Gå til innhold

XP fortsatt i skuddet


Anbefalte innlegg

Ang. nedgraderinger: Selv om det er en del som nedgraderer, er allikevel utviklingen tydelig. Bruken av Vista vokser, mens bruken XP avtar.

 

Målingstall basert på OS rapportert fra Browser.

 

http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=11

 

Er vel ikke akkurat så sjokkerende, enn så lenge XP i praksis ikke er å få kjøpt til de aller fleste maskiner, og nedgraderingen heller ikke er i praksis tilgjengegelig for hjemmebrukere. Man tvinges jo mer elelr mindre over til vista som hjemmebruker om man kjøper ny maskin.

 

AtW

 

Trenden vist inkluderer enda ikke statistikk fra perioden etter at XP ikke lenger var tilgjengelig. Dette betyr i teorien at kurvene vil bli brattere i tiden fremover.

 

Hva er da juli-tallene for 2008? De sluttet jo i juni. For å ikke snakke om at tilgjengeligheten for hjemmebrukere av xp-maskiner var dårlig lenge før dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner å få en lang lista over hvorfor Vista er mye mindre effektivt å jobbe med enn XP. Og mens vi er inne på det temaet.

 

Jeg bruker Vista 32 og 64bit på jobben og har 2 skjermer, det som irriterer meg er at nview ikke er tilgjengelig. Denne er meget viktig for effektiv jobbing over flere skjermer. Noen som aner hvor man får tak i nview til Vista 32 og 64?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg begynner å få en lang lista over hvorfor Vista er mye mindre effektivt å jobbe med enn XP. Og mens vi er inne på det temaet.

 

Jeg bruker Vista 32 og 64bit på jobben og har 2 skjermer, det som irriterer meg er at nview ikke er tilgjengelig. Denne er meget viktig for effektiv jobbing over flere skjermer. Noen som aner hvor man får tak i nview til Vista 32 og 64?

 

Kan du ikke lage en slik liste? Kjekt for oss som sitter og jobber med begge os så vi kan prøve ut og se hva som feiler mest.

Lenke til kommentar

Feiler mest? Jeg tenker på omstruktureringer av brukergrensesnittet samt andre elementer som gjør at du arbeider mindre effektivt. Med liste menes det ikke notater men ting man merker seg etter man har jobbet en stund med begge. Desverre har jeg ikke prioritert å notere det jeg merker meg.

 

Jeg jobber også på begge OS :) 3 maskiner med XP og 3 maskiner med Vista totalt sett hjemme og på jobb.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
De sluttet jo i juni.

 

Alle webshopene selger fortsatt XP SP3 i bøtter & spann. Nå kom den norske språkversjon forholdsvis sent ut, så mulig derfor det har blitt utvidet salgsperiode.

 

Men får du tak i det nå når du kjøper nye maskiner? Folk felst får jo OSet sitt i kraft av at det er preinstallert.

 

AtW

Lenke til kommentar
De sluttet jo i juni.

 

Alle webshopene selger fortsatt XP SP3 i bøtter & spann. Nå kom den norske språkversjon forholdsvis sent ut, så mulig derfor det har blitt utvidet salgsperiode.

 

Man får fortsatt selge det, får bare ikke kjøpt inn flere.

 

Nja, jeg har faktisk fulgt med litt på det, og har iallefall sett at flere nettbutikker har gått tomme, for dermed å etterpå få ny påfylling. Hos f.eks. Komplett er det nå fjerde gangen de har solgt ut lagerbeholdningen.

 

 

De sluttet jo i juni.

 

Alle webshopene selger fortsatt XP SP3 i bøtter & spann. Nå kom den norske språkversjon forholdsvis sent ut, så mulig derfor det har blitt utvidet salgsperiode.

 

Men får du tak i det nå når du kjøper nye maskiner? Folk felst får jo OSet sitt i kraft av at det er preinstallert.

 

AtW

 

Du har rett i at man ikke kan velge XP preinnstallert. Butikkene som bygger har vel sansynligsvis fått et "påbud" fra MS om å kun benytte Vista i pc-produksjon.

Lenke til kommentar
De sluttet jo i juni.

 

Alle webshopene selger fortsatt XP SP3 i bøtter & spann. Nå kom den norske språkversjon forholdsvis sent ut, så mulig derfor det har blitt utvidet salgsperiode.

 

Man får fortsatt selge det, får bare ikke kjøpt inn flere.

 

Nja, jeg har faktisk fulgt med litt på det, og har iallefall sett at flere nettbutikker har gått tomme, for dermed å etterpå få ny påfylling. Hos f.eks. Komplett er det nå fjerde gangen de har solgt ut lagerbeholdningen.

 

De kjøper fra sin leverandør som importerer for dem til norden, og de er ikke tomme.

Lenke til kommentar
De kjøper fra sin leverandør som importerer for dem til norden, og de er ikke tomme.

 

Kan godt hende det henger sammen slik ja.

 

Uansett så er det jo ingen "lover eller paragrafer" som er brudt, det med "siste salgsdato 30. juni" er jo en selvpålagt greie som MS står fritt til å forholde seg til.

 

Sjekka for morro skyld newegg.com, og den engelske versjon selges også fortsatt;

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16832116511

Lenke til kommentar

de får altså ikke lov å selge de maskinene de ønske med xp.

( i hvertfall det mange kunder ønsker ).

 

det burde vær et valg mellom xp og viste . la kunden velge .

 

slik jeg har forstått det så må du først kjøpe maskin med vista ( kjøpe vista for en lav pris samme med maskinen ) og så betale litt ekstra hvis du ønsker en nedgradering til xp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...