med Phenom II.

 

Det er vel kun toppserien C7i som ikke møter særlig motstand fra AMD nå.

 

Enig i at AMD har bekymringsverdig dårlige kort på hånda de neste par årene hvis bulldozer utsettes så lenge. Det begrunner jeg mest i produksjonskostnad per brikke vs utsalgspris. AMD må ha ganske mye mindre margin enn Intel for tida og det lover ikke bra for selskapet finansielt sett.

Lenke til kommentar

Jeg håper AMD klarer å komme med noe nytt før bulldozer, hvis ikke vil de nok få noen problemer.

 

Jeg har litt håp for Phenom2 på AM3 da, de prosessorene vi har sett hittil har ikke vært de kraftigste som skal komme. Jeg håper vi får se et kikkelig FX flaggskip til sommeren.

 

Er det noen som vet om AMD har planer for Phenom 3?

Lenke til kommentar

Hvis vi kan forvente det samme ytelse hoppet Sledgehammer/Clawhammer ga bør intel virkelig være bekymret. Skal vi tro navnet, sparer ikke AMD på kruttet ihvertfall. Så er bare spørsmålet hvor fort de klarer å rulle prosessoren ut. Utrolig mye skjer i data verdenen på 2 år.

Lenke til kommentar
Jeg håper AMD klarer å komme med noe nytt før bulldozer, hvis ikke vil de nok få noen problemer.

 

Jeg har litt håp for Phenom2 på AM3 da, de prosessorene vi har sett hittil har ikke vært de kraftigste som skal komme. Jeg håper vi får se et kikkelig FX flaggskip til sommeren.

 

Er det noen som vet om AMD har planer for Phenom 3?

Hvis det som er publisert her er veikartet til AMD, så ser det mørkt ut for nye produkter frem til 2011. Hvis alt går på skinner er det jo lov på håpe at Bulldozer kommer julen 2010. Veikartet viser ingen Phenom 3.

 

High-end (Core i7) har ikke AMD en sjans på eventuelt før Bulldozer. Mot Core 2 konkurerer de på pris, men ikke ytelse klokke for klokke. Dessverre tror jeg det blir tøft for AMD i dette segmentet også når Core i5 kommer til sommeren. Enda mørkere tror jeg det blir mot slutten av året når Intel krymper value-prosessorene (Core i5) til 32nm.

 

I 2011 kommer Bulldozer til å få bryne seg på Intel sin helt nye arkitektur, som kommer siste halvdel av 2010, og har kodenavn "Sandy Bridge".

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre deg hvilken rolle det spiller om phenom2 ikke tar Core2 klokk for klokk?

Da kan man like gjerne si at Phenom2 er bedre fordi den er raskere enn Core2 pr mb cache. Det er like meningsløst.

 

Det som teller for forbrukere er ytelse pr. krone og effektforbruk

Helt riktig, men det eneste Intel trenger å gjøre er å senke prisen på de eksisterende Core 2 prosessorene. Ingenting tyder foreløpig på at AMD kommer med prosessorer som klokker mye høyere enn Core 2.

 

Yorkfiled 45nm har et areal på 107mm2, Deneb 45nm har et areal på 164 mm2. Dette gir Intel en klar fordel på pris.

 

Selvsagt, billige AMD prosessorer er bra for oss forbrukere, men ikke for AMD sin fortjeneste. At de kommer til å gå på en smell i server-markedet som de så langt har gjort det veldig bra på gjør ikke saken noe bedre.

 

Nei, AMD trenger en ny mikroarkitektur til å konkursene med Nehalem-baserte produkter. La oss bare håpe at de 2011 er fort nok. Ingen er tjent med å ha kun en aktør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...