Gå til innhold

XP fortsatt i skuddet


Anbefalte innlegg

C:\Windows\System32\cmd.exe /k %windir%\System32\reg.exe ADD HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System /v EnableLUA /t REG_DWORD /d 0 /f

 

slik slår du av UAC

folk som syter over Vista kjøp dere en ny pce og hold kjeft vista funker ikke på den pcen du kjøpte på Rema 1000 for 2000kr for 5 år siden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedområdet der det nedgraderes (egentlig oppgraderes) er nok i bedriftsmarkedet.

 

Personlig ser jeg ennå ingen grunn til at jeg skal bytte ut Xp med Vista, annet enn at Xp kan bli vanskelig å få tak i i fremtiden. Et fancy nytt brukergrensesnitt er i hovedsak argumentet for å bruke Vista, Microsoft kunne gjerne kommet med flere forbedringer i de underliggende systemene. Hva f.eks med et nytt hdd format.

 

winfs skulle jo være den store grunnen til å bytte til vista ;)

 

Ser det er mye BS som går her da, folk må nok bare prøve Vista istedet for å ta

negative kommentarer fra andre for god fisk.

 

Ser endel comments her som bare er direkte feil også når det kommer til Vista.

 

Jeg er nå for en, veldig glad i vista og liker workflowen i det veldig godt,

aldri mere XP for min del. *hutre*

 

Det er forsket på det på bedrifts markedet, workflow'en er ikke like bra som xp, ikke bare pga gui slowdowns i office etc, men også pga litt vel mange distraheringer, som popups med informasjon/next knapper/fancy effekter etc. Det er ikke personelig mitt synspunkt når jeg snakker om dårligere workflow, det ER mindre effektivt og jobbe i.

 

folk som syter over Vista kjøp dere en ny pce og hold kjeft vista funker ikke på den pcen du kjøpte på Rema 1000 for 2000kr for 5 år siden

 

Min hoved utviklings pc er en quad 3.6ghz med 4gb minne, og jeg sitter og iriterer meg i vista, det ER treigere, det er delays på småting som absolutt ikke burde være der i ett moderne system.

Lenke til kommentar
Det kan jeg virkelig ikke skjønne, hvorfor folk nedgraderer.

For det første, så er bare designet i Vista, ti ganger penere enn XP.

 

Også er alt så mye enklere i Vista, og man kan spare et par klikk, og tid på å finne noe.

Ved enkle og greie "hurtig" veier.

 

Designet er litt pener, men ser likt ut når jeg skrur av alt ekstra dill uansett. At man kan spare "et par klikk" ved å bruke vista er faktisk motsatt av mine erfaringer. Føler jeg må rote innom 2-3 ekstra menyer hver gang jeg vil gjøre noe fornuftig

 

 

når man får fjernet de plagsomme User Account control går det greit.

 

Teach me! Teach me now!

Hold deg unna regedit og de andre greiene. Bruk metode 4 herfra.

 

 

C:\Windows\System32\cmd.exe /k %windir%\System32\reg.exe ADD HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System /v EnableLUA /t REG_DWORD /d 0 /f

 

slik slår du av UAC

folk som syter over Vista kjøp dere en ny pce og hold kjeft vista funker ikke på den pcen du kjøpte på Rema 1000 for 2000kr for 5 år siden

har prøvd både vista og win2008 på min "gamle" quadcore maskin i et par måneder og følte jeg mistet mye ytelse. mulig det har noe med at jeg bare har 6 gb ram, eller at jeg var gjerrig og kjøpte et 8800 kort.

 

vista funker forsåvidt ok på laptoppen de få gangene jeg ikke boter den opp i linux

 

 

edit: en quote for mye

Endret av MiniX
Lenke til kommentar

@Nightmeare:

 

Den tredjedelen som "nedgraderer" har tross alt akkurat kjøpt ny maskinvare. Hadde de ikke gjort det, hadde de ikke trengt å "nedgradere".

 

@ATWindsor:

 

Virkelig point on!

 

Faktisk er mange av oss som er mest kritiske, brukere som har brukt Vista såpass mange timer at vi har et godt grunnlag. Vi sitter også på maskinvare som er Vista kapabel i full monn.

 

Det er heller ikke mange av oss som mener Vista er dårlig, vi ser bare ikke noen umiddelbar gevinst i å oppgradere. Og når vi kanskje i tillegg er avhengig av periferienheter og programvare som faktisk ikke liker Vista på noen måte, og der kostnadene knyttet til oppgradering av disse koster langt mer enn det smaker (10 - 20 000 kr). Dette er faktisk hovedgrunnen til at bedrifter velger å hoppe over Vista.

 

Når det gjelder arbeidsflyt ser jeg faktisk ikke poenget. Det er tross alt gode applikasjoner som gir god arbeidsflyt og ikke nødvendigvis OS-et. Og håndterer man store mengder dokumenter, så er struktur og eventuelt bruk av et godt fungerende dokumenent-/arkivsystem viktigere enn at Vista er noe bedre å søke i. De som ser OS-et som saliggjørende når det gjelder arbeidsflyt, har ikke arbeidet med virkelig arbeidsflyt.

Lenke til kommentar
ingen som tenker på at det går an å skru av det fancy greiene i vista som gjør det treigere? har gjort det selv og merket en god forbedring i hastigheten. har brukt vista siden det kom ut og har ikke opplevd noen kræsj enda. meget fornøyd.

 

Desverre er er ikke det nok til å få Vista like kjapt som XP.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bruker XP fordi jeg har flere linsenser av dette operativsystemet.

Har Vista på min siste pc og er godt kjent med begge operativsystemene.

Denne brukerkontrollen ser ut til å lære seg hva som er vanlig å gjøre. Jeg synes den kommer sjeldnere og sjeldnere.

Vista er ikke så forferdelig som folk vil ha det til.

Det eneste jeg har lagt merke til er at når jeg vil legge ved vedlegg i Windows Mail, som skal hentes på andre pcer, da finner ikke jeg ut hvordan jeg skal søke direkte i nettverket etter disse filene.

Må kopiere de til skrivebordet først, og så legge til som vedlegg.

Her er Vista mye dårligere enn XP.

Lenke til kommentar
når man får fjernet de plagsomme User Account control går det greit.

 

Teach me! Teach me now!

 

Hvis du synes Nightmeare's metode blir for vanskelig gjør du slik:

Kontrollpanel->Brukerkontoer->Aktiver eller deaktiver brukerkontokontroll

 

Når det gjelder nedgradering av Vista til XP har jeg faktisk erfart å blitt påtvunget XP.

Bestilte en ny HP Workstation med Vista Business, men leverandøren hadde tatt seg den frihet å installere XP på den. Regner med jeg ikke er den eneste som har opplevd det.

Lenke til kommentar

Er selv storfornøyd med Vista, men jeg skjønner at enkelte vil nedgradere. Mange har kjøpt seg PCer som bare ikke er kraftig nok til å kjøre Vista ordentlig. Selv har jeg en bra CPU, bra GPU og 8 GB minne. For meg går Vista veldig bra. Det er verre for de som sitter med integrert Intel GPU, Celeron e.l CPU og 1-2 GB minne. Vista virker selv om man har det, men det går relativt tregt.

 

Å slå av User Account control er et must dog.

Lenke til kommentar

Har kjørt Vista Ultimate siden launch.

 

FYI - Dersom du skrur av UAC, er du like vidåpen for virus som du var i XP.

 

Dersom en website forsøker å snike inn et program, vil UAC gi deg mulighet til å oppdage det. Dersom du var så uheldig å klikke feil i XP, ville installasjonen allerede være igang uten at du fikk sjans til å stoppe den.

 

UAC bør stå på, og programmer som forårsaker UAC-issues bør forkastes eller oppgraderes. Programmer som følger dokumenterte spilleregler for Windows XP (ikke tukle under Program Files eller Windows, ikke tukle i HKLM registry) forårsaker ikke UAC problemer.

 

Vista stabilitetsproblemer er som oftest driver / bios relatert. Sørg for at du er oppdatert.

 

Om man får 120 eller 200 frames per sek under Vista er egentlig ganske uinteressant. Flatskjermen din oppdateres ikke oftere enn 60 ganger i sek.

 

Er Vista feilfri? Nei, Vista har mange irriterende problemer, men jeg har tilgode å møte noen som er så plagsomme at XP er eneste alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg jobber nesten full tid med ned/oppgradere Vista til fordel for XP. Hvorfor? Vel, i bedriftsmarkedet er det ikke mange grunner til å skifte ut XP. Vista gjør ikke arbeidet raskere (tvert i mot, som nevnt her), alle ansatte må bruke mye tid på å lære seg et nytt OS i stedenfor å produsere. Økt sikkerhet på klientnivå er vel ikke noe springende punkt, sikkerheten ivaretaes i stor grad lengere ute.

 

Derimot er det flere gode grunner til å beholde XP: Du trenger ikke kjøpe nytt hardware over hele fjøla, og du kan fortsette å bruke den "litt proprietære" softwaren din bedrift er avhengig av.

 

Det er vel bare følelsen av å "være on", og ikke "off", samt redselen for at det ikke blir lansert flere sikkerhetsoppdateringer til XP som gir enkelte bedriftseiere lyst til å skifte ut XP. Men det er ikke mange som tar seg råd akkurat nå. Folk får jo gjort jobben sin i XP, tross alt.

Endret av netphreak
Lenke til kommentar
FYI - Dersom du skrur av UAC, er du like vidåpen for virus som du var i XP.

 

Dersom en website forsøker å snike inn et program, vil UAC gi deg mulighet til å oppdage det. Dersom du var så uheldig å klikke feil i XP, ville installasjonen allerede være igang uten at du fikk sjans til å stoppe den.

 

UAC er fullstendig ubrukelig på de fleste systemer, f.eks å instalere noe, hva som helst trenger UAC access, standard måten å spre virus/trojaner på er å attache det til noe folk downloader, folk blir vant til at alt trenger system access.

 

 

Hører mye "jeg bruker vista, og det er ikke SÅ dårlig" komentarer, hvorfor bruker du/dere vista? Hva har det over f.eks xp64? For det er jo ikke akkurat raskere.. Syns det også blir latterlig med folk som kjøper det feteste nyeste innen hardware, og så kjører vista, hvis du skal tweake alt til maks, ikke kjør noe som gjør det treigere.

Lenke til kommentar
Det er vel bare følelsen av å "være on", og ikke "off", samt redselen for at det ikke blir lansert flere sikkerhetsoppdateringer til XP som gir enkelte bedriftseiere lyst til å skifte ut XP. Men det er ikke mange som tar seg råd akkurat nå. Folk får jo gjort jobben sin i XP, tross alt.

 

Den redselen har veldig lite grunnlag. Jeg forstår at folk kan tro at dersom de ikke "oppgraderer" til vista så vil de ikke være nymotens, men nå har jo tross alt MS offentligjort at de vil støtte XP med oppdateringer osv helt fram til 2014, altså 4 år etter den planlagte lanseringen til Windows 7.

 

Men ja, det er ganske lite vits at dere som liker vista kommer of sprer vistagandaen deres her, for de aller fleste vet sannheten, og sannheten er at Vista kan knapt kalles en oppgradering av XP. En må vel se at noe er galt når produsenten av operativsystemet velger å knuse sitt eget produkt ved å slippe et nytt og "bedre" produkt så tidlig etter originalen (Windows 7).

Endret av The_Sickness
Lenke til kommentar

Ref. UAC:

UAC er som et bilbelte. Det er litt pes å ta på og av, og det er jo egentlig "unødvendig" dersom du ikke krasjer... Selv foretrekker jeg bilbeltet på.

 

Jeg tror nok det er oss "yrkessjåfører" (les: nerder) som hele tiden herjer med et eller annet stykke nedlastet software som lettest lar seg irritere over UAC. Ved normal bruk vil UAC dukke opp svært sjelden.

 

Ref. performance:

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1390&page=3

 

Utdrag:

Seven out of ten of the games tested produced frame rate averages which were lower under Vista than XP SP2.

However, a closer look at the numbers shows that when Vista is slower than XP SP2, the actual frame rate differences are only in the single digits.

The only exception to the above is Doom 3, which shows a drop of 19 frames per second on Vista RTM and 15 frames per second on Vista SP1. This is the largest variation we saw during testing.

 

Jeg har ikke hatt problemer med spill under Vista (Vanguard SoH, UT-III, CoD4, AoC - for å nevne noen).

Lenke til kommentar
Ref. UAC:

UAC er som et bilbelte. Det er litt pes å ta på og av, og det er jo egentlig "unødvendig" dersom du ikke krasjer... Selv foretrekker jeg bilbeltet på.

 

Bilbelte-analogien er ikke så god i mine øyne, da man fint kan klaer seg uten å få virus o.l bare av å være "flink" i dataverdenen (dvs ihvertfall like godt som uten UAC), mens på veiene er man også avhjengig av at andre gjør som de skal.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...