Gå til innhold

OCZ oppgraderer SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8MB skriveburst? Det er jo sykt stort. I så fall må det kompenseres på ett eller annet vis. F.eks med en minnebuffer (DRAM) på minst 8MB.

 

Som jeg har nevnt i en annen SSD tråd her på forumet så anbefaler jeg dere å lese denne analysen før dere investerer i Core diskene:

 

http://www.alternativerecursion.info/?p=106

 

OCZ Core SSD takler ikke skriving av små filer. Den har så høy "penalty" pga disse store clusters at ytelsen ramler ned i 4 IOps! Det er ikke rart at folk opplever "stuttering" med disse diskene. En hver lite dilleprogram liker jo å skrive log'er og config i hytt og pine. Masse småskriving. Alt etter hvor mange slike du har også så vil boot ytelsen degraderes også.

 

Men ren leseytelse så er de bra. Som analysen over sier, et bra tunet system vil kunne ha stor glede av en slik disk, men det er dessverre mange som havner i den andre kategorien og har behov for høyere skriveytelse av små filer. Når man ser hva man er anbefalt å skru av i Vista for å få den til å yte bra så blir man mørkeredd. All form for swap, indeksering, etc. Den nye start-baren med instant search er jo halve Vista imo.

 

Håper de har løst noe av disse problemene i Core 2 serien som kommer. Men jeg holder på pengene mine til jeg har sett en tilsvarende analyse av denne og ikke alle disse teite sequencial burst read/write testene som man finner overalt.

Lenke til kommentar

Jeg har også kansellert OCZ (Core 1) ordren pga problemene (stuttering pga treig random write og filecorruption) som rapporteres på supportsidene til OCZ. I ventetiden har jeg iallefall bestilt Core 2 serien, regner med at vi rekker å høre om eventuelle problemer med denne serien før de er tilgjengelige her på berget. Hvis core 2 har de samme problemene venter jeg på X25-E modellene til Intel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hmm, det var da som pokker... Her sitter jeg med en OCZ 128gb core series i hånda.....

Bare å kaste den i søpla altså ? Tenkte jeg skulle kaste ut den vanlige treige harddisken i en laptop jeg, og putte inn den her istedet for å få litt fart på sakene. (Med windows XP seff, Vista er for hjemmepc'er)

Prøvde å putte den inn i min HP Compaq 8710w (mobile workstation), men det gikk dårlig,. Da ble det BSOD rett kun kort tid inni windows installasjonen.

Lenke til kommentar

Følg med litt her i denne tråden på OCZ sitt supportforum for status på problemet med disse diskene. De har så vidt anerkjent at det kan være noe trøbbel med diskene og at benchmarkingen deres tester et for lite område av disken til at problemet med ekte random writes kicker inn.

 

Aner meg at versjon 2 som ble sluppet av disse fikk firmware upgrade mulighet nettopp pga de håper å finne en løsning på problemet... eller rettere sagt at JMicron finner en løsning. Men jeg tror generelt det er lurt å vente til neste generasjon SSD, dvs i Intel sitt kaliber, før man investerer noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...