Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Et kredittkort som gir 1-2% på alt mulig er vel kanskje det lureste. Ser jeg finner igjen mange av de samme rabattene som kredittkortene gir, tilgjengelig for alle på nettet uansett. (rabattkoder).

 

Tenker da på disse med "rewardprogram/kickback" osv. på forskjellige butikker.

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kredittkort som gir 1-2% på alt mulig er vel kanskje det lureste. Ser jeg finner igjen mange av de samme rabattene som kredittkortene gir, tilgjengelig for alle på nettet uansett. (rabattkoder).

 

Tenker da på disse med "rewardprogram/kickback" osv. på forskjellige butikker.

Noen sier det ikke finnes noen sånne "alround" kort?

Lenke til kommentar

Some say.... hører hjemme på Top gear, og omhandler som regel the Stig. Andre sier at både Trumf VISA, Shell MasterCard og COOP MasterCard (og kanskje andre også) gir deg 1 % "rabatt/kickback" på alt du handler, med noen få unntak, i tillegg til litt mer på tilknyttede butikker.

Lenke til kommentar

Jeg er skikkelig rådvill. Vet ikke hva jeg skal velge. :S

 

Grubler på enten remember eller 365... Av en eller annen grunn har jeg fått det for meg at det er gode generelle kredittkort.

 

Det jeg kommer på å eventuelt bruke kredittkort til er bruk på netthandel (hvor som helst, egentlig - komplett, elkjøp, google, paypal) og reise (bestille fly/hotell/bil).

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Jeg er skikkelig rådvill. Vet ikke hva jeg skal velge. :S

 

Grubler på enten remember eller 365... Av en eller annen grunn har jeg fått det for meg at det er gode generelle kredittkort.

 

Det jeg kommer på å eventuelt bruke kredittkort til er bruk på netthandel (hvor som helst, egentlig - komplett, elkjøp, google, paypal) og reise (bestille fly/hotell/bil).

Jeg har begge to (riktig nok bare hatt 365 i noen dager, så kan ikke si så mye om det enda). Sistnevnte skaffet jeg hovedsaklig på grunn av rabatten på bensin, og at jeg har en esso-stasjon rett i nærheten. Med nåværende bensinforbruk sparer jeg 500 i året i forhold til trumf på shell, så da var det verdt det syns jeg.

 

Remember bruker jeg kun på Remember Reward, og det syns jeg er veldig bra. Nå nylig har jeg benyttet meg av 12% fast rabatt på hotell på Expedia.com + 10% ekstra i sommer. Ganske greit å kjøpe hotell for 5000 kr, få 500 i avslag på Expedia, og så kreditert nesten 600 kr etterpå. I fjor var jeg på en månedstur og betalte alt via siden på Hotels.com, hvor de har 10% rabatt. Nesten 3000 kreditert, i tillegg til hver 10. natt gratis blir i praksis nesten 20% rabatt. Så om du skal ut å reise og bruker disse nettsidene er det et bra valg.

 

Angående fly er det ikke allverden. 1.5% på Lufthansa og 60 kr på SAS. Ser Flexi Visa har 4% på valgfri kategori der fly er en av kategoriene. Men maks rabatt pr måned er 200 kr så om man bestiller for mer enn 5000 kr i måneden forsvinner resten.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Vet dere hvordan det er å koble opp kredittkortet til PayPal? Når regnes det som et varekjøp/regningsbetaling/overføring osv.?

For det er jo mulig å sende faktura, be om penger, sende/overføre penger, kjøpe varer osv.

 

Tenker bare sånn at jeg forholder meg til varekjøp, og ikke går inn på en katerogi som vil gi meg renter fra bruksdato. 

Lenke til kommentar

Vet dere hvordan det er å koble opp kredittkortet til PayPal? Når regnes det som et varekjøp/regningsbetaling/overføring osv.?

For det er jo mulig å sende faktura, be om penger, sende/overføre penger, kjøpe varer osv.

 

Tenker bare sånn at jeg forholder meg til varekjøp, og ikke går inn på en katerogi som vil gi meg renter fra bruksdato. 

 

Ingen problem å koble til Paypal. Alle transaksjoner med Paypal regnes som varekjøp på kredittkortet. 

Lenke til kommentar

 

Vet dere hvordan det er å koble opp kredittkortet til PayPal? Når regnes det som et varekjøp/regningsbetaling/overføring osv.?

For det er jo mulig å sende faktura, be om penger, sende/overføre penger, kjøpe varer osv.

 

Tenker bare sånn at jeg forholder meg til varekjøp, og ikke går inn på en katerogi som vil gi meg renter fra bruksdato. 

 

Ingen problem å koble til Paypal. Alle transaksjoner med Paypal regnes som varekjøp på kredittkortet. 

 

 

Sikker på dette? Blir ikke dette litt feil da, iforhold til at f.eks. du og en bekjent kan lage "fakturaer/lage transaksjoner" og sende fram og tilbake for å få bonus/cashpoints? Jeg trodde kun dette gjaldt kjøp hos nettbutikker? Eller hvis et firma lager en "faktura/ber om penger" e.l. for noe du kjøper hos dem? Det går vel kanskje også under varekjøp?

 

 

https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/paypal-fees

 

Slik jeg forstår det her, så betaler man ikke noen ekstra gebyrer for å utføre varekjøp? Bare for selgeren? 

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Ja, jeg er sikker. På mitt Cresco Car Premium står alle Paypal-transaskjoner oppført som varekjøp, enten det er handel i nettbutikk eller privat overføring av penger til utlandet. På det siste er det gebyr som sender må betale til Paypal, men ikke noe gebyr til Cresco. Regnes uansett som varekjøp for Cresco sin del. 

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å få kredittkort?

Ikke hvis du har ok lønn og ingen betalingsanmerkninger. Jeg fikk ikke første gang jeg søkte hos SB1, men så søkte jeg NAF Xtra og fikk med en gang. Søkte bare om 5.000 kr i kreditt hos SB1 og 10.000 hos NAF, så kanskje de er lite interessert i å gi småpenger i kreditt(?)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

"Retningslinjer for å fakturere kredittkort" fra Finanstilsynet  sier at:

  1. Føretaket bør alltid avslå ein søknad om kredittkort ved negativ kredittvurdering.
  2. Opplysningane i kontoutskrifta, sjå finansavtalelova § 48a, skal stå på fakturaen eller i eit vedlegg til fakturaen. Opplysningane skal bli gitt kvar månad, og opplysningane skal vere godt synlege.
  3. På alle fakturasystem skal beløpsfeltet til fakturaen enten ikkje vere utfylt, eller det skal vise det samla uteståande kredittbeløpet til kunden.
  4. Det skal gå fram av fakturaen at kunden sjølv kan velje eit anna og større beløp enn minimumsbeløpet.
  5. Kunden skal alltid få høve til å avtale fakturering av totalt uteståande kreditt, og å endre det valde fakturabeløpet i heile avtaleperioden.
  6. Avtalegiro bør berre bli nytta dersom kunden har avtalt fakturering av totalt uteståande kreditt.
  7. Alle fakturaer der kunden har uteståande kreditt, bør innehalde ein tabell som viser kostnadene ved ulike betalingsløysingar.

 

Noen som vet om punkt 5 betyr at man kan kreve å få totalt utestående beløp ferdig fylt inn i eFakturaen? 

Jeg forsøkte dette argumentet mot Norwegian, som avviste det med

"Dette er foreløpige retningslinjer fra Finanstilsynet og ikke krav som bankene er pålagt å følge.

Du har alltid mulighet til å endre det valgte fakturabeløpet før du betaler."

 

På 365-kortet har jeg hatt avtalegiro på hele beløpet lenge, og yA endret eFakturaen til å lyde på hele beløpet da jeg ba kundeservice om dette.

 

(Og yA fortsetter med mulighet for å velge 4 % på dagligvarer i august også. Dessuten har de BankAxept :) )

 

Lenke til kommentar

 

 

 Dessuten har de BankAxept :) )

 

 

Jeg har det ikke på mitt yA-kort som jeg vel fikk i fjor høst. Men så lenge dagligvarerabatten består så er ikke det noe stort problem

At du mangler BankAxept på ditt kredittkort fra yA er etter hvert velkjent.

 

Hvorfor spør du ikke kundeservice i stedet for å gjenta det her hele tiden?

 

yA-kortet er glimrende, ikke bare for oss som bruker det, men også for butikkene som mottar det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...