Gå til innhold

Duket for Vista SP2 beta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

exFAT er etter min mening en nyttig funksjon som burde kommet for mange år siden. Windows har jo lenge slitt med en grense på 2TB partisjoner for Raid-systemer.

 

Ellers så er jeg overrasket over de to første punktene: støtte for Blu-ray og Bluetooth 2.1. Dette har jo XP (og Vista?) støttet i lange tider. Jeg mistenker at det er bugs i støtten som er fikset, ikke at funksjonene legges til.

 

Windows søkemotor har jeg ikke bruk for. Hva wizarden for trådløse nettverk innebærer aner jeg ikke, men man skulle jo tro at det var mer opp til leverandørene av grensesnitt til trådløse aksesspunkt å gjøre det brukervennlig.

 

Vista SPx er i det hele tatt rimelig uinteressant. Windows 7 virker derimot lovende, det lille vi har hørt så langt. Håper det blir en verdig arvtager etter XP. En arvtager som tar konkurransen fra åpen kildekode seriøst og dermed gjør en hel rekke "politiske", lisensmessige, strukturmessige, sikkerhetsmessige og prismessige endringer. Office 2007 SP2 skal jo gå i en positiv retning, så det finnes håp. :)

Lenke til kommentar

Etter å ha unngått Vista siden release (installerte og avinstallerte samme dag ... hehe ... BSOD h*lvete) ga jeg Microsoft en ny sjanse i forrige uke. Vista Ultimate SP1. Slo av UAC og sidebar og gikk over på klassisk startmeny og kontrollpanel. Er faktisk *veldig* fornøyd så langt. Hastighet, stabilitet og funksjonalitet er på linje eller bedre enn XP + at det er masse ekstra godsaker i Vista. SP2 ser jeg frem til.

Lenke til kommentar
exFAT er etter min mening en nyttig funksjon som burde kommet for mange år siden. Windows har jo lenge slitt med en grense på 2TB partisjoner for Raid-systemer.

 

Ellers så er jeg overrasket over de to første punktene: støtte for Blu-ray og Bluetooth 2.1. Dette har jo XP (og Vista?) støttet i lange tider. Jeg mistenker at det er bugs i støtten som er fikset, ikke at funksjonene legges til.

 

Windows søkemotor har jeg ikke bruk for. Hva wizarden for trådløse nettverk innebærer aner jeg ikke, men man skulle jo tro at det var mer opp til leverandørene av grensesnitt til trådløse aksesspunkt å gjøre det brukervennlig.

 

NTFS støtter jo også partisjoner over 2TB, mulig jeg har misforstått exFAT, men jeg ser på det som et dårlig filsystem, hvis eneste "seling-point" er kompabilitet på samme måte som FAT32 er, bare det at exFAT ikke har noen prakstisk kompabilitet å snakke om, det er jo ikke noe særlig i bruk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kansje jeg går over til Vista på laptopen, har kjørt 2008 Standard X64 til nå. Kansje, kansje ikke. 2008 er mer stabilt, men til gjengjeld kan jeg strippa Vista en god del mer ned.

 

Nå kommer nok disse oppdateringene til Server 2008 også, hvert fall de som er verdt å ha

Jo, selvfølgelig. Men det er dessverre litt for masse styr å bruke Server 2008 på en skolePC. Litt for mye tweaking og sånt for å få alle programmene til å virke.

Lenke til kommentar
Kansje jeg går over til Vista på laptopen, har kjørt 2008 Standard X64 til nå. Kansje, kansje ikke. 2008 er mer stabilt, men til gjengjeld kan jeg strippa Vista en god del mer ned.

 

Nå kommer nok disse oppdateringene til Server 2008 også, hvert fall de som er verdt å ha

Jo, selvfølgelig. Men det er dessverre litt for masse styr å bruke Server 2008 på en skolePC. Litt for mye tweaking og sånt for å få alle programmene til å virke.

Som hvilke programmer da?

Alt fungerer helt fint hos meg, kjører windows web server 2008 :)

Lenke til kommentar
Kansje jeg går over til Vista på laptopen, har kjørt 2008 Standard X64 til nå. Kansje, kansje ikke. 2008 er mer stabilt, men til gjengjeld kan jeg strippa Vista en god del mer ned.

Det er masse plass å spare ved å fjerne språkpakker og tastaturoppsett. Noe du sikkert har funnet ut selv. I tillegg skru av Superfetch, Hibernate og Windows Search, slik at C:/-partisjonen ikke vokser pga. indeksering. Har også aldri helt forstått hva man skal med samplemedia som Microsoft har implementert i Vista. Alt fra videoklipp til musikkfiler. Alene så opptar disse filene opp til 200-300MB, så dette fjernes uten å nøle.

 

Skal gjøre en research angående Windows Media Center - se om Ultimate kjører uten dette og om det er avhengig eller ikke.

Lenke til kommentar
Ellers så er jeg overrasket over de to første punktene: støtte for Blu-ray og Bluetooth 2.1. Dette har jo XP (og Vista?) støttet i lange tider. Jeg mistenker at det er bugs i støtten som er fikset, ikke at funksjonene legges til.

Det er jo lov å håpe at det betyr "native" støtte for Blu-ray i Media Center / Media Player på lik linje med DVD støtte i de versjonene av Vista som har det.

Lenke til kommentar
Kansje jeg går over til Vista på laptopen, har kjørt 2008 Standard X64 til nå. Kansje, kansje ikke. 2008 er mer stabilt, men til gjengjeld kan jeg strippa Vista en god del mer ned.

 

Nå kommer nok disse oppdateringene til Server 2008 også, hvert fall de som er verdt å ha

Jo, selvfølgelig. Men det er dessverre litt for masse styr å bruke Server 2008 på en skolePC. Litt for mye tweaking og sånt for å få alle programmene til å virke.

 

Hvorfor installerte du Windows Server på en laptop som du bruker til SkolePC?

Lenke til kommentar

Hadde heller vært mer begledelig om Microsoft hadde kommet med en ny og/eller oppdatert diskdefragmentering. Uhyre treg og ingen GUI for å se hva som skjer under defragmenteringen. Så her har MS en lang vei å gå for å få brukerne ikke til å se etter andre tredjepartsalternativer.

Lenke til kommentar
Hadde heller vært mer begledelig om Microsoft hadde kommet med en ny og/eller oppdatert diskdefragmentering. Uhyre treg og ingen GUI for å se hva som skjer under defragmenteringen. Så her har MS en lang vei å gå for å få brukerne ikke til å se etter andre tredjepartsalternativer.

 

Jeg synes det er greit at de IKKE gjør dette, men lar konkurrenter få slippe til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...