Gå til innhold

Microsoft skylder på Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vansklig å peke ut noen enkeltsynder, på den ene siden har vi intel, med dårlig IGP, og gjerne fraværende driveroppdateringer til nevnte chips. På den andre siden har vi den ommleggingen av grafikkort-drivere fra MS, som ettersigende har skapt mye bry, pga drm-krav, krav om obfuskering o.l, som har ført til mye problemer tilknyttet disse driverene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vansklig å peke ut noen enkeltsynder, på den ene siden har vi intel, med dårlig IGP, og gjerne fraværende driveroppdateringer til nevnte chips. På den andre siden har vi den ommleggingen av grafikkort-drivere fra MS, som ettersigende har skapt mye bry, pga drm-krav, krav om obfuskering o.l, som har ført til mye problemer tilknyttet disse driverene.

 

AtW

microsoft har brukt samme driver model siden NT i 1996, så det var på tide å få en ny driver model i vista, windows 7 vil bruke samme modelen

 

i vista har man mye bedre støtte for skjermkort en i XP

Lenke til kommentar
"... og som ikke fikk dra nytte av alle de nye egenskapene i operativsystemet"

Er Aero en egenskap i Vista? Er ikke det bare en visuell greie? Man får vel gjort det samme i operativsystemet selv om Aero er slått av..?

 

Sutrete kunder. Hva kan de forvente når de kjøper den billigste maskinen på markedet?

 

Klart man skal forvente at maskinen skal kjøre Vista med Aero når det er et klistremerke på laptopen som sier at den skal gjøre det.

 

Tror de færreste forventer at de får en supermaskin til 5000 kr, men det som står at den skal klare, det skal den klare.

Lenke til kommentar
Vansklig å peke ut noen enkeltsynder, på den ene siden har vi intel, med dårlig IGP, og gjerne fraværende driveroppdateringer til nevnte chips. På den andre siden har vi den ommleggingen av grafikkort-drivere fra MS, som ettersigende har skapt mye bry, pga drm-krav, krav om obfuskering o.l, som har ført til mye problemer tilknyttet disse driverene.

 

AtW

microsoft har brukt samme driver model siden NT i 1996, så det var på tide å få en ny driver model i vista, windows 7 vil bruke samme modelen

 

i vista har man mye bedre støtte for skjermkort en i XP

 

At en ny drivermodel var på tide betyr ikke at den nye modellen var god. Du kan gjerne påpeke om noe er feil i disse påstandene som har kommet, jeg kjenner ikke detaljene så godt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at kunder kan føle seg lurt når de kjøper en maskin som selgeren forsikrer de om er kapabel til å kjøre vista også kommer de hjem og oppdager at en av de mest hypede og markedsførte tingene ved Vista, Aero, ikke fungerer.

 

Men, nå er det vel ikke dette saken handler om. Saken handler vel mer om intern krangel om hvem som lovte hva på hvilke tidspunkter og brutte lovnader. En intern skittentøyvask som har lekket ut til offentligheten. Sånn sett tar jeg det som underholdning. Tydelig at noen føler seg tråkket på tærne siden noen tydeligvis har lekket dette til offentligheten. Vet ikke helt hvem jeg skal heie på her, men jeg stiller meg gjerne opp for å se på kranglingen.

Lenke til kommentar
Når de store gutta fikser og mikser for å gjøre hverandre bly, taper alltid forbrukere. Dette begynner å bli like råttent som stor-politikk.
Hadde aldri trodd de bevingede ord kom fra deg, jeg er mot normalt helt enig med deg. Trist at vi sitter her og dytter penger inn i to store monopolister i USA. Hva foreslår du vi gjør for å dreie dagens situasjon i positiv retning (dvs. mer konkurranse og flere aktører).
Lenke til kommentar
Dette begynner å bli like råttent som stor-politikk.

 

Historieløst. Etter tiår med anti-trust saker, samt opprullinger av korrupsjon i både det ene og det andre segmentet innenfor software og hardware, så vil jeg si at det er minst like råttent som mange episoder innenfor politikken. Stor-kapitalen har gjennom tidene hatt enorm innvirkning på politikken, spesielt i USA, se bare på all lobbyvirksomheten, som til tider har gått langt over streken.

 

"Vista Capable" er en vits. Det hadde holdt med en type sertifisering, og den burde inkludert støtte for Aero og minst 1GB RAM, helst 2GB. Har bare såvidt vært borte i Vista selv, og det var på en HP stasjonær med 1GB RAM og pre-installed Windows Vista, den var helt ulidelig treg helt fra starten, i hvertfall når man er vant til raskere operativsystemer.

Endret av ZharK
Lenke til kommentar
Klart man skal forvente at maskinen skal kjøre Vista med Aero når det er et klistremerke på laptopen som sier at den skal gjøre det.

 

Tror de færreste forventer at de får en supermaskin til 5000 kr, men det som står at den skal klare, det skal den klare.

Ja det sutres muligens for mye, men jeg sitter faktisk akkurat nå på min gamle laptop og skriver her nå. Det er altså en maskin som er merket Vista Capable. Den kostet 7000 kroner, og ja jeg innrømmer at jeg hadde forventninger om at den skulle greie å kjøre selve operativsystemet greit nok. Dog var jeg vel når sant skal sies enda mer skuffet over tregheten, enn akkurat mangelen på Aero, og først nå etter "internt opprykk fra andre maskiner" med 7200rpm disk, og 2GB minne samt Sp1, kan den virkelig kalles kapabel til å kjøre Vista. Fortsatt uten Aero riktignok. :ermm:

 

Til selve nyheten her, er jeg ikke direkte sjokkert, men det er i grunn helt greit for meg at grumset kommer for dagen.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Dette går vel mer utover andre produsenter, enn forbrukere.

Tror forbrukere som tror slike klistremerker betyr at pc'n vil kjøre vista smertefritt ikke ville lagt merke til om de ikke fikk aero.

Vet du hva Aero er, da du går for å kjøpe ny pc, vet du nok om hardware til å skjønne hva du trenger.

 

Derimot syntes jeg dette er litt råttent spill ovenfor andre produsenter som har jobbet ræva av seg for å få ferdig driverene. Men igjen så er kanskje dette positivt for alle de forbrukerene som kjøpe pc med noe annet en et intel-kort, da disse faktisk var vista capable?

 

Jeg for min del har et ATI Mobility Radeon HD 3650-kort, men skrudde fortsatt av Aero samme dagen jeg kjøpte pc'n. Kan virkelig ikke si jeg savner noe.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg brukt Vista om jeg ikke kunne brukt Aero? :)

 

For meg er fordelen med Vista at jeg slipper tegneseriedesignet og at jeg kan fikse på bilder rett i utforskeren. Stort mer kommer jeg ikke på. Jo, litt bedre søking og jeg kan ha videobakgrunner. Primært design altså.

 

At gjennomsiktig startmeny skal kreve noe fancy drivere skjønner jeg heller ikke.

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Joda, kan selvfølgelig endre på XP-systemer med å laste ned diverse programmer (gjerne betalbart) og konfigurere lenge, men det er det nok få som klarer eller gidder.

 

Poenget mitt var bare at for f.eks. meg er det ikke store forskjeller jeg merker på XP og Vista annet enn et mye finere design i Vista, og den forskjellen hadde jeg ikke merket like mye om jeg ikke kunne kjøre Aero.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...