Gå til innhold

Intervju: Mannen bak Linux i norske skoler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for nok en flott artikkel Robin, morsomt å høre om historien til Skolelinux. Benytter anledningen til å rette en stor takk til Anders Kringstad for en fantastisk innsats, uten din og de andre i prosjektet tror jeg ikke linux hadde vært der det er i dag.

Lenke til kommentar
Unnskyld jeg sier det men http://images.gfx.no/525/525214/Skolelinux_3.jpg må være den styggeste Desktoppen jeg har sett :/

Noen gang prøvd WinXP (med default theme)? :tease:

 

Screenshoten ser ut som default theme fra en eldre versjon av KDE. Skolelinux er jo basert på Debian, som er en av de mest konservative distroene. Men det er jo null stress å pynte litt på det :)

 

Men jo, utviklingen har gått litt framover - KDE 4.1 som jeg kjører på desktopen min er jo griselekkert. Men så er det jo noe med dette med å kjøre på tynnklienter da. Fancy desktopeffekter er liksom ikke så praktisk da.

Lenke til kommentar
1993 vs 2008

Men så er ikke skolelinux skrudd sammen for de som ønsker max eyecandy på flunka nye hjemme-PCer. Det er en ganske spesialisert distro tilpasset skolebruk, og særlig velegnet for tynnklienter og andre slitne datamaskiner (som det er mange av på norske skoler).

 

Skal du ha state of the art GUI i linux anno 2008 så smeller du inn KDE 4.1, som jeg skrev i forrige innlegg :)

Lenke til kommentar
Unnskyld jeg sier det men http://images.gfx.no/525/525214/Skolelinux_3.jpg må være den styggeste Desktoppen jeg har sett :/
Da har du ikke sett mye:

http://www.youtube.com/watch?v=tGvHNNOLnCk

Standard Amiga Desktop er vel heller ikke så mye å skryte av, og bakgrunnbildet er vel det eneste du kan skryte av på din, og det er vel neppe standard. Du har naturligvis et poeng uansett, men dette har som kjent blitt endret dramatisk med KDE4, ingen pynting er nødvendig lengre:

http://www.kde.org/announcements/4.1/scree...kwin-wobbly.png

Lenke til kommentar

Er det dette som er mannen vi kan takke for alle problemene som til slutt førte med seg fri fra en rekke tentamener på VGS Bedriftsøkonomi. :D

 

OS'et er sikkert greit nok i seg selv (ja om jeg ser bort fra ustabiliteten og det faktum at kun en liten håndfull minnepenner osv. funket), men når de skoleansvarlige på langt nær har noen kompetanse fra OS'et blir det litt ubrukelig.

 

(men det frister vel sikkert å spare kraftig inn på budsjettet)

Lenke til kommentar

Usaklig å diskutere utseende på skolelinux, da har man missforstått. Og å påstå at amiga sin workbench var pen pga enn fancy wallpaper er tullball.

 

Desktoppen på skolelinubildet virket meget praktisk og pen nok så det holder.

 

NB!

En del skoler satser helt feil dog, de lar 3. part stå for all kompetanse og gjør seg totalt avhengig av andre. Farlig utvikling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det dette som er mannen vi kan takke for alle problemene som til slutt førte med seg fri fra en rekke tentamener på VGS Bedriftsøkonomi. :D

 

OS'et er sikkert greit nok i seg selv (ja om jeg ser bort fra ustabiliteten og det faktum at kun en liten håndfull minnepenner osv. funket), men når de skoleansvarlige på langt nær har noen kompetanse fra OS'et blir det litt ubrukelig.

 

(men det frister vel sikkert å spare kraftig inn på budsjettet)

 

hmm, kanskje jeg har misforstått, men jeg har alltid oppfattet skolelinux som ment for barne/ungdoms-skoler, ikke videregående...

 

men ja, er nok fristende å spare en smule.

 

men underfundig det med minnepinne-problemet. var disse pinnene formatert med noe annet den FAT32 tro?

 

ustabilitet er også en smule vanskelig å diagnostisere. om vi snakker eldre maskiner så kan det gjerne være ram eller lignende som begynner å synge på siste verset (har en brenner her jeg lurer på å skifte ut pga underlige feilmeldinger. og har minst to hardisker som er eldre, så dem burde kanskje være pensjonert).

Lenke til kommentar
hmm, kanskje jeg har misforstått, men jeg har alltid oppfattet skolelinux som ment for barne/ungdoms-skoler, ikke videregående...

Jepp. Var litt "merkelig" trekk av skolen.

 

 

men underfundig det med minnepinne-problemet. var disse pinnene formatert med noe annet den FAT32 tro?

Tja, nå husker jeg ikke tilbake, men det skal ha vært fat32. (de færreste minnepinnene kom opp, og som stadard er vel de fleste Fat32?)

Men det er mulig mange var bare Fat. Funker ikke det?

 

ustabilitet er også en smule vanskelig å diagnostisere. om vi snakker eldre maskiner så kan det gjerne være ram eller lignende som begynner å synge på siste verset (har en brenner her jeg lurer på å skifte ut pga underlige feilmeldinger. og har minst to hardisker som er eldre, så dem burde kanskje være pensjonert).

Tja, de var nok ikke topp moderne for å si det mildt. De hadde vel Win 98 på flere av maskinene. (de som stod i biblioteket) Og det var vel minst en eller to som ikke fungerte (av 8-10) hver dag.

 

Men også på de mer nymotens Slet litt met svært høy treghet og feil. Uansett, jeg er ferdig med VGS nå, så det bryr meg ikke mye. Men må nok si at jeg ikke kan si jeg fikk noe veldig godt inntryk av skolelinux.

 

Tror nok jeg holder meg til Vista / ubuntu. :)

Lenke til kommentar
men underfundig det med minnepinne-problemet. var disse pinnene formatert med noe annet den FAT32 tro?

Tja, nå husker jeg ikke tilbake, men det skal ha vært fat32. (de færreste minnepinnene kom opp, og som stadard er vel de fleste Fat32?)

Men det er mulig mange var bare Fat. Funker ikke det?

 

fat/fat32 (32 står bare for at fat bruker 32 bits eller noe for addressering, fremfor 16 som var default når dos først kom ut, noe som øker lagerplassen som kan brukes uten å måtte øke cluster størrelsen, svjv) skulle funke ganske greit. kunne vært filsystemskade eller noe i den dur, men linux er gjerne mer tolerant der den windows (jeg har lest fat partisjoner som har fått hovedtabellen overskrevet for eksempel).

 

nei det jeg mistenker er at noen har formatert dem med ntfs eller noe, hjemme. ikke at jeg har formatert mange minnepinner i windows, så jeg vet ikke hva den foreslår som default.

 

men så kan det være morsomme ting som at det er en gammel distro versjon ute å går, eller noe annet. kommer an på hva en legger i "ikke funker". i linux må en muligens mounte ekternt media manuelt, alt etter som hvor ny distroen er og hvordan den er satt opp.

 

ustabilitet er også en smule vanskelig å diagnostisere. om vi snakker eldre maskiner så kan det gjerne være ram eller lignende som begynner å synge på siste verset (har en brenner her jeg lurer på å skifte ut pga underlige feilmeldinger. og har minst to hardisker som er eldre, så dem burde kanskje være pensjonert).

Tja, de var nok ikke topp moderne for å si det mildt. De hadde vel Win 98 på flere av maskinene. (de som stod i biblioteket) Og det var vel minst en eller to som ikke fungerte (av 8-10) hver dag.

 

Men også på de mer nymotens Slet litt met svært høy treghet og feil. Uansett, jeg er ferdig med VGS nå, så det bryr meg ikke mye. Men må nok si at jeg ikke kan si jeg fikk noe veldig godt inntryk av skolelinux.

 

Tror nok jeg holder meg til Vista / ubuntu. :)

 

hehe, så det er noen år siden? mye skjer på linux fronten på noen år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...