Gå til innhold

OCZ oppgraderer SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir litt feil å reklamere for dem som RAID-disker hvis enten diskenes firmware eller hovedkortenes BIOS-er ikke støtter dem med ICHx.

 

Hadde egentlig bestilt 2x 64GB OCZ Core med tanke på å kjøre dem i RAID0 på ICH9, men har nå kansellert denne ordren. Vi får vente og se hva som skjer... Bedre å få noen disker som man vet 100% sikkert vil fungere. Gjør heller ikke noe om de er enda raskere enn Core (1) :)

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Blir litt feil å reklamere for dem som RAID-disker hvis enten diskenes firmware eller hovedkortenes BIOS-er ikke støtter dem med ICHx.

Nå er ikke ICHx alt som finnes heller. Jeg synes ikke det blir feil å reklamere med RAID0-støtte dersom bare en av mange produsenter har problemer med det på sine RAID-kontrollere.

 

Det blir like misvisende som å si at SSD yter dårlig bare fordi det kan yte dårlig i kombinasjon med Vista.

Lenke til kommentar
Blir litt feil å reklamere for dem som RAID-disker hvis enten diskenes firmware eller hovedkortenes BIOS-er ikke støtter dem med ICHx.

Nå er ikke ICHx alt som finnes heller. Jeg synes ikke det blir feil å reklamere med RAID0-støtte dersom bare en av mange produsenter har problemer med det på sine RAID-kontrollere.

 

Det blir like misvisende som å si at SSD yter dårlig bare fordi det kan yte dårlig i kombinasjon med Vista.

 

Er forsåvidt enig , men ..

Uansett så er det et relativt stort problem da majoriteten nå til dags benytter intel baserte hovedkort og således har ich9/ich10 kontrollere. Å ikke opplyse om dette i en eventuell markedsføring som raid-0 optimalisert blir litt galt. Det bør ikke være nødvendig å måtte tråkle seg igjennom haugevis med tråder i support forums for å få slik informasjon om svakheter i en gitt relativ ganske vanlig konfigurasjon.

Lenke til kommentar
Blir litt feil å reklamere for dem som RAID-disker hvis enten diskenes firmware eller hovedkortenes BIOS-er ikke støtter dem med ICHx.

Nå er ikke ICHx alt som finnes heller. Jeg synes ikke det blir feil å reklamere med RAID0-støtte dersom bare en av mange produsenter har problemer med det på sine RAID-kontrollere.

 

Det blir like misvisende som å si at SSD yter dårlig bare fordi det kan yte dårlig i kombinasjon med Vista.

 

Er forsåvidt enig , men ..

Uansett så er det et relativt stort problem da majoriteten nå til dags benytter intel baserte hovedkort og således har ich9/ich10 kontrollere. Å ikke opplyse om dette i en eventuell markedsføring som raid-0 optimalisert blir litt galt. Det bør ikke være nødvendig å måtte tråkle seg igjennom haugevis med tråder i support forums for å få slik informasjon om svakheter i en gitt relativ ganske vanlig konfigurasjon.

 

Ja, der er jeg helt enig, det er et problem genrelt med datakomponenter, alt for ofte må man undersøke forum fordi ting som burde passet sammen plutselig ikke gjør det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, enig med det dere sier, hvis det er et Intel-problem. Jeg syns at det burde vært opplyst om dette også fra produsenten siden ICH er det de aller fleste får levert på hovedkortene nå til dags. Syns de kunne ha laget en detaljert kompatibilitetsliste, med anbefalninger...

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
Blir litt feil å reklamere for dem som RAID-disker hvis enten diskenes firmware eller hovedkortenes BIOS-er ikke støtter dem med ICHx.

 

Hadde egentlig bestilt 2x 64GB OCZ Core med tanke på å kjøre dem i RAID0 på ICH9, men har nå kansellert denne ordren. Vi får vente og se hva som skjer... Bedre å få noen disker som man vet 100% sikkert vil fungere. Gjør heller ikke noe om de er enda raskere enn Core (1) :)

 

Tester akkurat nå 2 stk Ocz core(1) SSD 64 gb. Marvel kontrolleren funka til raid-0. ICH9 hadde trøbbel med raid-0. Adaptec SAS kontrollerene mine måtte ha ny firmware for at diskene skulle fungere.

 

Altså det er ganske mye stress med å få til disse OCZ core diskene. Dette er noe å vurdere før man kjøper dem. SSD diskene blir IKKJE erstattet med SAS arrayene mine etter en del testing. SAS skalerer bedre i raid-0 enn SSD diskene. Så lesehastighet i raid-0 med disse diskene gir hos meg ca 190 MB/S VS 2 stk SAS 15k disker som gir 225 MB/S lesehastighet.

 

Det som er gøy med SSD er Accesstiden. Installere windows, windows updates etc og annet småpiss er helt rått. Men med mitt bruk, så er ikkje SSD uber heftig enda. Jeg vil heller ha 500 MB/S+ lesehastighet, enn 0,1 i accesstid. Oppstart av windows driter jeg i, da jeg aldri slår av pc`en annet enn når jeg tester ny hardware.

Lenke til kommentar
Det som er gøy med SSD er Accesstiden. Installere windows, windows updates etc og annet småpiss er helt rått. Men med mitt bruk, så er ikkje SSD uber heftig enda. Jeg vil heller ha 500 MB/S+ lesehastighet, enn 0,1 i accesstid. Oppstart av windows driter jeg i, da jeg aldri slår av pc`en annet enn når jeg tester ny hardware.

 

Vel, windows vil pga scheduling (og ikke minst 512 byte sektor størrelse i ntfs) ta en ganske solid performance hit på ssd's. Og hvor ofte trenger du 500mb/sec direkte raw read? Du veit at f.eks hvis du bruker 2 ting samtidig på de diskene vil den speeden gå rett ut vinduet? Kjør en performance test hvor du pakker ut en ting over til samme hd så vil du se de harddiskene feile. Harddisker er raske så lenge lese hodet kan gå veldig fint rundt, noe det SVÆRT skjeldent kan.

Lenke til kommentar
Blir litt feil å reklamere for dem som RAID-disker hvis enten diskenes firmware eller hovedkortenes BIOS-er ikke støtter dem med ICHx.

 

Hadde egentlig bestilt 2x 64GB OCZ Core med tanke på å kjøre dem i RAID0 på ICH9, men har nå kansellert denne ordren. Vi får vente og se hva som skjer... Bedre å få noen disker som man vet 100% sikkert vil fungere. Gjør heller ikke noe om de er enda raskere enn Core (1) :)

 

Tester akkurat nå 2 stk Ocz core(1) SSD 64 gb. Marvel kontrolleren funka til raid-0. ICH9 hadde trøbbel med raid-0. Adaptec SAS kontrollerene mine måtte ha ny firmware for at diskene skulle fungere.

 

Altså det er ganske mye stress med å få til disse OCZ core diskene. Dette er noe å vurdere før man kjøper dem. SSD diskene blir IKKJE erstattet med SAS arrayene mine etter en del testing. SAS skalerer bedre i raid-0 enn SSD diskene. Så lesehastighet i raid-0 med disse diskene gir hos meg ca 190 MB/S VS 2 stk SAS 15k disker som gir 225 MB/S lesehastighet.

 

Det som er gøy med SSD er Accesstiden. Installere windows, windows updates etc og annet småpiss er helt rått. Men med mitt bruk, så er ikkje SSD uber heftig enda. Jeg vil heller ha 500 MB/S+ lesehastighet, enn 0,1 i accesstid. Oppstart av windows driter jeg i, da jeg aldri slår av pc`en annet enn når jeg tester ny hardware.

 

Om du får 190 i skriving, så dobler du jo effektivt skriveytelsen? Regner ikke med sas-diskene skalerer bedre enn det? (men de har kanskje bedre skriveytelse i utgangspunktet)

 

AtW

Lenke til kommentar
Altså det er ganske mye stress med å få til disse OCZ core diskene. Dette er noe å vurdere før man kjøper dem.

For 0,5 - 1 år siden var det et viktig poeng å kjøre SSD i Raid fordi båndbredden på tilgjengelige SSD-er var begrenset til ~30 MB/s. To stk i Raid0 ga ~60 MB/s. Fire i Raid0 ga ~120 GB/s. I dag får man OCZ Core 2 SSD med 170 MB/s med en eneste SSD. Behovet for å sette de i Raid0 forsvinner altså for min del.

 

SSD diskene blir IKKJE erstattet med SAS arrayene mine etter en del testing.

Du gir litt blandede signaler. Bytter du tilbake fra de nye SSD diskene til SAS-array eller ikke?

 

Jeg vil heller ha 500 MB/S+ lesehastighet, enn 0,1 i accesstid.

Hva er det du bruker diskene til som er båndbredde-begrenset?

 

Vel, windows VISTA vil pga scheduling (og ikke minst 512 byte sektor størrelse i ntfs) ta en ganske solid performance hit på ssd's.

Rettet! Vi kan heldigvis velge andre OS. ;)

 

Forøvrig er det enkelt å formatere NTFS-partisjoner til 4 kiB cluster-størrelse i stedet for 512 Byte, men man må selvsagt vite at det går an og huske å gjøre det. Det er vel det som er det største hinderet.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg ny gaming pc nå denne uka, og jeg har bestemt meg for lengesiden at denne skal ha SSD til OS, programmer, og mest brukte spill. Jeg har hele tiden hatt 1 ssd i siktet, men begynte å tvile når jeg så prisen på OCZ CORE.

Men etter mer undersøking viser det seg fra benchmarks, forum rapporter om corruption, mangel på raid-0 skalering, og mangel på raid-0 støtte ved en del hovedkort at disse ikke er så fine som det ser ut til på første øyekast.

 

Til min nye pc skal jeg ha 2x Mtron pro 32gb i raid-0 på marvell kontrolleren på 790fx, ettersom det ser ut til at dette ikke gir noen form for bottleneck i det hele tatt, og mtron pro er laget for å bli kjørt i raid i servere, så disse er GARANTERT å skalere perfekt.

Det eneste jeg har tvilt litt på er prisen, ettersom jeg må ut med 10.000 for disse to, men sammenliknet med alternative oppgraderinger vil dette øke systemfarten fra 2-3 ganger.

 

Dette er en artikkel dere alle burde lese: http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=3311

Den relevante delen jeg vil nevne nå er ca fra midten og 1/3 av siden nedover.

Det jeg skal bruke SSD til (og som er etter min mening det eneste som kan forsvares etter prisen) er windows, programmer, og de mest brukte spillene. Jeg vil IKKE ha filmer, musikk, eller store filer på 1gb+ på dem. Og ifølge pcmark vantage som dere vil se på grafene er mtron pro klart best her. Det eneste de taper mot OCZ på er mediasenter-relatert, eller kopiering av mange store filer (men dette er når de IKKE er i raid, i raid eier de OCZ på alt siden de skalerer perfekt, og det gjør ikke OCZ).

 

Så min konklusjon er:

Mtron knuser OCZ på de punktene man vil bruke SSD på hvis man skal ha 2 eller fler i raid-0. Eneste imot er prisen.

Jeg vil ha en velociraptor i tillegg til media-redigering og slikt, og en 1tb hdd til andre ting. :D

 

Håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar

Hvis OCZ får orden på filkorrupsjons problematikken relatert ti ACHI så skal jeg vurdere dette igjen. Ellers opplevde jeg at chipsettdriveroppdatering låste muligheten å få slått av skrivebuffering på disken i XP. Den ble aktivert og grået ut.

 

Vil dette føre til problemer? Eller betyr det bare at den ikke er aktiv og utilgjengelig siden det er SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...