Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg ser ikke hva som skal være galt med det. 

Det vil være å bidra til fusk, og i høyeste grad være galt.

Men spørsmålet var om det var lov, og jeg tror ikke det er ulovlig å gjøre leksene for andre - for penger eller gratis.

 

 

Nå svarte jeg på om det var lov - mulig jeg formulerte meg utydelig, og skulle heller brukt 'ulovlig'. Jeg mente at jeg ikke ser hva som skal være ulovlig med å gjøre det, men at det eventuelt vil bidra til fusk eller at det er galt ifølge mange personer er en selvfølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så er det forfatteren av stoffet som eier opphavsretten og som har rett til en fortjeneste.

 

Dette er vel regulert av denne loven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2/KAPITTEL_1#§1

 

Hvis man selger noe som noen andre har opphavsrett til da er man en lovbryter.

 

Hvis kjøperen presenterer "leksearbeidet" som sitt eget, så er kjøperen også en lovbryter.

 

Dessuten så har kjøperen sannsynligvis også brutt skolens reglement med de konsekvenser det kan medføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper det er ganske uproblematisk å selge, men mer problematisk å kjøpe.

 

 

Som selger så gir du bare en kopi til noen i mot kompensasjon. Dette kan de uproblematisk bruke som referanse. I enkelte land er det helt vanlig å selge notater fra forelesning og eksamenskompendier til medstudenter. Og dette på universitetsnivå...

 

Som kjøper kommer problemet når det leveres inn. Om de leverer det inn som det er, blir det plagiat og regnes som juks. Om de skriver om, så er det i praksis bare en eksklusiv kilde. Ulempen er at de i praksis ikke har gjort oppgaven, så på eventuelle prøver og eksamen vil de naturlig nok gjøre det dårligere.

 

 

Du kan få problemer, men kan ganske enkelt lure deg unna med å si at du gav de en kopi av leksene som referanse. At de leverte det inn som sitt eget var ikke noe du var klar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man selger noe som noen andre har opphavsrett til da er man en lovbryter.

Det har ingenting med denne saken å gjøre; forutsetningen er naturligvis at selgeren er opphavsmannen.

 

Hvis kjøperen presenterer "leksearbeidet" som sitt eget, så er kjøperen også en lovbryter.

Nei, ikke hvis det er etter avtale med forfatteren.

Det er ikke uvanlig at en kjent person får hjelp av en profesjonell forfatter til å skrive selvbiografien sin. Ofte er navnet oppgitt ("fortalt til"), men slett ikke alltid.

Uansett: intet ulovlig med det, forfatteren har fått sin betaling og er fornøyd med det. Kanskje leseren får inntrykk av at hovedpersonen er flinkere til å skrive enn han i realiteten er, men jeg kan ikke se hvilken lov som er brutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis man selger noe som noen andre har opphavsrett til da er man en lovbryter.

Det har ingenting med denne saken å gjøre; forutsetningen er naturligvis at selgeren er opphavsmannen.

 

Hvis kjøperen presenterer "leksearbeidet" som sitt eget, så er kjøperen også en lovbryter.

Nei, ikke hvis det er etter avtale med forfatteren.

Det er ikke uvanlig at en kjent person får hjelp av en profesjonell forfatter til å skrive selvbiografien sin. Ofte er navnet oppgitt ("fortalt til"), men slett ikke alltid.

Uansett: intet ulovlig med det, forfatteren har fått sin betaling og er fornøyd med det. Kanskje leseren får inntrykk av at hovedpersonen er flinkere til å skrive enn han i realiteten er, men jeg kan ikke se hvilken lov som er brutt.

 

 

Jo, man kan selge det man har produsert selv og det man ellers har opphavsrettigheter til for eksempel ved avtale med forfatteren.

 

Man kan også kjøpe slikt materiell og bruke det på lovlig måte akkurat slik som man kan bruke en bok man kjøper i bokhandelen dvs ved kildeangivelse osv.

 

Men det er vel ikke akkurat slik det vanligvis skjer ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert er det lov. Men det er jo helt tullete om noen faktisk betaler penger for at andre skal gjøre leksene deres. Nei, skoleelever burde gjøre mer enn de får i lekser, iallefall i realfagene, sånn at de forstår stoffet og kan gå videre i pensum med kunnskapen i sitt eget hode. Unnasluntring fører bare til at man har hull i lærerekken. 

 

Et eksempel alle kan forstå: Om du ikke har lært å legge sammen, da kan du aldri lære å multiplisere. Og om du ikke kan trekke fra … da kan du aldri lære å dividere. Og sånn er det hele veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å være "den fyren":

 

Dette er idiotisk. Elevene er ubrukelige nok som det er idag, og du vil hjelpe dem å jukse seg frem med pengene fra foreldrene sine? Noe som igjen vil forbedre karakterene deres og gi dem skoleplasser de verken fortjener eller har kompetanse til? Og så fortsetter de med å kjøpe lekser og ender opp med en lærlingkontrakt de fortjener enda mindre og kanskje slår ut andre som faktisk har jobbet for karakterene sine? Og når de kommer i jobb så har de bare et godt eksempel på en dårlig ansatt uten teoretiske evner. Det er ihvertfall ikke fortjent.

 

 

Det er nok ikke ulovlig, så lenge du passer på hvor mye du tjener (skatt) og framgangsmåten. Men det er veldig skittent arbeid spør du meg. Ikke noe å være stolt over. Gjør heller samfunnet en tjeneste å tilby leksehjelp. Altså der du hjelper elevene å utvikle seg selv, istedenfor at du gjør jobben for dem... Mesteparten av læring er pugging uansett - det å presse kunnskapen inn i pappen (noe som krever egen innsats).

 

Og hvis du ikke passer i rollen som "hjelpelærer", så kutt det hele ut.

Endret av AdNauseam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Salget her er nok ikke ulovlig så lenge du selv har opphavsretten til det du selger og har en klar og tydelig avtale om hvilken bruksrett den andre har. (Er den uklar kan nok derimot lovligheten diskuteres, og etikkenspørsmålene som da dukker opp gidder jeg ikke engang gå inn på...)

 

Kjøper har derimot sannsynligvis et problem.

  • Presenterer han leksene direkte som sitt eget arbeid - noe han gjør om om han ikke sier annet og bare gjengir dem - begår han bedrageri og kan straffes for det.

  • Presenterer han leksene som en annens arbeid har han neppe oppnådd noe som helst mer enn ved å la være å kjøpe og spare de pengene. Ingen læring (lekser er ikke noe man gjør for læreren, men for sin egen læring, og gjør man ikke det er det barnehagen man bør søke plass i fra skoleåret etter!) og ingenting læreren belønner med noen poeng heller.

  • Bruker han leksene for å "bearbeide" dem til sitt eget har han fremdeles ikke oppnådd særlig mye læring, med mindre han bearbeider så grundig at han faktisk lærer stoffet. I siste tilfellet ser jeg ikke annet enn bortkastede penger og lettere vei til målet for kjøper, i første tilfellet har han knapt bearbeidet nok til å kunne kalle leksene "eget åndsverk" og så er vi tilbake til bedrageri om han presenterer som sitt eget

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for all råd! Tanken min var først og fremst å tjene en liten slant med at jeg kunne "hjelpe" kjøperen. Tror det hadde blitt umoralsk hvis jeg hadde gjort det, og er jo med på å redusere læringen til dem som kjøper. Så jeg legger nok vekk denne tanken

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...